| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi | 
|---|---|---|---|---|---|
| EKF351 | ULUSLARARASI İKTİSAT | 5 | 3 | 3 | 8 | 
DERS BİLGİLERİ | 
                        |
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe | 
| Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey | 
| Dersin Türü | Zorunlu | 
| Dersin Veriliş Şekli | - | 
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. GÜLGÜN ÇİĞDEM | 
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Doç.Dr. GÜLGÜN ÇİĞDEM | 
| Ders Ön Koşulu | Yok | 
AMAÇ VE İÇERİK | 
                        |
|---|---|
| Amaç: | Bu dersin amacı, öğrenciye bir ülkenin dış ticaret performansını ve uluslararası iktisat politikalarının etkilerini analiz etme yeteneği kazandırmaktır. | 
| İçerik: | Uluslararası İktisadın Gelişimi, Üstünlükler Teorisi, Heckscher- Ohlin Modeli Faktör Donatım Teorisi, Dış Ticaret Modelinde Yeni Teoriler , Gümrük Tarifeleri ve Ödemeler Bilançosu gibi konuları içermektedir. | 
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) | 
                        
|---|
| Ülkelerin dış ticaret stratejilerini karşılaştırır.(compare) (4) | 
| Dış ticaret modellerinin teorik alt yapısını açıklar.(explain) (2) | 
| Dış ticaret politikasının gelir dağılımı, büyüme ve kalkınma gibi birçok ekonomik faktör üzerindeki etkisini analiz eder. (analyze)(4) | 
| Dış Ödemeler bilançosu ana hesaplarını açıklar.(explain) (2) | 
| Dış ticaret dengesizliğinin giderilmesinde kullanılması gereken araçları tanımlar.(describe)(2) | 
| Uluslararası finans kuruluşlarını, nasıl işlediğini ve dış ticaret üzerindeki etkisini analiz eder. (analyze) (4) | 
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI | 
                        |||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem | 
| 1 | Kitap Okuma | Küreselleşme-Giriş | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi | 
| 2 | Kitap Okuma | Mutlak ve Karşılaştırmalı Üstünlükler Teorisi | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi | 
| 3 | Kitap Okuma | Neoklasik Dış Ticaret Teorisi | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi | 
| 4 | Kitap Okuma | Talep ve Arz, Teklif Eğrileri ve Ticaret Şartları | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi | 
| 5 | Kitap Okuma | Talep ve Arz, Teklif Eğrileri ve Ticaret Şartları | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi | 
| 6 | Kitap Okuma | Faktör Donatımı ve Heckscher-Ohlin Teorisi | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme, Tartışma Yöntemi | 
| 7 | Kitap Okuma | Faktör Donatımı ve Heckscher-Ohlin Teorisi | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi | 
| 8 | Kitap Okuma | Ölçek Ekonomileri, Eksik Rekabet ve Uluslararası Ticaret | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi | 
| 9 | Kitap Okuma | Ekonomik Büyüme ve Uluslararası Ticaret | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi | 
| 10 | - | ARA SINAV | - | 
| 11 | Kitap Okuma | Ticaret Kısıtlamaları: Tarifeler | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi | 
| 12 | Kitap Okuma | Tarife Dışı Ticaret Engelleri ve Yeni Korumacılık | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi | 
| 13 | Kitap Okuma | Ekonomik Entegrasyon: Gümrük Birlikleri ve Serbest Ticaret Alanları | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme, Tartışma Yöntemi | 
| 14 | Kitap Okuma | Uluslararası Ticaret ve Ekonomik Kalkınma | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi | 
| 15 | Kitap Okuma | Uluslararası Sermaye Hareketleri ve Çokuluslu Şirketler | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi | 
| 16 | - | FİNAL | - | 
| 17 | - | FİNAL | - | 
KAYNAKLAR | 
                        
|---|
| H.Seyitoğlu, Uluslararası İktisat: Teori Politika ve Uygulama 21. Baskı Güzem Can Yayınları 2017 | 
| PR Krugman ve M. Obstfeld, Uluslararası İktisat: Teori ve Politika (10. Baskıdan çeviri) Palme Yayınevi 2020 | 
| T. Pugel, International Economics (Mcgraw-hill Series in Economics), 2015 | 
| S. Husted ve M. Melvin, Uluslararası Ekonomi (9. Baskı) (Pearson Ekonomi Dizisi, 2012) | 
| Dominick, Salvatore: Uluslararası İktisat,Bilim Teknik Yaynevi, 2018 | 
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME | 
                        ||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli | 
| Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | Klasik Sınav | |
| DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Klasik Sınav | |
| TOPLAM | 2 | 100 | ||
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi | 
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                             
                                                Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik ile ilgili temel ve ileri düzey konuları özetleme.
                                             
                                         | 
                                            ||||||
| 2 | 
                                             
                                                Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik alanının ve alt alanlarının kuramlarını, kavramlarını ve ilkelerini tanımlama.
                                             
                                         | 
                                            ||||||
| 3 | 
                                             
                                                Uluslararası Ticaret ve İşletmeciliğin diğer disiplinlerle olan ilişkisini yorumlama.
                                             
                                         | 
                                            ||||||
| 4 | 
                                             
                                                Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik alanında edindiği kuramsal bilgileri mesleki uygulamalarda ve günlük hayatında kullanma.
                                             
                                         | 
                                            ||||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                             
                                                Alanındaki güncel olay ve olguları, edindiği ileri düzey bilgi ve becerilere dayanarak analitik ve sistematik olarak bütüncül bir bakış açısıyla açıklama.
                                             
                                         | 
                                            ||||||
| 2 | 
                                             
                                                İş hayatında, bireysel ve örgütsel düzeyde karşılaşılan problemleri çözümleme.
                                             
                                         | 
                                            ||||||
| 3 | 
                                             
                                                Karmaşık işletme problemleri karşısında bilgisayar programları SPSS, R, Excel, Stata gibi) etkin bir şekilde kullanma.
                                             
                                         | 
                                            ||||||
| 4 | 
                                             
                                                Aldığı ortak fakülte dersleri ışığında dünyadaki gelişmeleri entelektüel bir perspektifle değerlendirme.
                                             
                                         | 
                                            ||||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                             
                                                Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik alanı ile ilgili yeni kuramsal ve pratik yaklaşımları tanıma.
                                             
                                         | 
                                            ||||||
| 2 | 
                                             
                                                Alanı ile ilgili literatürü etkin biçimde tanıma.
                                             
                                         | 
                                            ||||||
| 3 | 
                                             
                                                Örgüt hedeflerine ve amaçlarına yönelik faaliyetleri, bağımsız olarak düzenleme.
                                             
                                         | 
                                            ||||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                             
                                                Alanı ile ilgili konularda niteliksel ve niceliksel araştırmalar yapma.
                                             
                                         | 
                                            ||||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                             
                                                Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik alanında edindiği bilgiler ışığında bağımsız çalışabilme ve yaptığı işin sorumluluğunu alabilme.
                                             
                                         | 
                                            ||||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                             
                                                Yaşam boyu öğrenme felsefesini benimseme.
                                             
                                         | 
                                            ||||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                             
                                                Türkçe´yi kurallara uygun ve etkili bir biçimde yazılı ve sözlü iletişimde kullanma.
                                             
                                         | 
                                            ||||||
| 2 | 
                                             
                                                Yabancı dil becerisini iş ve sosyal hayatında etkin biçimde kullanarak, taleplerini yazılı veya sözlü olarak açıklama.
                                             
                                         | 
                                            ||||||
| 3 | 
                                             
                                                Sosyal yaşam becerilerini kullanarak, iş dünyasında kendisine sağlıklı bir iletişim ağı tasarlama.
                                             
                                         | 
                                            ||||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                             
                                                Uluslararası ticaret ile işletmeciliğin kuramsal ve tarihi bilgi birikiminden yararlanarak; güncel konu, olay ve sorunları analiz eder.
                                             
                                         | 
                                            ||||||
| 2 | 
                                             
                                                Uluslararası ticaret ve işletmeciliğin değişkenlerinin yapısı ve özelliklerine dair bilgilerini sürekli geliştirme.
                                             
                                         | 
                                            ||||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ | 
                        |||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü | 
| Ders | 14 | 3 | 42 | 
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 | 
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 | 
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 | 
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 | 
| Okuma | 0 | 0 | 0 | 
| Ödev | 6 | 3 | 18 | 
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 | 
| Seminer | 0 | 0 | 0 | 
| Staj | 0 | 0 | 0 | 
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 | 
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 | 
| Uygulama | 0 | 0 | 0 | 
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 | 
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 | 
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 | 
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 | 
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 | 
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 | 
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 | 
| Final Sınavı Hazırlığı | 6 | 10 | 60 | 
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | 
| Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 10 | 30 | 
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 | 
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | 
| TOPLAM | 44 | 0 | 178 | 
| Genel Toplam | 178 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 7 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 7,0 |