Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
YEM111 | TEMEL GAZETECİLİK | 1 | 3 | 3 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. TAYLAN MARAL |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Doç.Dr. TAYLAN MARAL |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Öğrencilerin gazeteciliğin temel ilkelerini öğrenmesini, haberciliğin tarihsel gelişimini kavramasını, haberin tanımını ve yapısını anlamasını, haber toplama ve yazma becerileri edinmesini ve gazeteciliğin etik-hukuki sorumluluklarını içselleştirmesini sağlamaktır. |
İçerik: | Gazeteciliğin tanımı, tarihsel gelişimi ve toplumsal işlevi Haber ve gazeteciliğin temel kavramları Haber değerleri ve haber öğeleri (5N1K) Haber kaynakları ve doğrulama süreçleri Haber yazım teknikleri (ters piramit, öyküleyici) Gazetecilik türleri (siyasi, ekonomi, kültür-sanat, spor vb.) Röportaj, söyleşi ve gözlem teknikleri Haber başlığı, spot ve görsel kullanımı Etik ve hukuki ilkeler Basılı ve dijital haberciliğin farkları Güncel sorunlar: dezenformasyon, hız ve doğruluk ikilemi |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Bu dersin sonunda öğrenciler, gazeteciliğin temel ilkelerini ve tarihsel gelişimini kavrayarak haberin tanımını, yapısını ve toplumsal işlevini açıklayabilecek; haber değerleri ve öğelerini kullanarak olayları analiz edebilecek; haber kaynaklarını seçme, değerlendirme ve doğrulama süreçlerini uygulayabilecek düzeye ulaşırlar. Farklı haber yazım tekniklerini kullanarak özgün haber metinleri oluşturabilir, siyasi, ekonomi, kültür-sanat ve spor gibi çeşitli gazetecilik türlerini ayırt edebilir ve uygun haber dili geliştirebilirler. Röportaj, söyleşi ve gözlem tekniklerini sahada kullanma becerisi kazanarak başlık, spot ve görsel unsurları etkili biçimde kurgulayabilirler. Ayrıca gazeteciliğin etik ve hukuki sorumluluklarını içselleştirerek mesleki pratiklerine yansıtabilir, basılı ve dijital habercilik arasındaki farkları değerlendirerek medyanın dönüşümünü tartışabilirler. Dezenformasyon, hız ve doğruluk ikilemi gibi güncel sorunları eleştirel bir bakış açısıyla irdeleyebilecek yetkinlik geliştirirler. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama | Gazeteciliğe Giriş | Anlatım, Soru Cevap |
2 | Literatür tarama | 19. ve 20. Yüzyılda Gazetecilik | Anlatım, Soru Cevap |
3 | Literatür tarama | Gazetecilik türleri: Basılı, görsel, dijital medya | Anlatım, Soru Cevap |
4 | Literatür tarama | Haber kaynakları ve güvenilirlik ölçütleri | Anlatım, Soru Cevap |
5 | Literatür tarama | Haber toplama yöntemleri: Gözlem, röportaj, doküman tarama | Anlatım, Soru Cevap |
6 | Literatür tarama | Basın ahlâkı ve meslek etiği | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
7 | Literatür tarama | Tarafsızlık, Eşitlik ve Bağımsızlık | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
8 | Kitap Okuma, Yazılı ve Görsel Kaynaklardan Yararlanma | Başlık, spot, görsel kullanımı ve editoryal seçim | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
9 | Kitap Okuma, Yazılı ve Görsel Kaynaklardan Yararlanma | Röportaj ve söyleşi teknikleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
10 | - | ARA SINAV | - |
11 | Kitap Okuma, Yazılı ve Görsel Kaynaklardan Yararlanma | Gazetecilikte etik ilkeler ve basın hukuku | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
12 | Kitap Okuma, Yazılı ve Görsel Kaynaklardan Yararlanma | Dijital çağda gazetecilik: Hız, doğruluk ve dezenformasyon | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
13 | Kitap Okuma, Yazılı ve Görsel Kaynaklardan Yararlanma | Gazetecilikte güncel tartışmalar ve vaka analizleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
14 | Kitap Okuma, Yazılı ve Görsel Kaynaklardan Yararlanma | Gazetecilikte güncel tartışmalar ve vaka analizleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
15 | Kitap Okuma, Yazılı ve Görsel Kaynaklardan Yararlanma | Genel Tekrar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Tokgöz, Oya (2018). Temel Gazetecilik. Ankara: İmge Kitabevi. Girgin, Atilla (2013). Haber Yazmak. İstanbul: Der Yayınları. Koloğlu, Orhan (2006). Basının Serüveni: 1831’den Günümüze. İstanbul: Pozitif Yayınları. Aziz, Aysel (2010). İletişime Giriş: Kavramlar, Kuramlar, Yaklaşımlar. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları. Çaplı, Bülent (2002). Medya ve Etik. Ankara: İmge Kitabevi. Maral, Taylan (2022). Birinci Kuvvet Basın. İzmir: Duvar Yayınları. Kovach, Bill & Rosenstiel, Tom (2021). The Elements of Journalism: What Newspeople Should Know and the Public Should Expect. New York: Three Rivers Press. Schudson, Michael (2003). The Sociology of News. New York: W. W. Norton & Company. Harcup, Tony (2015). Journalism: Principles and Practice. London: Sage. Conboy, Martin (2010). The Language of News. London: Routledge. Allan, Stuart (2017). News Culture. London: Routledge. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | Klasik Sınav | |
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Klasik Sınav | |
TOPLAM | 2 | 100 |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İletişim tarihi, kitle iletişim araçları, iletişim kuramları ve öncü teorisyenleri sıralar.
|
5 | |||||
2 |
İletişimin tarihsel, toplumsal ve kültürel türlerini listeler ve ilgili kavramları açıklar.
|
5 | |||||
3 |
İletişim tarihi ve kuramlarının önemli noktalarını günlük yaşam pratikleri ve sosyal yaşam alanı üzerinden tanımlar.
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Geleneksel medya ile yeni medya ekonomi politikalarını karşılaştırır.
|
3 | |||||
2 |
Sürekli güncellenen ve kendini yenileyen konularla dijital kültürü yorumlar.
|
4 | |||||
3 |
Siber güvenlik konularının yeni medya alanındaki teknik, sosyo politik ve hukuksal yönlerini yorumlar.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İletişim tarihinin, iletişim kuramlarının, geleneksel ve yeni medya mecralarının temel kavramlarını tanımlar.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
CSS kodları ile web sayfası hazırlar.
|
1 | |||||
2 |
Yeni medya ortamlarında yaratıcı içerik üretimi, görüntü ve ses kurgu yapıp programlama hakkında pratiğe yönelik temel öğrenimleriyle özgün çalışmalar ortaya koyar.
|
2 | |||||
3 |
Kitle iletişim araçlarıyla topluma sunulan çalışmaların alt metinlerini ve yan anlamlarını analiz eder.
|
5 | |||||
4 |
Nitel ve nicel unsurları kullanarak iletişim alanındaki çalışmalarla ilgili görüşlerini belirtir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İçerik üretimi ve kullanıcı deneyimi alanındaki ileri bilgileri sayesinde markaların, kurumsal firmaların, kamu kurumlarının sosyal medya hesaplarını yönetir.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yeni Medya alanında yazılmış yerli ve yabancı çalışmaları gözden geçirir ve alanına ait yaratıcı çalışmalar ortaya çıkarır.
|
4 | |||||
2 |
Sosyal medya üzerinden gerçekleştirilen faaliyetlerin sosyo-politik alana etkisini eleştirir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Farklı disiplinlerde karşısına çıkabilecek herhangi bir konuda bilimsel çalışmaları alanından ve farklı disiplinlerden insanlara aktaracak şekilde planlar.
|
3 | |||||
2 |
Medyanın ürettiği içeriğin ne kadarının doğru ve yanlış olduğunu saptar.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
“Yazılım” gibi günümüzü ve geleceği yönlendirmeye başlamış olan gelişmeleri takip edip farklı sektörlere yönelik çeşitli yazılım ürünleri üretir.
|
0 | |||||
2 |
Büyük Veri işleme sistemlerinin yeni mimarilerini kullanarak tasarım yapar.
|
1 | |||||
3 |
Yapay Zeka algoritmalarının işleyiş mantığını kavrayıp, medyaya ve dolaylı olarak topluma olabilecek muhtemel etkiler hakkında saptamalarda bulunur.
|
2 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 1 | 13 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 6 | 5 | 30 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 3 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 40 | 0 | 102 |
Genel Toplam | 102 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |