Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SOS151 | SOSYAL BİLİMLERDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | 1 | 3 | 3 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. YELDA ÜLKER |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Arş.Gör. AYDAN ÜNLÜKAYA ÇEVİRİCİ |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersi alan öğrencilerin; araştırmanın temel kavramlarını açıklayabilme, bilim ve araştırma ilişkisini, kuram ve araştırma ilişkisini analiz edebilme, bilimsel araştırma yöntemlerinde dönüşümler ve doğurduğu sonuçları analiz edebilme, bilimsel bilginin üretilme süreçlerini uygulayarak, etik değerleri gözeten bilimsel bilgiyi üretme ve hedef kitlelerle paylaşma bilgi, beceri ve yetkinliğine sahip olmasını sağlamaktır. |
İçerik: | Bu derste; araştırmada geçen temel kavramlar, bilim ve araştırma ilişkisi, kuram ve araştırma ilişkisi, bilimsel araştırma yöntemlerinde dönüşümler, bilimsel araştırma yöntemleri, literatür taraması, araştırma tasarımı, örneklem alma teknikleri, veri analizi, akademik yazım, referans verme, araştırma ve etik konuları verilir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Araştırmanın temel kavramlarını açıklar. |
Bilim, araştırma ve kuram ilişkisini kurabilir. |
Bilimsel bir araştırma tasarımını analiz eder ve araştırma tasarımını gerçekleştirir. |
Bilimsel bilgi üretme süreçlerini izleyerek araştırma yapma bilgi, beceri ve yetkinliğine sahip olur. |
Ürettiği bilimsel bilgiyi hedef kamuoyu ile paylaşır. |
Kendi alanı ile ilgili üretilmiş bilgilerin bilimsel bilginin üretilme süreçlerine uygunluğu açısından değerlendirme yapar, itibari değerini açıklayabilir ve çalışmalarında itibari değeri yüksek nitelikteki araştırma sonuçlarını kullanma beceri ve yetkinliğine sahip olur. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Kitap Okuma | Bilimsel araştırmalarda temel kavramlar | Anlatım, soru-cevap yöntemi |
2 | Kitap Okuma | Bilim ve araştırma | Anlatım, soru-cevap yöntemi |
3 | Kitap Okuma | Kuram ve araştırma | Anlatım, soru-cevap yöntemi |
4 | Kitap Okuma | Bilimsel araştırma yöntemlerinde dönüşümler | Anlatım, soru-cevap yöntemi |
5 | Kitap Okuma | Bilimsel araştırma yöntemleri | Anlatım, soru-cevap yöntemi |
6 | Kitap Okuma | Araştırma tasarım ve süreci | Anlatım, soru-cevap yöntemi |
7 | Kitap Okuma | Bilimsel araştırmalarda örneklem alma teknikleri | Anlatım, soru-cevap yöntemi |
8 | Kitap Okuma | Bilimsel araştırmalarda veri toplama teknikleri | Anlatım, soru-cevap yöntemi |
9 | Kitap Okuma | Veri analizi yöntemleri | Anlatım, soru-cevap yöntemi |
10 | - | ARA SINAV | - |
11 | Kitap Okuma | Bilimsel yazım (ödev, araştırma raporu, makale) | Anlatım, soru-cevap yöntemi |
12 | Kitap Okuma | Bilimsel araştırmalarda referans verme ve kaynakça hazırlama | Anlatım, soru-cevap yöntemi |
13 | Kitap Okuma | Araştırma ve etik | Anlatım, soru-cevap yöntemi |
14 | Kitap Okuma | Dersin genel değerlendirmesi | Anlatım, soru-cevap yöntemi |
15 | Kitap Okuma | Dersin genel değerlendirmesi | Anlatım, soru-cevap yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Vural, Sacide (2024). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, nicel, nitel ve karma yaklaşımlar, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık. |
Kozak, Metin (2018). Bilimsel Araştırma: Tasarım, Yazım ve Yayım Teknikleri, 4. Baskı, Ankara: Detay Yayıncılık. |
Daşdemir, İsmet (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Nobel Yayını. |
Bilim Etiği Komitesi (2002). Bilimsel Araştırmada Etik Sorunlar, Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi Yayını. |
Balcı, Ali (2013). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler, Genişletilmiş 10. Baskı, Ankara: Pegem Akademi Yayını. |
Ortak Yapıt (2011). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, 3. Baskı, Ed. Kaan Böke, İstanbul: Alfa Yayınları. |
Day, Robert (1996). Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır? Çev. Gülay Aşkar Altay, Ankara: TUBİTAK Yayını. |
Karasar, Niyazi (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (15th. ed.) Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | Klasik Sınav | |
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Klasik Sınav | |
TOPLAM | 2 | 100 |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında ileri düzeyde bilgilere sahiptir.
|
2 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Reklamcılık alanındaki temel bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
|
1 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alana ilişkin bilgileri çalışanlar ve ekip arkadaşlarına aktarabilme becerisine sahiptir.
|
2 | |||||
2 |
Karar, uygulama ve davranışlarında alana ilişkin edindiği bilgileri kullanmak suretiyle verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerisine sahiptir.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Reklam kampanyası dahilinde iletişim programları yaratır.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alana ilişkin konularda araştırma ve çalışma yapar.
|
5 | |||||
2 |
Proje yürütücüsü ya da katılımcısı olarak proje hedeflerine uygun sorumluluk alır.
|
5 | |||||
3 |
Örgüt/Kurum için amaç ve hedef belirler.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.
|
4 | |||||
2 |
Öğrenme gereksiniminin sürekliliğini kavradığını gösterir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve beceriler düzeyindeki düşüncelerini ve önerilerini ilgililere yazılı ve sözlü olarak aktarır.
|
5 | |||||
2 |
Mesleki alanda paydaşlarla etkili iletişim kurar.
|
3 | |||||
3 |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
0 | |||||
4 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Örgüt/Kurum, iş ve toplumsal etik değerlere uygun davranır.
|
1 | |||||
2 |
Örgütün/Kurumun paydaşlarıyla ilişkilerini analiz eder ve etkin biçimde yürütür.
|
1 | |||||
3 |
Yenilikleri teşvik edebilme becerisine sahiptir.
|
1 | |||||
4 |
Örgüte/kuruma ilişkin eleştirel düşünür.
|
1 | |||||
5 |
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
|
1 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 44 | 0 | 100 |
Genel Toplam | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 3,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |