Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SBU355 | BÖLGESEL İŞBİRLİĞİ VE ULUSLARARASI ÖRGÜTLER | 5 | 3 | 3 | 8 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. NEZİHA MUSAOĞLU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Doç.Dr. EMİNE AKÇADAĞ ALAGÖZ |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı, öğrencilere uluslararası sistemin aktörleri olan küresel ve bölgesel uluslararası örgütlerin yapısını, işleyişini ve görevlerini öğretmek ve öğrencilere uluslararası örgütlerin uluslararası sistemdeki rollerini eleştirel biçimde değerlendirme becerisi kazandırmaktır. |
İçerik: | Dersin içeriği, uluslararası örgütlerin doğuşu, küreselleşme kavramı, uluslararası örgütlerin ortaya çıkışını etkileyen faktörler, uluslararası ilişkiler teorilerinin örgütleri ele alışı, Milletler Cemiyeti ve Birleşmiş Milletlerin kuruluşu, uluslararası sorunların çözümünde bu örgütlerin rolü, bölgesel nitelikli uluslararası örgütler ve hükümet-dışı uluslararası örgütler konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Uluslararası örgütlerin çalışma prensiplerini, amaçlarını ve faaliyetlerini açıklar |
Uluslararası örgütlerin ortaya çıkışını uluslararası ilişkiler teorileriyle ilişkilendirir |
Politik, ekonomik ve toplumsal gelişmeler sonucu uluslararası örgütlerde yaşanan değişimleri yorumlar |
Farklı bölgesel örgütleri yapıları, işlevleri ve faaliyetleri çerçevesinde karşılaştırır |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Derste işlenecek temel kavramlara, dersin amacı ve içeriğine ilişkin ön bilgi | Anlatım, soru-cevap yöntemi |
2 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Mehmet Hasgüler ve Mehmet Uludağ, Uluslararası Örgütler, İstanbul, Alfa Yayıncılık, 2007, ss.19-30 | Uluslararası örgütlerin doğuşu | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
3 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Şaban Çalış, “Uluslararası Örgütler: Tanımların, Yaklaşımların ve Tarihin Alacakaranlığı”, Uluslararası Örgütler, Şaban Çalış (ed.), Konya, Çizgi Kitabevi, 2006. | Teoriler ışığında uluslararası örgütler | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
4 | Konuyla ilgili makale okuma: Nilüfer Erol, "Küreselleşme Sürecinde Örgütleri Yeniden Düşünmek", Akademik Bakış, Cilt 4, No. 7, 2010, ss.79-89 | Küreselleşme ve uluslararası örgütler | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
5 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Mehmet Hasgüler ve Mehmet Uludağ, Uluslararası Örgütler, İstanbul, Alfa Yayıncılık, 2007, ss.31-80 | Uluslararası örgütlerin tarihsel süreci | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
6 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Mehmet Hasgüler ve Mehmet Uludağ, Uluslararası Örgütler, İstanbul, Alfa Yayıncılık, 2007, ss.83-108 | I. Dünya Savaşı ve Milletler Cemiyeti'nin kuruluşu | Anlatım, grup çalışması ve tartışma yöntemi |
7 | Konuyla ilgili makale okuma: Melda Sur, "Birleşmiş Milletler Örgütünün Gelişimi ve Geleceği", Journal of Yaşar University, Cilt 8, Özel Sayı, 2013, ss.2535-2550 | Birleşmiş Milletler | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Mehmet Hasgüler ve Mehmet Uludağ, Uluslararası Örgütler, İstanbul, Alfa Yayıncılık, 2007,ss.152-194 | BM ile ilişkilendirilmiş örgüt ve uzmanlık kuruluşları I | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
10 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Mehmet Hasgüler ve Mehmet Uludağ, Uluslararası Örgütler, İstanbul, Alfa Yayıncılık, 2007, ss.152-194 | BM ile ilişkilendirilmiş örgüt ve uzmanlık kuruluşları II | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
11 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Mehmet Hasgüler ve Mehmet Uludağ, Uluslararası Örgütler, İstanbul, Alfa Yayıncılık, 2007, ss.194-235 | Uluslararası sorunların çözümünde Birleşmiş Milletler | Anlatım, soru-cevap, grup çalışması yöntemi |
12 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Uğur Özköker, Uluslararası Siyasi, Askeri ve Ekonomik Örgütler, İstanbul, Der Yayınları, 2011, ss.325-348 | Bölgesel askeri örgütler | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
13 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Mehmet Hasgüler ve Mehmet Uludağ, Uluslararası Örgütler, İstanbul, Alfa Yayıncılık, 2007, ss.348-397 | Bölgesel nitelikli uluslararası örgütler I | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
14 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Mehmet Hasgüler ve Mehmet Uludağ, Uluslararası Örgütler, İstanbul, Alfa Yayıncılık, 2007, ss.398-449 | Bölgesel nitelikli uluslararası örgütler II | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
15 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Mehmet Hasgüler ve Mehmet Uludağ, Uluslararası Örgütler, İstanbul, Alfa Yayıncılık, 2007, ss.459-506 | Hükümet-dışı uluslararası örgütler | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Hasgüler M. ve Uludağ M. (2007). Uluslararası Örgütler. 6. Baskı. İstanbul: Alfa Yayıncılık. |
Çağıran, M. E. (2013). Uluslararası Örgütler. 1. Baskı. Ankara: Turhan Kitabevi. |
Ateş, D. (2017). Uluslararası Örgütler: Devletlerin Örgütlenme Mantığı. 1. Baskı. İstanbul: Dora Yayıncılık. |
Erol, N.(2010). Küreselleşme Sürecinde Örgütleri Yeniden Düşünmek. Akademik Bakış. 4(7), 79-89. |
Sur, M. (2013). Birleşmiş Milletler Örgütünün Gelişimi ve Geleceği. Journal of Yaşar University. 8 (Özel Sayı), 2535-2550. |
Özköker, U.(2011). Uluslararası Siyasi, Askeri ve Ekonomik Örgütler. İstanbul: Der Yayınları. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında kullanılan temel teorik, politik, ekonomik ve idari kuramları tanımlar.
