| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi | 
|---|---|---|---|---|---|
| YEM435 | BÜYÜK VERİ YÖNETİMİ | 7 | 3 | 3 | 7 | 
DERS BİLGİLERİ | 
                        |
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe | 
| Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey | 
| Dersin Türü | Zorunlu | 
| Dersin Veriliş Şekli | - | 
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. TAYLAN MARAL | 
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi SÜREYYA İMRE BIYIKLI | 
| Ders Ön Koşulu | Yok | 
AMAÇ VE İÇERİK | 
                        |
|---|---|
| Amaç: | Büyük veri ile başa çıkarken karşılaşılan zorlukları öğrenmek, modern büyük veri depolama sistemlerini kavrayabilmek, büyük verilerin farklı türlerini değerlendirmeyi öğrenmektir. | 
| İçerik: | Bu ders, Büyük veri kavramı, büyük veriyi etkin kullanan şirketler, Hadoop, Spark gibi temel büyük veri teknolojileri ve büyük ölçekli makine öğrenmesi yöntemleri, medya ve büyük veri ilişkisi, büyük ölçekli yapılandırılmış/yapılandırılmamış verileri, büyük ölçekli veri akışı konularını içermektedir. | 
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) | 
                        
|---|
| Büyük veriden güdümlü ve güdümsüz çıkarım elde eder. {conclude} | 
| Büyük veriyi R/Python gibi programlama dilleri kullanarak analiz eder. {analysis} | 
| Güncel uygulama alanlarını tanır. {recognize} | 
| Büyük veri analizinden elde ettiği bilgi keşfini günlük hayattaki problemleri çözmek için uyarlar. {modify} | 
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI | 
                        |||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem | 
| 1 | Literatür Tarama | Ders Tanıtımı, Büyük Veri Kavramına Giriş | Anlatım | 
| 2 | Literatür Tarama | Büyük Veriye Giriş, Büyük Verinin Bileşenleri, Büyük veri Analitiği | Anlatım, Tartışma, Örneklerle Gösterme | 
| 3 | Literatür Tarama | Büyük Veri ve Yeni Medya İlişkisi | Anlatım, Tartışma, Örneklerle Gösterme | 
| 4 | Literatür Tarama, Görsel Kaynaklardan Yararlanma | Büyük Veri Teknolojilerini Kullanan Şirketler ve Kullanım Alanları | Anlatım, Örneklerle Gösterme | 
| 5 | Literatür Tarama, Görsel Kaynaklardan Yararlanma | Büyük Veri Teknolojileri ve Araçları: Hadoop, Eşle İndirge(MapReduce), Spark, NoSQL, MongoDB, Pig, Impala | Anlatım, Örneklerle Gösterme | 
| 6 | Literatür Tarama, Görsel Kaynaklardan Yararlanma | Büyük Veri için Makine Öğrenmesine Giriş, Öğrenme Stratejileri ve Analiz Süreci | Anlatım, Örneklerle Gösterme | 
| 7 | Literatür Tarama, Görsel Kaynaklardan Yararlanma | Büyük Veri İle Görselleştirme | Anlatım, Örneklerle Gösterme | 
| 8 | Literatür Tarama, Görsel Kaynaklardan Yararlanma | Proje/Ödev Çalışmalarının Gözden Geçirilmesi | Anlatım, Örneklerle Gösterme | 
| 9 | Literatür Tarama, Görsel Kaynaklardan Yararlanma | Proje/Ödev Çalışmalarının Gözden Geçirilmesi | Anlatım, Örneklerle Gösterme | 
| 10 | - | ARA SINAV | - | 
| 11 | Literatür Tarama, Görsel Kaynaklardan Yararlanma | Basit(Naive) Bayes ile Büyük Veri Analizi | Anlatım, Örneklerle Gösterme | 
| 12 | Literatür Tarama, Görsel Kaynaklardan Yararlanma | Basit ve Çok Değişkenli Regresyon ile Büyük Veri Analizi | Anlatım, Örneklerle Gösterme | 
| 13 | Literatür Tarama, Görsel Kaynaklardan Yararlanma | K-En Yakın Komşu Algoritması ile Büyük Veri Analizi | Anlatım, Örneklerle Gösterme | 
| 14 | Literatür Tarama, Görsel Kaynaklardan Yararlanma | Karar ağaçları ile Büyük Veri Analizi | Anlatım, Örneklerle Gösterme | 
| 15 | Literatür Tarama, Görsel Kaynaklardan Yararlanma | Logistic Regresyon ile Büyük Veri Analizi | Anlatım, Örneklerle Gösterme | 
| 16 | - | FİNAL | - | 
| 17 | - | FİNAL | - | 
KAYNAKLAR | 
                        
|---|
| Sakr S., Gaber M. M. (2014). Large Scale and Big Data. Florida: An Auerbach Book | 
| Marr B. (2017). Büyük Veri İş Başında. İstanbul: Mediacat Kitapları | 
| Gürsakal, N. (2014). Büyük Veri. Dora Yayıncılık. | 
| M. Erdal Balaban & Elif Kartal, “Veri Madenciliği ve Makine Öğrenmesi, Temel Algoritmaları ve R Dili ile Uygulamaları”, İkinci Baskı, Çağlayan Yayınevi, 2018. | 
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME | 
                        ||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli | 
| Ara Sınav (Vize) | 1 | 40 | Klasik Sınav | |
| Ödev Değerlendirme | 1 | 10 | ||
| DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Klasik Sınav | |
| TOPLAM | 3 | 100 | ||
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi | 
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                             
                                                İletişim tarihi, kitle iletişim araçları, iletişim kuramları ve öncü teorisyenleri sıralar.
                                             
