TR EN

MEDYA OKURYAZARLIĞI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
YEM220 MEDYA OKURYAZARLIĞI 4 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. TAYLAN MARAL
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Öğrencilerin medya içeriklerini eleştirel bir bakışla çözümleyebilmesi, yanlış bilgi ve dezenformasyonu ayırt edebilmesi, farklı medya türlerini anlamlandırabilmesi, medya üretim süreçlerini tanıyabilmesi ve dijital çağda bilinçli bir medya kullanıcısı/üreticisi haline gelmesini sağlamaktır.
İçerik: Medya okuryazarlığının tanımı ve gelişimi Kitle iletişim kuramları ve medya etkileri Medya türleri (geleneksel, dijital, sosyal medya) Haber, reklam, eğlence içeriklerinin analizi Temsil, ideoloji ve söylem Yanıltıcı içerikler, dezenformasyon ve doğrulama yöntemleri Algı yönetimi, propaganda ve manipülasyon teknikleri Dijital vatandaşlık, etik ve hukuki çerçeve Medya içerik üretiminde sorumluluk Eleştirel medya analizi uygulamaları Portfolyo ve medya analiz raporu hazırlama

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Medya okuryazarlığının temel kavramlarını, gelişimini ve kitle iletişim kuramlarıyla ilişkisini açıklayabilme
Farklı medya türlerini (geleneksel, dijital, sosyal medya) ve içerik formatlarını karşılaştırarak analiz edebilme
Haber, reklam, eğlence ve sosyal medya içeriklerinde ideoloji, temsil ve söylem unsurlarını değerlendirebilme
Yanlış bilgi, dezenformasyon ve manipülasyon tekniklerini ayırt ederek doğrulama araçlarını uygulayabilme
Etik, hukuki ve sorumluluk boyutlarını gözeterek eleştirel medya analizi raporu ve portfolyo hazırlayabilme

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Tanışma - Genel Giriş Medya Okuryazarlığına Giriş Anlatım, Soru-Cevap
2 Literatür tarama Kitle iletişim kuramları ve medya etkileri Okuma, Anlatım, Soru-Cevap
3 Literatür tarama Medya türleri: Geleneksel medya, dijital medya, sosyal medya Okuma, Anlatım, Soru-Cevap
4 Literatür tarama Haber okuryazarlığı: Haber seçimi, haber değeri ve güvenilirlik Okuma, Anlatım, Soru-Cevap
5 Literatür tarama Reklam ve eğlence içeriklerinde medya mesajlarını çözümleme Okuma, Anlatım, Soru-Cevap
6 Literatür tarama Temsil, ideoloji ve medya söylemleri Okuma, Anlatım, Soru-Cevap
7 Literatür tarama Propaganda, manipülasyon ve algı yönetimi Okuma, Anlatım, Soru-Cevap
8 Literatür tarama Dezenformasyon, yanlış bilgi ve doğrulama araçları Okuma, Anlatım, Soru-Cevap
9 Literatür tarama Dijital vatandaşlık: Haklar, sorumluluklar ve etik boyut Okuma, Anlatım, Soru-Cevap
10 - ARA SINAV -
11 Literatür tarama Dezenformasyon ve disenformasyona karşı teyit mekanızmasını kullanma Okuma, Anlatım, Soru-Cevap
12 Literatür tarama Eleştirel medya analizi atölyesi I: Haber ve sosyal medya örnekleri Okuma, Anlatım, Soru-Cevap
13 Literatür tarama Eleştirel medya analizi atölyesi II: Öğrenci projeleri Okuma, Anlatım, Soru-Cevap
14 Literatür tarama Genel tekrar Okuma, Anlatım, Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Binark, M., & Gencel Bek, M. (2010). Eleştirel medya okuryazarlığı: Kuramsal yaklaşımlar ve uygulamalar. Ankara: Dipnot Yayınları.
Tüzel, S., & Altun, A. (2013). Medya okuryazarlığı eğitimi: Kuramsal yaklaşımlar ve uygulamalar. Ankara: Nobel Yayıncılık.
Erdoğan, İ., & Alemdar, K. (2010). Medya okuryazarlığı. Ankara: Erk Yayınevi.
Türkoğlu, N. (2011). Medya okuryazarlığı: Kuram ve uygulama. İstanbul: Literatürk Yayınları.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama Sınav Yapılma Şekli
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İletişim tarihi, kitle iletişim araçları, iletişim kuramları ve öncü teorisyenleri sıralar.
3
2
İletişimin tarihsel, toplumsal ve kültürel türlerini listeler ve ilgili kavramları açıklar.
4
3
İletişim tarihi ve kuramlarının önemli noktalarını günlük yaşam pratikleri ve sosyal yaşam alanı üzerinden tanımlar.
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Geleneksel medya ile yeni medya ekonomi politikalarını karşılaştırır.
3
2
Sürekli güncellenen ve kendini yenileyen konularla dijital kültürü yorumlar.
4
3
Siber güvenlik konularının yeni medya alanındaki teknik, sosyo politik ve hukuksal yönlerini yorumlar.
1
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İletişim tarihinin, iletişim kuramlarının, geleneksel ve yeni medya mecralarının temel kavramlarını tanımlar.
2
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
CSS kodları ile web sayfası hazırlar.
0
2
Yeni medya ortamlarında yaratıcı içerik üretimi, görüntü ve ses kurgu yapıp programlama hakkında pratiğe yönelik temel öğrenimleriyle özgün çalışmalar ortaya koyar.
0
3
Kitle iletişim araçlarıyla topluma sunulan çalışmaların alt metinlerini ve yan anlamlarını analiz eder.
5
4
Nitel ve nicel unsurları kullanarak iletişim alanındaki çalışmalarla ilgili görüşlerini belirtir.
3
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İçerik üretimi ve kullanıcı deneyimi alanındaki ileri bilgileri sayesinde markaların, kurumsal firmaların, kamu kurumlarının sosyal medya hesaplarını yönetir.
0
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yeni Medya alanında yazılmış yerli ve yabancı çalışmaları gözden geçirir ve alanına ait yaratıcı çalışmalar ortaya çıkarır.
2
2
Sosyal medya üzerinden gerçekleştirilen faaliyetlerin sosyo-politik alana etkisini eleştirir.
3
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Farklı disiplinlerde karşısına çıkabilecek herhangi bir konuda bilimsel çalışmaları alanından ve farklı disiplinlerden insanlara aktaracak şekilde planlar.
0
2
Medyanın ürettiği içeriğin ne kadarının doğru ve yanlış olduğunu saptar.
5
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
“Yazılım” gibi günümüzü ve geleceği yönlendirmeye başlamış olan gelişmeleri takip edip farklı sektörlere yönelik çeşitli yazılım ürünleri üretir.
0
2
Büyük Veri işleme sistemlerinin yeni mimarilerini kullanarak tasarım yapar.
0
3
Yapay Zeka algoritmalarının işleyiş mantığını kavrayıp, medyaya ve dolaylı olarak topluma olabilecek muhtemel etkiler hakkında saptamalarda bulunur.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 0 0 0
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 0 0 0
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 0 0 0
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 0 0 0
Genel Toplam 0
Toplam İş Yükü / 25.5 0
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 0,0