Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
YEM407 | YAPAY ZEKA | 7 | 3 | 3 | 8 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi TAYLAN MARAL |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi TAYLAN MARAL |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı; öğrencilerin yapay zekânın temel mantığını kavramalarını ve yapay zekâ uygulamalarını iletişim alanı için analiz etmelerini sağlamaktır. |
İçerik: | Dersin içeriğini zekâ ve yapay zekanın temel kavramları, yeni medya algoritmaları, sorunların çözümünde yapay zekanın rolü ve kullanım biçimleri oluşturmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Yapay Zekâ türlerini ve yapay zekanın geleceğini tartışabilme |
Bilişim alanında ortaya çıkabilecek açıklarda yapay zekânın ne gibi roller oynayabileceğini öngörebilme |
Yapay Zekâ algoritmalarını ve bu algoritmaların iletişim alanına etkisini eleştirel bakış açısı ile değerlendirebilme |
Yapay Zekânın iletişim alanını hem sektörel hem akademik olarak ne şekilde etkileyeceğine dair öngörülerde bulunabilme |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Tarama | Ders tanıtım ve yapay zeka kavramına giriş | Anlatım, Tartışma |
2 | Literatür Tarama | Yapay zekanın etkilerini anlamak | Anlatım, Tartışma |
3 | Literatür Tarama | Makine öğrenmesi sistemi ve özellikleri | Anlatım, Tartışma, Örneklendirme |
4 | Literatür Tarama, Görsel Kaynaklardan Yararlanma | Yapay Zekanın geleceğine dair görüşler ve İlk yapay zeka projenizi nasıl seçmelisiniz? | Anlatım, Örneklendirme |
5 | Literatür Tarama, Görsel Kaynaklardan Yararlanma | Yapay Zeka Kullanım alanları 1; Bilgi teknolojileri, Operasyonlar ve Otomasyon, Otomotiv ve Sürücüsüz araçlar, hukuk, | Anlatım, Tartışma |
6 | Yazılı ve Görsel Kaynaklardan Yararlanma | Yapay Zeka Kullanım alanları 2; Ses Görüntü ve diğer veriler, sağlık teknolojisi, Tekstil ve moda, | Anlatım, Tartışma, Örnek Şablonlarla Gösterme |
7 | Literatür Tarama | Yapay Zeka Kullanım alanları 2; Eğitim, Fintech, insan kaynakları, pazarlama ve satış | Anlatım, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Örnekleri tarama | İnsan ve yapay zeka I (İnsan destekli makineler) Yapay zeka projeleri | Anlatım, Tartışma, Sunum |
10 | Literatür Tarama, Yazılı ve Görsel Kaynaklardan Yararlanma | İnsan ve yapay zeka II (Makine destekli insanlar) | Anlatım, Tartışma |
11 | Literatür Tarama, Yazılı ve Görsel Kaynaklardan Yararlanma | Yapay zekayla değişecek iş yapma becerileri | Anlatım, Tartışma, Örneklerle Gösterme |
12 | Literatür Tarama, Yazılı ve Görsel Kaynaklardan Yararlanma | Yapay zekanın iş yapma biçimlerine uyumu | Anlatım, Tartışma |
13 | Literatür Tarama | Algoritmalarla problem çözme, Veri "yakıtı" ve yapay zeka | Anlatım, Tartışma |
14 | Literatür Tarama, Yazılı ve Görsel Kaynaklardan Yararlanma | Yapay zekanın geleceği I (Duygusallaşan bir yapay zeka mümkün mü?) | Anlatım, Tartışma, Örneklerle Gösterme |
15 | Literatür Tarama, Yazılı ve Görsel Kaynaklardan Yararlanma | Proje ödev sunumları | Anlatım, Tartışma, uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Yapay Zeka: Bütünleşik Bilişe Doğru, Ali Orhan Aydın, İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları |
Akıllı Makineler Dağınık Zihinler, Mustafa Arslantunalı, İletişim Yayıncılık, 2019 |
David Eagleman, Incognito - Beynin Gizli Hayatı, Domingo Yayınevi, 2013 |
İnsan ve Davranışı, Doğan Cüceloğlu, Remzi Kitabevi, 2000 |
Yapay Öğrenme - Yeni Yapay Zekâ, Ethem Alpaydın, Tellekt, 2021 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İletişim tarihi, kitle iletişim araçları, iletişim kuramları ve öncü teorisyenleri sıralar.
|
0 | |||||
2 |
İletişimin tarihsel, toplumsal ve kültürel türlerini listeler ve ilgili kavramları açıklar.
|
0 | |||||
3 |
İletişim tarihi ve kuramlarının önemli noktalarını günlük yaşam pratikleri ve sosyal yaşam alanı üzerinden tanımlar.
|
1 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Geleneksel medya ile yeni medya ekonomi politikalarını karşılaştırır.
|
2 | |||||
2 |
Sürekli güncellenen ve kendini yenileyen konularla dijital kültürü yorumlar.
|
3 | |||||
3 |
Siber güvenlik konularının yeni medya alanındaki teknik, sosyo politik ve hukuksal yönlerini yorumlar.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İletişim tarihinin, iletişim kuramlarının, geleneksel ve yeni medya mecralarının temel kavramlarını tanımlar.
|
1 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
CSS kodları ile web sayfası hazırlar.
|
2 | |||||
2 |
Yeni medya ortamlarında yaratıcı içerik üretimi, görüntü ve ses kurgu yapıp programlama hakkında pratiğe yönelik temel öğrenimleriyle özgün çalışmalar ortaya koyar.
|
3 | |||||
3 |
Kitle iletişim araçlarıyla topluma sunulan çalışmaların alt metinlerini ve yan anlamlarını analiz eder.
|
3 | |||||
4 |
Nitel ve nicel unsurları kullanarak iletişim alanındaki çalışmalarla ilgili görüşlerini belirtir.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İçerik üretimi ve kullanıcı deneyimi alanındaki ileri bilgileri sayesinde markaların, kurumsal firmaların, kamu kurumlarının sosyal medya hesaplarını yönetir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yeni Medya alanında yazılmış yerli ve yabancı çalışmaları gözden geçirir ve alanına ait yaratıcı çalışmalar ortaya çıkarır.
|
2 | |||||
2 |
Sosyal medya üzerinden gerçekleştirilen faaliyetlerin sosyo-politik alana etkisini eleştirir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Farklı disiplinlerde karşısına çıkabilecek herhangi bir konuda bilimsel çalışmaları alanından ve farklı disiplinlerden insanlara aktaracak şekilde planlar.
|
3 | |||||
2 |
Medyanın ürettiği içeriğin ne kadarının doğru ve yanlış olduğunu saptar.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
“Yazılım” gibi günümüzü ve geleceği yönlendirmeye başlamış olan gelişmeleri takip edip farklı sektörlere yönelik çeşitli yazılım ürünleri üretir.
|
3 | |||||
2 |
Büyük Veri işleme sistemlerinin yeni mimarilerini kullanarak tasarım yapar.
|
3 | |||||
3 |
Yapay Zeka algoritmalarının işleyiş mantığını kavrayıp, medyaya ve dolaylı olarak topluma olabilecek muhtemel etkiler hakkında saptamalarda bulunur.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 6 | 78 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 42 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 40 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 204 |
Genel Toplam | 204 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 8,0 |