                                         | 
                                            1 | |||||
| 2 | 
                                             
                                                İletişimin tarihsel, toplumsal ve kültürel türlerini listeler ve ilgili kavramları açıklar.
                                             
                                         | 
                                            1 | |||||
| 3 | 
                                             
                                                İletişim tarihi ve kuramlarının önemli noktalarını günlük yaşam pratikleri ve sosyal yaşam alanı üzerinden tanımlar.
                                             
                                         | 
                                            1 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                             
                                                Geleneksel medya ile yeni medya ekonomi politikalarını karşılaştırır.
                                             
                                         | 
                                            2 | |||||
| 2 | 
                                             
                                                Sürekli güncellenen ve kendini yenileyen konularla dijital kültürü yorumlar.
                                             
                                         | 
                                            3 | |||||
| 3 | 
                                             
                                                Siber güvenlik konularının yeni medya alanındaki teknik, sosyo politik ve hukuksal yönlerini yorumlar.
                                             
                                         | 
                                            4 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                             
                                                İletişim tarihinin, iletişim kuramlarının, geleneksel ve yeni medya mecralarının temel kavramlarını tanımlar.
                                             
                                         | 
                                            1 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                             
                                                CSS kodları ile web sayfası hazırlar.
                                             
                                         | 
                                            0 | |||||
| 2 | 
                                             
                                                Yeni medya ortamlarında yaratıcı içerik üretimi, görüntü ve ses kurgu yapıp programlama hakkında pratiğe yönelik temel öğrenimleriyle özgün çalışmalar ortaya koyar.
                                             
                                         | 
                                            2 | |||||
| 3 | 
                                             
                                                Kitle iletişim araçlarıyla topluma sunulan çalışmaların alt metinlerini ve yan anlamlarını analiz eder.
                                             
                                         | 
                                            1 | |||||
| 4 | 
                                             
                                                Nitel ve nicel unsurları kullanarak iletişim alanındaki çalışmalarla ilgili görüşlerini belirtir.
                                             
                                         | 
                                            4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                             
                                                İçerik üretimi ve kullanıcı deneyimi alanındaki ileri bilgileri sayesinde markaların, kurumsal firmaların, kamu kurumlarının sosyal medya hesaplarını yönetir.
                                             
                                         | 
                                            2 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                             
                                                Yeni Medya alanında yazılmış yerli ve yabancı çalışmaları gözden geçirir ve alanına ait yaratıcı çalışmalar ortaya çıkarır.
                                             
                                         | 
                                            1 | |||||
| 2 | 
                                             
                                                Sosyal medya üzerinden gerçekleştirilen faaliyetlerin sosyo-politik alana etkisini eleştirir.
                                             
                                         | 
                                            1 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                             
                                                Farklı disiplinlerde karşısına çıkabilecek herhangi bir konuda bilimsel çalışmaları alanından ve farklı disiplinlerden insanlara aktaracak şekilde planlar.
                                             
                                         | 
                                            3 | |||||
| 2 | 
                                             
                                                Medyanın ürettiği içeriğin ne kadarının doğru ve yanlış olduğunu saptar.
                                             
                                         | 
                                            2 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                             
                                                “Yazılım” gibi günümüzü ve geleceği yönlendirmeye başlamış olan gelişmeleri takip edip farklı sektörlere yönelik çeşitli yazılım ürünleri üretir.
                                             
                                         | 
                                            1 | |||||
| 2 | 
                                             
                                                Büyük Veri işleme sistemlerinin yeni mimarilerini kullanarak tasarım yapar.
                                             
                                         | 
                                            5 | |||||
| 3 | 
                                             
                                                Yapay Zeka algoritmalarının işleyiş mantığını kavrayıp, medyaya ve dolaylı olarak topluma olabilecek muhtemel etkiler hakkında saptamalarda bulunur.
                                             
                                         | 
                                            2 | |||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ | 
                        |||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü | 
| Ders | 14 | 3 | 42 | 
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 | 
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 | 
| Grup Çalışması / Ödevi | 10 | 1 | 10 | 
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 | 
| Okuma | 13 | 1 | 13 | 
| Ödev | 13 | 2 | 26 | 
| Proje Hazırlama | 1 | 30 | 30 | 
| Seminer | 0 | 0 | 0 | 
| Staj | 0 | 0 | 0 | 
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 | 
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 | 
| Uygulama | 0 | 0 | 0 | 
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 | 
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 | 
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 | 
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 | 
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 | 
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 | 
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 | 
| Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | 
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | 
| Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | 
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 | 
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | 
| TOPLAM | 68 | 0 | 179 | 
| Genel Toplam | 179 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 7 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 7,0 |