Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
UTI310 | TİCARİ KÜRESELLEŞME | 6 | 3 | 3 | 8 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ONUR ÖZDEMİR |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersle öğrencilere günümüzde ülkelerin ekonomik olarak birbirleriyle eklemlenmesiyle şekillenen sürecin tarihsel boyutunun ve bu sürecin ülkelere yansıyan olumlu ve olumsuz yanlarının kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Dersin içeriği, küreselleşmenin başlangıcı, devletlerin ve piyasaların küreselleşmesi, küreselleşmenin yükselişi, Bretton Woods, gümrük tarifeleri ve ticaret uygulamaları, Dünya Ticaret Örgütü, sermayenin küreselleşmesi, haberleşme ve ulaşım maliyetleri, çokuluslu işletmelerin büyümesi, küreselleşme ile birlikte eşitsizliklerin artışı ve yoksulluk, işgücü yapısındaki değişim, istihdam ve işsizlik, enformel sektör, sendikalaşma, ve sosyal güvenlik sistemleri ve sosyal politikalar konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
18. ve 19. Yüzyıllarda gerçekleşen küreselleşen ticaretin süreçleriyle, günümüzün uluslararasılaşan ticari faaliyetlerini tarihsel ve politik bir perspektifle kıyaslar |
Uluslararası ticari faaliyetlerin dönemlere etkisini ana akım ekonomik farklı iktisadi perspektifleri kullanarak açıklar |
1980 sonrası uygulanan neoliberal politikalar sonucu ortaya çıkan ekonomik krizleri bölgesel farklılıkları gözeterek sıralar |
“Gıda arzı” ve “küresel ısınma” gibi güncel çevresel sorunlara bakarak uygulanabilecek proaktif politikaları tartışır |
İnsani gelişim göstergeleri ile ticari küreselleşme süreçlerini uygulanan neoliberal politikalar çerçevesinde inceler |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Kitap okuma | Küreselleşmenin Başlangıcı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | Kitap okuma | Devletlerin ve Piyasaların Küreselleşmesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | Kitap okuma | Küreselleşmenin Yükselişi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | Kitap okuma | Bretton Woods, Gümrük Tarifeleri ve Ticaret Uygulamaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
5 | Kitap okuma | Dünya Ticaret Örgütü | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | Kitap okuma | Sermayenin Küreselleşmesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
7 | Kitap okuma | Haberleşme ve Ulaşım Maliyetleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap okuma | Çokuluslu İşletmelerin Büyümesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
10 | Kitap okuma | Küreselleşme ile Birlikte Eşitsizliklerin Artışı ve Yoksulluk | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | Kitap okuma | İşgücü Yapısındaki Değişim, İstihdam ve İşsizlik | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | Kitap okuma | Enformel Sektör | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
13 | Kitap okuma | Sendikalaşma | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
14 | Kitap okuma | Sosyal Güvenlik Sistemleri ve Sosyal Politikalar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
15 | Kitap okuma | Genel Tekrar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Bauman, Z. (2014). Küreselleşme: Toplumsal Sonuçları. Çeviri: Abdullah Yılmaz, İstanbul: Ayrıntı Yayınları. |
Akter, B. (2014). Küresel Ticaret: Temelleri Riskleri ve Finansmanı. İstanbul: Gita Yayınları. |
Balan, Feyza. (2016). Türkiye’de Küresel Ticaret. Bursa: Dora Yayıncılık. |
Helpman, E. (2011). Understanding Global Trade. Cambridge, Mass., United States: Harvard University Press. |
Karagöz, K. Ve Karagöz, M. (2009). Türkiye’nin Küresel Ticaret Potansiyeli: Çekim Modeli Yaklaşımı, Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, C.10, S.2, ss. 127-144. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mikroekonominin ve makroekonominin temel kuramlarını, varsayımlarından ve aksiyomlarından faydalanarak tanımlar.
|
5 | |||||
2 |
İşletmenin, muhasebe defterinde ve finansal bilançosunda yer alan kalemlerin neyi ifade ettiğini hatırlar.
|
3 | |||||
3 |
Uluslararası ticaretin temel ve alt alanlarının kavramlarını, kuramlarını ve ilkelerini teorik arka plana bağlı kalarak tanımlar.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uluslararası ticaret teorilerinin tarihsel gelişimlerini kronolojik sıraya bağlı kalarak özetler.
|
4 | |||||
2 |
Uluslararası ticaret alanında edindiği kuramsal bilgileri mesleki uygulamalarda ve günlük hayatında kullanır.
|
4 | |||||
3 |
Uluslararası ticaret pratiklerinde karşısına çıkan finansal ve hukuksal sorunları çözer.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İstatistiksel ham verileri bilgisayar programlarından faydalanarak değerlendirir ve kuramsal bilgilerin ışığında verileri birbirleriyle ilişkilendirir.
|
4 | |||||
2 |
Aldığı ortak fakülte dersleri ışığında dünyadaki gelişmeleri entelektüel bir perspektifle değerlendirir.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uluslararası ticaretle ilgili güncel olay ve olguları, edindiği ileri düzey bilgi ve becerilere dayanarak, analitik ve sistematik olarak bütüncül bir bakış açısıyla yorumlar.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İktisadi küreselleşme ve uluslararasılaşma ile ilgili bilgileri, alanında mevcut bilgilerle ilişkilendirir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerilerle uygulanan mevcut iktisadi politikaları eleştirel bir yaklaşımla sorgular.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yabancı dil becerisini iş ve sosyal hayatında etkin biçimde kullanarak, taleplerini yazılı veya sözlü olarak açıklar.
|
3 | |||||
2 |
Uluslararası ticaretle ilgili konularda bilgilerini, düşüncelerini ve çözüm önerilerini ilgili paydaşlara yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
|
4 | |||||
3 |
Sosyal yaşam becerilerini kullanarak, iş dünyasında kendisine sağlıklı bir iletişim ağı tasarlar.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uluslararası ticaret ile iktisadın kuramsal ve tarihi bilgi birikiminden yararlanarak; güncel konu, olay ve sorunları analiz eder.
|
4 | |||||
2 |
Makro düzeyde iktisadi sorunları tespit ederek, uluslararası ticaret politikaları önerileri geliştirir.
|
5 | |||||
3 |
Dış ticaretin finansmanı ve yönetimi konusunda sahip olduğu bilgiler ışığında, uluslararası pazara dâhil olarak, ticari uygulamalar yapar.
|
4 | |||||
4 |
Ticari ve finansal küreselleşme süreçlerinin, gelir dağılımına etkisini verilerden yararlanarak tartışır.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 10 | 70 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 12 | 60 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 41 | 0 | 200 |
Genel Toplam | 200 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 7,8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 8,0 |