| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
|---|---|---|---|---|---|
| YEM323 | İNTERNET GAZETECİLİĞİ | 4 | 3 | 3 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
| Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli | - |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. TAYLAN MARAL |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
| Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
|---|---|
| Amaç: | Bu ders geleneksel gazeteciliğin geçirdiği dönüşüm, internet gazeteciliğinin tarihsel gelişimi ve çalışma biçimleri hakkında temel bilgilerin aktarılmasını amaçlamaktadır. |
| İçerik: | Ders kapsamında yeni iletişim teknolojilerinin gazetecilik mesleği üzerindeki etkileri, ortaya çıkardığı olanaklar ve sorunlar tartışılacak; haber toplama yazma ve blog oluşturma çalışmaları ile teorik bilgiler pratiğe aktarılacaktır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
|---|
| İnternet ortamında yayın türlerini ve yayıncılık araçlarını sıralayabilme |
| Hipermetinsellik, etkileşim, çoklu ortam, yurttaş gazeteciliği, veri gazeteciliği, yöndeşme gibi kavramları açıklayabilme |
| Haber içeriği üretmek için çevrim içi araçları kullanabilme |
| Sosyal medyada habercilik pratiklerini uygulayabilme |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
| 1 | Giriş | Tanışma, dersin içeriği, ana kuramlar ve tanımlar | Anlatım, Soru Cevap |
| 2 | Literatür gözden geçirme,makale okuma ve inceleme | Gazete, gazeteci, gazetecilik kavramları / Gazeteciliğin tarihsel gelişimi / Gazetecinin temel hak ve sorumlulukları | Anlatım, Soru Cevap |
| 3 | Literatür gözden geçirme,makale okuma ve inceleme | Yeni iletişim teknolojileri bağlamında gazetecilik / İnternet gazeteciliğinin doğuşu / Gazetecilikte değişen roller / İnternet gazeteciliği ile geleneksel gazeteciliğin karşılaştırılması | Anlatım, Soru Cevap |
| 4 | Literatür gözden geçirme,makale okuma ve inceleme | İnternet gazeteciliğinde haberin dönüşümü / Haberin temel özellikleri / Haber değerleri | Anlatım, Soru Cevap |
| 5 | Literatür gözden geçirme,makale okuma ve inceleme | Gazetecilikte görüşme (söyleşi) teknikleri / Gazetecilikte soru sorma teknikleri / Gazetecilikte dinlemenin önemi | Anlatım, Soru Cevap |
| 6 | Literatür gözden geçirme,makale okuma ve inceleme | İnternet yayıncılığında kullanılan araçlar / İnternet gazeteciliğinde tasarım özellikleri | Anlatım, Soru Cevap |
| 7 | Literatür gözden geçirme,makale okuma ve inceleme | Serbest gazetecilik / Yurttaş gazeteciliği / Alternatif gazetecilik | Anlatım, Soru Cevap |
| 8 | Literatür gözden geçirme,makale okuma ve inceleme | Sosyal medya haberciliği / Mobil habercilik | Anlatım, Soru Cevap |
| 9 | Literatür gözden geçirme,makale okuma ve inceleme | Blog gazeteciliği / Veri gazeteciliği / Robot gazetecilik | Anlatım, Soru Cevap |
| 10 | - | ARA SINAV | - |
| 11 | Literatür gözden geçirme,makale okuma ve inceleme | İnternet gazeteciliği uygulamaları / Haber toplama ve yazma denemeleri | Anlatım, Soru Cevap |
| 12 | Literatür gözden geçirme,makale okuma ve inceleme | İnternet gazeteciliği uygulamaları / Haber toplama ve yazma denemeleri | Anlatım, Soru Cevap |
| 13 | Literatür gözden geçirme,makale okuma ve inceleme | Web 2.0 , Blog Gazeteciliği, Veri gazeteciliği, Robot gazetecilik | Anlatım, Soru Cevap |
| 14 | Literatür gözden geçirme,makale okuma ve inceleme | İnternet gazeteciliği uygulamaları / Blog oluşturma | Anlatım, Örneklerle Gösterme,Uygulama |
| 15 | Literatür gözden geçirme,makale okuma ve inceleme | İnternet gazeteciliği uygulamaları / Blog oluşturma | Anlatım, Örneklerle Gösterme,Uygulama |
| 16 | - | FİNAL | - |
| 17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
|---|
| Narin B. (2017). Gazetecilik 2.0. Ankara: Gece Kitaplığı |
| Kılıç S. (2019). İnternetin Ekonomi politiği ve Türkiye'de İnternet Gazeteciliği. İstanbul: Nobel Yayınları |
| Toruk İ. (2008). Guthenberg'ten Dijital Çağa Gazetecilik. İstanbul: LiteraTürk Yayınları |
| Tokgöz O. (2017). Temel Gazetecilik. İstanbul: İmge Yayınevi |
| Aysel Ç. (2018). İçerik Üretiminden Reklamcılığa Dijital Gazetecilik. İstanbul: Nobel Yayınları |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
İletişim tarihi, kitle iletişim araçları, iletişim kuramları ve öncü teorisyenleri sıralar.
|
2 | |||||
| 2 |
İletişimin tarihsel, toplumsal ve kültürel türlerini listeler ve ilgili kavramları açıklar.
|
2 | |||||
| 3 |
İletişim tarihi ve kuramlarının önemli noktalarını günlük yaşam pratikleri ve sosyal yaşam alanı üzerinden tanımlar.
|
2 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Geleneksel medya ile yeni medya ekonomi politikalarını karşılaştırır.
|
2 | |||||
| 2 |
Sürekli güncellenen ve kendini yenileyen konularla dijital kültürü yorumlar.
|
4 | |||||
| 3 |
Siber güvenlik konularının yeni medya alanındaki teknik, sosyo politik ve hukuksal yönlerini yorumlar.
|
3 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
İletişim tarihinin, iletişim kuramlarının, geleneksel ve yeni medya mecralarının temel kavramlarını tanımlar.
|
3 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
CSS kodları ile web sayfası hazırlar.
|
1 | |||||
| 2 |
Yeni medya ortamlarında yaratıcı içerik üretimi, görüntü ve ses kurgu yapıp programlama hakkında pratiğe yönelik temel öğrenimleriyle özgün çalışmalar ortaya koyar.
|
3 | |||||
| 3 |
Kitle iletişim araçlarıyla topluma sunulan çalışmaların alt metinlerini ve yan anlamlarını analiz eder.
|
2 | |||||
| 4 |
Nitel ve nicel unsurları kullanarak iletişim alanındaki çalışmalarla ilgili görüşlerini belirtir.
|
1 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
İçerik üretimi ve kullanıcı deneyimi alanındaki ileri bilgileri sayesinde markaların, kurumsal firmaların, kamu kurumlarının sosyal medya hesaplarını yönetir.
|
4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Yeni Medya alanında yazılmış yerli ve yabancı çalışmaları gözden geçirir ve alanına ait yaratıcı çalışmalar ortaya çıkarır.
|
4 | |||||
| 2 |
Sosyal medya üzerinden gerçekleştirilen faaliyetlerin sosyo-politik alana etkisini eleştirir.
|
4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Farklı disiplinlerde karşısına çıkabilecek herhangi bir konuda bilimsel çalışmaları alanından ve farklı disiplinlerden insanlara aktaracak şekilde planlar.
|
2 | |||||
| 2 |
Medyanın ürettiği içeriğin ne kadarının doğru ve yanlış olduğunu saptar.
|
2 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
“Yazılım” gibi günümüzü ve geleceği yönlendirmeye başlamış olan gelişmeleri takip edip farklı sektörlere yönelik çeşitli yazılım ürünleri üretir.
|
1 | |||||
| 2 |
Büyük Veri işleme sistemlerinin yeni mimarilerini kullanarak tasarım yapar.
|
2 | |||||
| 3 |
Yapay Zeka algoritmalarının işleyiş mantığını kavrayıp, medyaya ve dolaylı olarak topluma olabilecek muhtemel etkiler hakkında saptamalarda bulunur.
|
3 | |||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
| Ders | 14 | 3 | 42 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Okuma | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Staj | 0 | 0 | 0 |
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 30 | 30 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 20 | 20 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| TOPLAM | 31 | 0 | 133 |
| Genel Toplam | 133 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,2 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |