Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
YEM220 | MEDYA OKURYAZARLIĞI | 4 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. TAYLAN MARAL |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Öğrencilerin medya içeriklerini eleştirel bir bakışla çözümleyebilmesi, yanlış bilgi ve dezenformasyonu ayırt edebilmesi, farklı medya türlerini anlamlandırabilmesi, medya üretim süreçlerini tanıyabilmesi ve dijital çağda bilinçli bir medya kullanıcısı/üreticisi haline gelmesini sağlamaktır. |
İçerik: | Medya okuryazarlığının tanımı ve gelişimi Kitle iletişim kuramları ve medya etkileri Medya türleri (geleneksel, dijital, sosyal medya) Haber, reklam, eğlence içeriklerinin analizi Temsil, ideoloji ve söylem Yanıltıcı içerikler, dezenformasyon ve doğrulama yöntemleri Algı yönetimi, propaganda ve manipülasyon teknikleri Dijital vatandaşlık, etik ve hukuki çerçeve Medya içerik üretiminde sorumluluk Eleştirel medya analizi uygulamaları Portfolyo ve medya analiz raporu hazırlama |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Medya okuryazarlığının temel kavramlarını, gelişimini ve kitle iletişim kuramlarıyla ilişkisini açıklayabilme |
Farklı medya türlerini (geleneksel, dijital, sosyal medya) ve içerik formatlarını karşılaştırarak analiz edebilme |
Haber, reklam, eğlence ve sosyal medya içeriklerinde ideoloji, temsil ve söylem unsurlarını değerlendirebilme |
Yanlış bilgi, dezenformasyon ve manipülasyon tekniklerini ayırt ederek doğrulama araçlarını uygulayabilme |
Etik, hukuki ve sorumluluk boyutlarını gözeterek eleştirel medya analizi raporu ve portfolyo hazırlayabilme |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Tanışma - Genel Giriş | Medya Okuryazarlığına Giriş | Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Literatür tarama | Kitle iletişim kuramları ve medya etkileri | Okuma, Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Literatür tarama | Medya türleri: Geleneksel medya, dijital medya, sosyal medya | Okuma, Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Literatür tarama | Haber okuryazarlığı: Haber seçimi, haber değeri ve güvenilirlik | Okuma, Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Literatür tarama | Reklam ve eğlence içeriklerinde medya mesajlarını çözümleme | Okuma, Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Literatür tarama | Temsil, ideoloji ve medya söylemleri | Okuma, Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Literatür tarama | Propaganda, manipülasyon ve algı yönetimi | Okuma, Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Literatür tarama | Dezenformasyon, yanlış bilgi ve doğrulama araçları | Okuma, Anlatım, Soru-Cevap |
9 | Literatür tarama | Dijital vatandaşlık: Haklar, sorumluluklar ve etik boyut | Okuma, Anlatım, Soru-Cevap |
10 | - | ARA SINAV | - |
11 | Literatür tarama | Dezenformasyon ve disenformasyona karşı teyit mekanızmasını kullanma | Okuma, Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Literatür tarama | Eleştirel medya analizi atölyesi I: Haber ve sosyal medya örnekleri | Okuma, Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Literatür tarama | Eleştirel medya analizi atölyesi II: Öğrenci projeleri | Okuma, Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Literatür tarama | Genel tekrar | Okuma, Anlatım, Soru-Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Binark, M., & Gencel Bek, M. (2010). Eleştirel medya okuryazarlığı: Kuramsal yaklaşımlar ve uygulamalar. Ankara: Dipnot Yayınları. |
Tüzel, S., & Altun, A. (2013). Medya okuryazarlığı eğitimi: Kuramsal yaklaşımlar ve uygulamalar. Ankara: Nobel Yayıncılık. |
Erdoğan, İ., & Alemdar, K. (2010). Medya okuryazarlığı. Ankara: Erk Yayınevi. |
Türkoğlu, N. (2011). Medya okuryazarlığı: Kuram ve uygulama. İstanbul: Literatürk Yayınları. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İletişim tarihi, kitle iletişim araçları, iletişim kuramları ve öncü teorisyenleri sıralar.
|
3 | |||||
2 |
İletişimin tarihsel, toplumsal ve kültürel türlerini listeler ve ilgili kavramları açıklar.
|
4 | |||||
3 |
İletişim tarihi ve kuramlarının önemli noktalarını günlük yaşam pratikleri ve sosyal yaşam alanı üzerinden tanımlar.
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Geleneksel medya ile yeni medya ekonomi politikalarını karşılaştırır.
|
3 | |||||
2 |
Sürekli güncellenen ve kendini yenileyen konularla dijital kültürü yorumlar.
|
4 | |||||
3 |
Siber güvenlik konularının yeni medya alanındaki teknik, sosyo politik ve hukuksal yönlerini yorumlar.
|
1 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İletişim tarihinin, iletişim kuramlarının, geleneksel ve yeni medya mecralarının temel kavramlarını tanımlar.
|
2 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
CSS kodları ile web sayfası hazırlar.
|
0 | |||||
2 |
Yeni medya ortamlarında yaratıcı içerik üretimi, görüntü ve ses kurgu yapıp programlama hakkında pratiğe yönelik temel öğrenimleriyle özgün çalışmalar ortaya koyar.
|
0 | |||||
3 |
Kitle iletişim araçlarıyla topluma sunulan çalışmaların alt metinlerini ve yan anlamlarını analiz eder.
|
5 | |||||
4 |
Nitel ve nicel unsurları kullanarak iletişim alanındaki çalışmalarla ilgili görüşlerini belirtir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İçerik üretimi ve kullanıcı deneyimi alanındaki ileri bilgileri sayesinde markaların, kurumsal firmaların, kamu kurumlarının sosyal medya hesaplarını yönetir.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yeni Medya alanında yazılmış yerli ve yabancı çalışmaları gözden geçirir ve alanına ait yaratıcı çalışmalar ortaya çıkarır.
|
2 | |||||
2 |
Sosyal medya üzerinden gerçekleştirilen faaliyetlerin sosyo-politik alana etkisini eleştirir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Farklı disiplinlerde karşısına çıkabilecek herhangi bir konuda bilimsel çalışmaları alanından ve farklı disiplinlerden insanlara aktaracak şekilde planlar.
|
0 | |||||
2 |
Medyanın ürettiği içeriğin ne kadarının doğru ve yanlış olduğunu saptar.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
“Yazılım” gibi günümüzü ve geleceği yönlendirmeye başlamış olan gelişmeleri takip edip farklı sektörlere yönelik çeşitli yazılım ürünleri üretir.
|
0 | |||||
2 |
Büyük Veri işleme sistemlerinin yeni mimarilerini kullanarak tasarım yapar.
|
0 | |||||
3 |
Yapay Zeka algoritmalarının işleyiş mantığını kavrayıp, medyaya ve dolaylı olarak topluma olabilecek muhtemel etkiler hakkında saptamalarda bulunur.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 0 | 0 | 0 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 0 | 0 | 0 |
Genel Toplam | 0 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 0 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 0,0 |