TR EN

HABER FOTOĞRAFÇILIĞI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
YEM214 HABER FOTOĞRAFÇILIĞI 3 3 3 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. TAYLAN MARAL
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi ERDEM TÜRKAVCI
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Öğrencinin haber değeri taşıyan fotoğrafı sahada üretebilmesi; teknik (pozlama, netlik, ışık, kompozisyon) ve estetik kararları hızlı alabilmesi; altyazı/başlık ve IPTC metaveriyle editoryal teslim yapabilmesi; etik-hukuki ilkeleri (telif, kişilik hakları, çocuk/göçmen/kriz temsili) uygulayabilmesi; manipülasyon ve doğrulama süreçlerine hâkim olup ajans ve haber merkezleriyle uyumlu bir iş akışı kurabilmesidir.
İçerik: Fotoğraf gazeteciliğinin kapsamı ve tarihsel bağlamı Kamera, objektif ve pozlama üçgeni; kompozisyon ve ışık teknikleri Spot haber, spor, politika, kültür-sanat ve insani durum fotoğrafları Foto öykü ve uzun soluklu belgesel yaklaşım Saha güvenliği ve risk değerlendirmesi Etik ve hukuk: telif, izinler, KVKK bağlamı, kriz temsili Editoryal süreç: seçki, sıralama, altyazı yazımı, IPTC/metadata Temel düzenleme (etik sınırlar içinde) ve arşivleme Mobil iş akışları, ajans teslim formatları, çoklu platform yayın Portfolyo ve mesleki standartlar

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Fotoğraf gazeteciliğinin tarihsel gelişimini ve temel etik-hukuki ilkelerini açıklayabilir.
Haber fotoğrafçılığında kullanılan kamera ayarlarını, ışık ve kompozisyon tekniklerini uygulayabilir.
Farklı haber türlerine (spot, spor, politika, kültür-sanat, kriz) uygun fotoğraf üretiminde teknik ve estetik kararları analiz edebilir.
Üretilen fotoğrafları editoryal süreçlere (seçki, sıralama, altyazı, metadata) göre değerlendirip teslim formatına uygun hale getirebilir.
Etik ve mesleki standartlara uygun özgün bir haber fotoğrafı portfolyosu tasarlayabilir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Giriş Haber fotoğrafçılığına giriş Anlatım-Uygulama, Tartışma
2 Literatür tarama, uygulama Kamera, ekipman ve temel teknikler Anlatım-Uygulama, Tartışma
3 Literatür tarama, uygulama Kompozisyon ve görsel anlatım Anlatım-Uygulama, Tartışma
4 Literatür tarama, uygulama Spot haber fotoğrafçılığı Anlatım-Uygulama, Tartışma
5 Literatür tarama, uygulama Spor ve kültür-sanat haberlerinde görsellik Anlatım-Uygulama, Tartışma
6 Literatür tarama, uygulama Politika, diplomasi ve kriz haberciliği Anlatım-Uygulama, Tartışma
7 Literatür tarama, uygulama Etik ve hukuk Anlatım-Uygulama, Tartışma
8 Literatür tarama, uygulama Foto öykü ve belgesel yaklaşım Anlatım-Uygulama, Tartışma
9 Literatür tarama, uygulama Editoryal süreç: seçki ve metin Anlatım-Uygulama, Tartışma
10 - ARA SINAV -
11 Literatür tarama, uygulama Temel düzenleme ve etik sınırlar Anlatım-Uygulama, Tartışma
12 Literatür tarama, uygulama Mobil fotoğrafçılık ve ajans teslimi Anlatım-Uygulama, Tartışma
13 Literatür tarama, uygulama Farklı Tekniklerle Fotoğraf Çekimi Anlatım-Uygulama, Tartışma
14 Literatür tarama, uygulama Genel tekrar Anlatım-Uygulama, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama Sınav Yapılma Şekli
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İletişim tarihi, kitle iletişim araçları, iletişim kuramları ve öncü teorisyenleri sıralar.
0
2
İletişimin tarihsel, toplumsal ve kültürel türlerini listeler ve ilgili kavramları açıklar.
3
3
İletişim tarihi ve kuramlarının önemli noktalarını günlük yaşam pratikleri ve sosyal yaşam alanı üzerinden tanımlar.
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Geleneksel medya ile yeni medya ekonomi politikalarını karşılaştırır.
3
2
Sürekli güncellenen ve kendini yenileyen konularla dijital kültürü yorumlar.
3
3
Siber güvenlik konularının yeni medya alanındaki teknik, sosyo politik ve hukuksal yönlerini yorumlar.
3
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İletişim tarihinin, iletişim kuramlarının, geleneksel ve yeni medya mecralarının temel kavramlarını tanımlar.
4
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
CSS kodları ile web sayfası hazırlar.
0
2
Yeni medya ortamlarında yaratıcı içerik üretimi, görüntü ve ses kurgu yapıp programlama hakkında pratiğe yönelik temel öğrenimleriyle özgün çalışmalar ortaya koyar.
5
3
Kitle iletişim araçlarıyla topluma sunulan çalışmaların alt metinlerini ve yan anlamlarını analiz eder.
4
4
Nitel ve nicel unsurları kullanarak iletişim alanındaki çalışmalarla ilgili görüşlerini belirtir.
4
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İçerik üretimi ve kullanıcı deneyimi alanındaki ileri bilgileri sayesinde markaların, kurumsal firmaların, kamu kurumlarının sosyal medya hesaplarını yönetir.
1
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yeni Medya alanında yazılmış yerli ve yabancı çalışmaları gözden geçirir ve alanına ait yaratıcı çalışmalar ortaya çıkarır.
0
2
Sosyal medya üzerinden gerçekleştirilen faaliyetlerin sosyo-politik alana etkisini eleştirir.
1
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Farklı disiplinlerde karşısına çıkabilecek herhangi bir konuda bilimsel çalışmaları alanından ve farklı disiplinlerden insanlara aktaracak şekilde planlar.
0
2
Medyanın ürettiği içeriğin ne kadarının doğru ve yanlış olduğunu saptar.
4
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
“Yazılım” gibi günümüzü ve geleceği yönlendirmeye başlamış olan gelişmeleri takip edip farklı sektörlere yönelik çeşitli yazılım ürünleri üretir.
0
2
Büyük Veri işleme sistemlerinin yeni mimarilerini kullanarak tasarım yapar.
0
3
Yapay Zeka algoritmalarının işleyiş mantığını kavrayıp, medyaya ve dolaylı olarak topluma olabilecek muhtemel etkiler hakkında saptamalarda bulunur.
0

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 0 0 0
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 0 0 0
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 0 0 0
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 0 0 0
Genel Toplam 0
Toplam İş Yükü / 25.5 0
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 0,0