Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
YEM215 | HABER TOPLAMA VE YAZMA | 3 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. TAYLAN MARAL |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi AHMET SİNAV |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı haber toplama ve yazma süreçlerinde uygulanmakta olan yöntemleri teorik ve pratik olarak öğrencilere aktarmaktır. |
İçerik: | Haber yazım kuralları, haberde kaynak kullanımı, haber değerliliği, haber üretim aşamaları, haberin temel öğeleri, haber toplama teknikleri, haber yapısı, haber dili, gazetecilik uygulamaları, haber redaksiyon süreci, haberin son denetimi ve yayımı konularında öğrencilere teorik bilgiler aktarılacak ve bu bilgiler uygulamalarla pekiştirilecektir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Haber toplama ve yazma süreçlerine hakim olur |
Haber değerliliği kavramını açıklayabilir |
Haber yazma tekniklerine hakim olur |
Farklı iletişim araçları için farklı yöntemlerle haber yazabilir |
Temel gazetecilik alanında bilgilere sahip olur |
Bir gazetenin işleyişi ile ilgili temel bilgilere hakim olur |
Haber muhabirliğinin temel gerekliliklerine hakim olur |
Haber editörünün görev ve sorumlulukları hakkında bilgi sahibi olur |
Görüşme ve söyleşi yöntemlerine hakim olur |
Etkili soru sorma yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Giriş | Ders işleyişi ve izlencesi hakkında bilgilerin aktarılması | Anlatım |
2 | Literatür gözden geçirme, makale okuma ve inceleme | Temel gazetecilik Gazete, gazeteci, gazetecilik kavramları Gazeteciliğin tarihsel gelişimi Gazetecinin temel hak ve sorumlulukları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Örnek Olay Çözümlemesi |
3 | Literatür gözden geçirme, makale okuma ve inceleme | Haber kavramı Haberin amacı Gazetecilerin haber tanımları Haberin temel özellikleri Haber değerleri Haber konuları ve türleri Haberde objektiflik | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Örnek Olay Çözümlemesi |
4 | Literatür gözden geçirme, makale okuma ve inceleme | Haber toplama ve yazma teknikleri Haber toplama yöntemleri Haberin yapısı Haber yazma teknikleri Haber yazım kuralları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Örnek Olay Çözümlemesi |
5 | Literatür gözden geçirme, makale okuma ve inceleme | Gazetecilikte görüşme (söyleşi) teknikleri Görüşme (mülakat-söyleşi) nedir? Görüşme türleri nelerdir? Görüşme yöntemleri nelerdir? Gazetecilikte soru sorma teknikleri Gazetecilikte dinlemenin önemi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Örnek Olay Çözümlemesi |
6 | Literatür gözden geçirme, makale okuma ve inceleme | İnternet gazeteciliğinin doğuşu Basılı yayında dijital dönüşümün sebepleri İnternet gazeteciliği kavramı ve tarihi Türkiye’de internet gazeteciliği İnternet gazeteciliğinin avantajları, türleri Gazetecilikte değişen roller | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Örnek Olay Çözümlemesi |
7 | Literatür gözden geçirme, makale okuma ve inceleme | Tık haberciliği İnternet gazetelerinin ekonomik yapısı ve gelir modelleri Çöp siteler / Çöp haberler Bilgi kirliliği sorunu Bilgiyi doğrulama yöntemleri/platformları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Örnek Olay Çözümlemesi |
8 | Literatür gözden geçirme, makale okuma ve inceleme | Veri gazeteciliği ve internet gazeteciliği ilişkisi Veri gazeteciliğinin internet haberciliği bağlamında önemi Veri toplama yöntemleri Sızıntı belgelere dayalı habercilik Kitle kaynak yöntemi kullanımı Veriye dayalı haber yazma uygulamaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Örnek Olay Çözümlemesi |
9 | Literatür gözden geçirme, makale okuma ve inceleme | Robot gazetecilik İnternet gazeteciliği ve robot gazetecilik ilişkisi Robot gazeteciliğin ortaya çıkış koşulları Robot gazeteciliğin avantaj ve dezavantajları Yapay zeka teknolojisi ve gazetecilik ilişkisi Yapay zeka teknolojisi ile haber yazma uygulamaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Örnek Olay Çözümlemesi |
10 | - | ARA SINAV | - |
11 | Literatür gözden geçirme, makale okuma ve inceleme | Araştırmacı gazetecilik - Yavaş gazetecilik Araştırmacı gazeteciliği tanımlamak Araştırmacı gazeteciliğin ayırt edici özellikleri Araştırmacı gazetecilik yöntemleri Araştırmacı gazeteciliğin kurumsallaşması Türkiye’de araştırmacı gazetecilik Dünyadan ve Türkiye’den araştırmacı gazetecilik örnekleri Araştırmacı gazeteciliğin riskleri Araştırmacı gazetecilik ve yavaş gazetecilik ilişkisi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Örnek Olay Çözümlemesi |
12 | Literatür gözden geçirme, makale okuma ve inceleme | Gazetecilik uygulamaları Haber toplama ve yazma denemeleri Haber çözümlemeleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Örnek Olay Çözümlemesi |
13 | Literatür gözden geçirme, makale okuma ve inceleme | Gazetecilik uygulamaları Haber toplama ve yazma denemeleri Haber çözümlemeleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Örnek Olay Çözümlemesi |
14 | Literatür gözden geçirme, makale okuma ve inceleme | Gazetecilik uygulamaları Haber toplama ve yazma denemeleri Haber çözümlemeleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Örnek Olay Çözümlemesi |
15 | Literatür gözden geçirme, makale okuma ve inceleme | Gazetecilik uygulamaları Haber toplama ve yazma denemeleri Haber çözümlemeleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Örnek Olay Çözümlemesi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Girgin, A. (2002). Haber Yazmak. İstanbul: Der Yayınları. |
Girgin, A. (1998). Haber Yazma Teknikleri. İstanbul: İnkılap Kitabevi. |
Koloğlu, O. (1992). Osmanlı’dan Günümüze Türkiye’de Basın. İstanbul: İletişim Yayınları. |
Bülbül, R. (2001). Haberin Anatomisi ve Temel Yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. |
Bülbül, R. (2000). Genel Gazetecilik Bilgileri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. |
Bülbül, R. (2000). Yazılı Anlatım ve Yazı Türleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. |
İnuğur, N. (2000). Basın ve Yayın Tarihi. İstanbul: Der Yayınları. |
Schlapp, H. (2002). Gazeteciliğe Giriş. İstanbul: Vestfalya Eyaletler Yayınevi. |
Schneider, W-R., Paul, J. (2000). Gazetecinin El Kitabı. Ankara: Konrad Adenauer Vakfı. |
Tayfur, G. (2018). Haber Toplama, Yazma ve Yayınlama Teknikleri. Konya: Eğitim Yayınevi. |
Tokgöz, O. (2000). Temel Gazetecilik. Ankara: İmge Kitabevi. |
Yüksel, E., Gürcan, H. İ. (2012). Haber Toplama ve Yazma. Konya: Tablet Yayınları. |
Yüksel, E., Gürcan, H. İ., Keskin Vural, İ., Birsen, H. (2012). Haber Yazma Teknikleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İletişim tarihi, kitle iletişim araçları, iletişim kuramları ve öncü teorisyenleri sıralar.
|
4 | |||||
2 |
İletişimin tarihsel, toplumsal ve kültürel türlerini listeler ve ilgili kavramları açıklar.
|
3 | |||||
3 |
İletişim tarihi ve kuramlarının önemli noktalarını günlük yaşam pratikleri ve sosyal yaşam alanı üzerinden tanımlar.
|
3 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Geleneksel medya ile yeni medya ekonomi politikalarını karşılaştırır.
|
5 | |||||
2 |
Sürekli güncellenen ve kendini yenileyen konularla dijital kültürü yorumlar.
|
3 | |||||
3 |
Siber güvenlik konularının yeni medya alanındaki teknik, sosyo politik ve hukuksal yönlerini yorumlar.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İletişim tarihinin, iletişim kuramlarının, geleneksel ve yeni medya mecralarının temel kavramlarını tanımlar.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
CSS kodları ile web sayfası hazırlar.
|
1 | |||||
2 |
Yeni medya ortamlarında yaratıcı içerik üretimi, görüntü ve ses kurgu yapıp programlama hakkında pratiğe yönelik temel öğrenimleriyle özgün çalışmalar ortaya koyar.
|
2 | |||||
3 |
Kitle iletişim araçlarıyla topluma sunulan çalışmaların alt metinlerini ve yan anlamlarını analiz eder.
|
4 | |||||
4 |
Nitel ve nicel unsurları kullanarak iletişim alanındaki çalışmalarla ilgili görüşlerini belirtir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İçerik üretimi ve kullanıcı deneyimi alanındaki ileri bilgileri sayesinde markaların, kurumsal firmaların, kamu kurumlarının sosyal medya hesaplarını yönetir.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yeni Medya alanında yazılmış yerli ve yabancı çalışmaları gözden geçirir ve alanına ait yaratıcı çalışmalar ortaya çıkarır.
|
4 | |||||
2 |
Sosyal medya üzerinden gerçekleştirilen faaliyetlerin sosyo-politik alana etkisini eleştirir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Farklı disiplinlerde karşısına çıkabilecek herhangi bir konuda bilimsel çalışmaları alanından ve farklı disiplinlerden insanlara aktaracak şekilde planlar.
|
3 | |||||
2 |
Medyanın ürettiği içeriğin ne kadarının doğru ve yanlış olduğunu saptar.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
“Yazılım” gibi günümüzü ve geleceği yönlendirmeye başlamış olan gelişmeleri takip edip farklı sektörlere yönelik çeşitli yazılım ürünleri üretir.
|
0 | |||||
2 |
Büyük Veri işleme sistemlerinin yeni mimarilerini kullanarak tasarım yapar.
|
0 | |||||
3 |
Yapay Zeka algoritmalarının işleyiş mantığını kavrayıp, medyaya ve dolaylı olarak topluma olabilecek muhtemel etkiler hakkında saptamalarda bulunur.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 0 | 0 | 0 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 0 | 0 | 0 |
Genel Toplam | 0 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 0 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 0,0 |