TR EN

TEMEL GAZETECİLİK DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
YEM111 TEMEL GAZETECİLİK 1 3 3 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. TAYLAN MARAL
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Doç.Dr. TAYLAN MARAL
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Öğrencilerin gazeteciliğin temel ilkelerini öğrenmesini, haberciliğin tarihsel gelişimini kavramasını, haberin tanımını ve yapısını anlamasını, haber toplama ve yazma becerileri edinmesini ve gazeteciliğin etik-hukuki sorumluluklarını içselleştirmesini sağlamaktır.
İçerik: Gazeteciliğin tanımı, tarihsel gelişimi ve toplumsal işlevi Haber ve gazeteciliğin temel kavramları Haber değerleri ve haber öğeleri (5N1K) Haber kaynakları ve doğrulama süreçleri Haber yazım teknikleri (ters piramit, öyküleyici) Gazetecilik türleri (siyasi, ekonomi, kültür-sanat, spor vb.) Röportaj, söyleşi ve gözlem teknikleri Haber başlığı, spot ve görsel kullanımı Etik ve hukuki ilkeler Basılı ve dijital haberciliğin farkları Güncel sorunlar: dezenformasyon, hız ve doğruluk ikilemi

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Bu dersin sonunda öğrenciler, gazeteciliğin temel ilkelerini ve tarihsel gelişimini kavrayarak haberin tanımını, yapısını ve toplumsal işlevini açıklayabilecek; haber değerleri ve öğelerini kullanarak olayları analiz edebilecek; haber kaynaklarını seçme, değerlendirme ve doğrulama süreçlerini uygulayabilecek düzeye ulaşırlar. Farklı haber yazım tekniklerini kullanarak özgün haber metinleri oluşturabilir, siyasi, ekonomi, kültür-sanat ve spor gibi çeşitli gazetecilik türlerini ayırt edebilir ve uygun haber dili geliştirebilirler. Röportaj, söyleşi ve gözlem tekniklerini sahada kullanma becerisi kazanarak başlık, spot ve görsel unsurları etkili biçimde kurgulayabilirler. Ayrıca gazeteciliğin etik ve hukuki sorumluluklarını içselleştirerek mesleki pratiklerine yansıtabilir, basılı ve dijital habercilik arasındaki farkları değerlendirerek medyanın dönüşümünü tartışabilirler. Dezenformasyon, hız ve doğruluk ikilemi gibi güncel sorunları eleştirel bir bakış açısıyla irdeleyebilecek yetkinlik geliştirirler.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama Gazeteciliğe Giriş Anlatım, Soru Cevap
2 Literatür tarama 19. ve 20. Yüzyılda Gazetecilik Anlatım, Soru Cevap
3 Literatür tarama Gazetecilik türleri: Basılı, görsel, dijital medya Anlatım, Soru Cevap
4 Literatür tarama Haber kaynakları ve güvenilirlik ölçütleri Anlatım, Soru Cevap
5 Literatür tarama Haber toplama yöntemleri: Gözlem, röportaj, doküman tarama Anlatım, Soru Cevap
6 Literatür tarama Basın ahlâkı ve meslek etiği Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
7 Literatür tarama Tarafsızlık, Eşitlik ve Bağımsızlık Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
8 Kitap Okuma, Yazılı ve Görsel Kaynaklardan Yararlanma Başlık, spot, görsel kullanımı ve editoryal seçim Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
9 Kitap Okuma, Yazılı ve Görsel Kaynaklardan Yararlanma Röportaj ve söyleşi teknikleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
10 - ARA SINAV -
11 Kitap Okuma, Yazılı ve Görsel Kaynaklardan Yararlanma Gazetecilikte etik ilkeler ve basın hukuku Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
12 Kitap Okuma, Yazılı ve Görsel Kaynaklardan Yararlanma Dijital çağda gazetecilik: Hız, doğruluk ve dezenformasyon Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
13 Kitap Okuma, Yazılı ve Görsel Kaynaklardan Yararlanma Gazetecilikte güncel tartışmalar ve vaka analizleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
14 Kitap Okuma, Yazılı ve Görsel Kaynaklardan Yararlanma Gazetecilikte güncel tartışmalar ve vaka analizleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
15 Kitap Okuma, Yazılı ve Görsel Kaynaklardan Yararlanma Genel Tekrar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Tokgöz, Oya (2018). Temel Gazetecilik. Ankara: İmge Kitabevi. Girgin, Atilla (2013). Haber Yazmak. İstanbul: Der Yayınları. Koloğlu, Orhan (2006). Basının Serüveni: 1831’den Günümüze. İstanbul: Pozitif Yayınları. Aziz, Aysel (2010). İletişime Giriş: Kavramlar, Kuramlar, Yaklaşımlar. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları. Çaplı, Bülent (2002). Medya ve Etik. Ankara: İmge Kitabevi. Maral, Taylan (2022). Birinci Kuvvet Basın. İzmir: Duvar Yayınları. Kovach, Bill & Rosenstiel, Tom (2021). The Elements of Journalism: What Newspeople Should Know and the Public Should Expect. New York: Three Rivers Press. Schudson, Michael (2003). The Sociology of News. New York: W. W. Norton & Company. Harcup, Tony (2015). Journalism: Principles and Practice. London: Sage. Conboy, Martin (2010). The Language of News. London: Routledge. Allan, Stuart (2017). News Culture. London: Routledge.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama Sınav Yapılma Şekli
Ara Sınav (Vize) 1 50 Klasik Sınav
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50 Klasik Sınav
TOPLAM 2 100
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İletişim tarihi, kitle iletişim araçları, iletişim kuramları ve öncü teorisyenleri sıralar.
5
2
İletişimin tarihsel, toplumsal ve kültürel türlerini listeler ve ilgili kavramları açıklar.
5
3
İletişim tarihi ve kuramlarının önemli noktalarını günlük yaşam pratikleri ve sosyal yaşam alanı üzerinden tanımlar.
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Geleneksel medya ile yeni medya ekonomi politikalarını karşılaştırır.
3
2
Sürekli güncellenen ve kendini yenileyen konularla dijital kültürü yorumlar.
4
3
Siber güvenlik konularının yeni medya alanındaki teknik, sosyo politik ve hukuksal yönlerini yorumlar.
3
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İletişim tarihinin, iletişim kuramlarının, geleneksel ve yeni medya mecralarının temel kavramlarını tanımlar.
5
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
CSS kodları ile web sayfası hazırlar.
1
2
Yeni medya ortamlarında yaratıcı içerik üretimi, görüntü ve ses kurgu yapıp programlama hakkında pratiğe yönelik temel öğrenimleriyle özgün çalışmalar ortaya koyar.
2
3
Kitle iletişim araçlarıyla topluma sunulan çalışmaların alt metinlerini ve yan anlamlarını analiz eder.
5
4
Nitel ve nicel unsurları kullanarak iletişim alanındaki çalışmalarla ilgili görüşlerini belirtir.
5
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İçerik üretimi ve kullanıcı deneyimi alanındaki ileri bilgileri sayesinde markaların, kurumsal firmaların, kamu kurumlarının sosyal medya hesaplarını yönetir.
2
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yeni Medya alanında yazılmış yerli ve yabancı çalışmaları gözden geçirir ve alanına ait yaratıcı çalışmalar ortaya çıkarır.
4
2
Sosyal medya üzerinden gerçekleştirilen faaliyetlerin sosyo-politik alana etkisini eleştirir.
4
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Farklı disiplinlerde karşısına çıkabilecek herhangi bir konuda bilimsel çalışmaları alanından ve farklı disiplinlerden insanlara aktaracak şekilde planlar.
3
2
Medyanın ürettiği içeriğin ne kadarının doğru ve yanlış olduğunu saptar.
5
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
“Yazılım” gibi günümüzü ve geleceği yönlendirmeye başlamış olan gelişmeleri takip edip farklı sektörlere yönelik çeşitli yazılım ürünleri üretir.
0
2
Büyük Veri işleme sistemlerinin yeni mimarilerini kullanarak tasarım yapar.
1
3
Yapay Zeka algoritmalarının işleyiş mantığını kavrayıp, medyaya ve dolaylı olarak topluma olabilecek muhtemel etkiler hakkında saptamalarda bulunur.
2

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 1 13
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 6 5 30
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 3 15
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 40 0 102
Genel Toplam 102
Toplam İş Yükü / 25.5 4
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0