|
3 | |||||
2 |
Siyasi tarih, siyasi düşünceler, uluslararası ilişkileri anlamlandırmaya dönük düşünsel birikimin ve diplomasi tarihinin geçmişten bugüne izlediği yolu açıklar.
|
3 | |||||
3 |
Evrensel hukuk normlarını ve insan haklarını, modern hukuk sisteminin ilkelerini, modern bürokratik ve idari yapıların adlarını sıralar.
|
2 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türk devlet geleneğini, İslamiyet’in etkisini, siyasi düşünce birikimini ve tarihsel birikimini açıklar ve bu birikimi güncel yaklaşımlarla kıyaslar.
|
2 | |||||
2 |
Politik ve diplomatik gelişmelerle siyasi veya diplomatik olgular/olaylar/fikirler/aktörler arasındaki ilişkilerin geçmişten günümüze olan kronolojik gelişimini değerlendirir.
|
3 | |||||
3 |
Uluslararası ilişkileri belirleyen aktörlerin, örgütlerin ve kuruluşların yapısını ve işleyişini analiz eder.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Güncel teorik tartışmalar ışığında, ilgili kavramları güncel siyasi ve uluslararası gelişmelere uyarlar.
|
3 | |||||
2 |
Türk siyasi geleneğini, Türk topluluklarıyla veya geçmişte Türk idaresi altında yönetilmiş coğrafyadaki gelişmeleri değerlendirir.
|
2 | |||||
3 |
Farklı ülkelerin yönetim yapılarını, diplomatik geleneklerini karşılaştırırken alan bilgilerini kullanır.
|
2 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Güncel siyasi gelişmeleri, uluslararası ilişkilerdeki gelişmeleri ve düzenlemeleri, tarihsel ve teorik birikim içinde formüle eder.
|
3 | |||||
2 |
Modern siyasi rejimlerin işleyişini, siyasi ideolojileri kamusal ve bürokratik yapılar, düzenlemeler, gelişmeler ışığında analiz eder.
|
2 | |||||
3 |
Balkanlar, Orta Doğu, Orta Asya, Kuzey Afrika ve Kafkasya’daki güncel politik gelişmeleri, hem Türk siyasi tarihi hem de uluslararası ilişkiler disiplini açısından inceler ve analiz eder.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanıyla ilgili bir çalışmayı disiplin ve sorumluluk çerçevesinde kendi başına üstlenir ve sonuçlandırır.
|
4 | |||||
2 |
Alanıyla ilgili bir ekip çalışmasında lider veya ekip üyesi olarak çeşitli görevler üstlenebilir ve bunları eksiksiz yerine getirir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uluslararası siyasal sistem içindeki politik ve idari gelişmeleri ve bu sistem içinde faaliyet yürüten bürokratik örgütleri takip eder.
|
3 | |||||
2 |
Uluslararası problemleri ve ihtilafları, yönetim ve siyaset alanında yaşanan sorunları parçalarına ayır ve ayrıntılı bir şekilde inceler.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında yaşanan güncel gelişmeleri takip eder (trace) ve alanın öncü isimlerle sürdürülebilir işbirliği yapar.
|
3 | |||||
2 |
Başta Orta Doğu olmak üzere bölge ve dünyadaki siyasi gelişmelerle ilgili akademik kaynakları ve gündeme ilişkin yazılı-sözlü çalışmaları inceler ve analiz eder.
|
3 | |||||
3 |
Siyaset bilimi ve uluslararası ilişkiler alanına ilişkin bilgileri, çok kültürlü ortamlarda farklı hedef kitleler ile tartışır.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanın mevcut tarihsel ve teorik bilgi birikimiyle, güncel belli hedeflerin karşılanması ve belli sorunların çözülmesine dönük sürdürülebilir, örgütsel ve idari düzenlemeler önerir.
|
3 | |||||
2 |
Teorik, ekonomik, politik ve yönetimsel bilgi birikimini, dünya siyasetinde ve özellikle Orta Doğu’yla bağlantılı coğrafya içinde yaşanan güncel gelişmeleri, çatışmaları ve anlaşmaları yorumlayan raporlar üretir.
|
2 | |||||
3 |
Türk siyasal yaşamını ve dış ilişkilerini belirleyen yasaları, düzenlemeleri, anayasa ve idari hukuktaki önemli değişiklikler ışığında Türk politikasındaki güncel gelişmeleri yorumlayan görüşler sunar.
|
2 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 8 | 104 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 30 | 30 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 25 | 25 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 203 |
Genel Toplam | 203 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 8,0 |