Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
YSD303 | HİTABET VE LİDERLİK | 5 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ÇAĞLA TUĞBERK ARIKER |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı öğrencilerimizin konuşma ve yazma becerileri ile hitabet yeteneklerini; Türk ve Dünya edebiyatından seçilmiş örnek metinler ile ve Dünya liderlerinin örnek hitabe metinleri vasıtasıyla yapılması planlanan disiplinlerarası çalışmaların yanı sıra yenilikçi öğretim metodları da kullanarak güçlendirmektir. |
İçerik: | Hitabet, mektup, tirat gibi türlerin Türk ve Dünya edebiyatından seçilmiş en güzel örneklerinin okunması ve adları geçen türler ve örnekler ile ilgili interaktif sunu, dramatizasyon ve yazma çalışmalarının yapılması, bu dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
1. Hitabet, mektup, tirat türlerinin seçkin örneklerinden okumalar yapar ve okuduğu metinlerden yola çıkarak; metni yazan kişi ve metnin ait olduğu dönem hakkında çıkarımda bulunur. İkna edici bir konuşma metninin ve konuşmacının ne gibi özelliklere sahip olması gerektiğini bilir. 2. Ders içeriğini oluşturan türlerin Türk ve Dünya edebiyatından / kültüründen seçilmiş olan örnekleri arasında tür, yazar, hatip, hitabe metni gibi üst başlıklar arasında karşılaştırmalar yapar. 3. Derste yapılan okumaların ve uygulamalı çalışmaların neticesinde öğrencimiz, ders materyali olarak seçilmiş olan metinlerle benzer türdeki yazıları kendisi de yazabilecek duruma gelir. 4. Bu dersin neticesinde öğrencimiz etkili konuşma ve yazma becerisi kazanmış olmanın yanında Türk ve Dünya edebiyatının seçkin örnekleri üzerinden giderek edebiyat bilgisini güçlendirir ve iyi bir hatibin sahip olması istenen / beklenen özelliklerin neler olduğunu bilir. 5. Bu dersin neticesinde öğrencimiz, ikna edici bir konuşma ve yazma metninin nasıl olması gerektiği konusunda değerlendirmeler yapabilecek beceriye sahip olur. 1. Hitabet, mektup, tirat türlerinin seçkin örneklerinden okumalar yapar ve okuduğu metinlerden yola çıkarak; metni yazan kişi ve metnin ait olduğu dönem hakkında çıkarımda bulunur. İkna edici bir konuşma metninin ve konuşmacının ne gibi özelliklere sahip olması gerektiğini bilir. 2. Ders içeriğini oluşturan türlerin Türk ve Dünya edebiyatından / kültüründen seçilmiş olan örnekleri arasında tür, yazar, hatip, hitabe metni gibi üst başlıklar arasında karşılaştırmalar yapar. 3. Derste yapılan okumaların ve uygulamalı çalışmaların neticesinde öğrencimiz, ders materyali olarak seçilmiş olan metinlerle benzer türdeki yazıları kendisi de yazabilecek duruma gelir. 4. Bu dersin neticesinde öğrencimiz etkili konuşma ve yazma becerisi kazanmış olmanın yanında Türk ve Dünya edebiyatının seçkin örnekleri üzerinden giderek edebiyat bilgisini güçlendirir ve iyi bir hatibin sahip olması istenen / beklenen özelliklerin neler olduğunu bilir. 5. Bu dersin neticesinde öğrencimiz, ikna edici bir konuşma ve yazma metninin nasıl olması gerektiği konusunda değerlendirmeler yapabilecek beceriye sahip olur. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama | Bir “hatip” olabilmek için hangi özellikleri taşımak gerekir, her lider bir hatip olmalı mıdır? Konusuna göre hitabe metni geliştirmek için nelere dikkat etmek gerekir? | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif kullanım, Seslendirme |
2 | Literatür tarama | Göktürk Kitabelerinden Bilge Kağan Yazıtı ve Atatürk’ün Gençliğe Hitabesi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma, Seslendirme, İnteraktif kullanım, her iki metnin karşılaştırılması |
3 | Literatür tarama | Kanuni Sultan Süleyman’ın Fransa Kralı François’e yazdığı mektup. Yavuz Sultan Selim’in “Yar olur, ağyar olur, dildar olur, serdar olur” dizelerinin bulunduğu dörtlüğün nasıl yazılmış olduğu Steve Jobs’un 2005 yılında Stanford Üniversitesinde yapmış olduğu konuşmanın dinlenmesi, izlenmesi ve “konuşma” ile konuşma metninin incelenmesi. | Dramatizasyon, sunum, tartışma: İyi bir hatip iyi bir edebiyat bilgisine sahip olmalı mıdır ve hatibin dilbilgisi yeteneği güçlü olmalı mıdır? |
4 | Literatür tarama | Bir öğrenci temsilcisi adayının, gerçekleştirmeyi vaad ettiği çalışmaları anlatan konuşması. | Anlatım, İnteraktif kullanım, Dinleme, okuma, tartışma: Her konuşma “hitabe, hitap” mıdır? |
5 | Literatür tarama | Başkan Obama’nın Kahire Üniversitesinde yapmış olduğu konuşmanın hem hitabet hem de metin olarak incelenmesi. | Dramatizasyon, soru – cevap |
6 | Literatür tarama, İnteraktif sunum | Oğuz Atay’dan “Babama Mektup” adlı metnin okunması | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif kullanım, Uygulama |
7 | Literatür tarama | Rosalinde Torres’in “Büyük bir lider olabilmek için gerekenler.” başlıklı konuşması ve konuşmanın metin olarak incelenmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma: Bir metnin “samimi ve ironik olması nasıl sağlanır ve bu metni ilginç kılar mı?” İnteraktif sunu |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Materyal geliştirme için ön hazırlık | Bir öğrencinin üniversite mezuniyeti için yapmayı tasarladığı / tasarlayacağı metin nasıl olmalıdır? | Anlatım, Sunu, Soru-Cevap, Tartışma: Her lider hatip midir, her hatip lider midir? |
10 | Literatür tarama, Dramatizasyon için ön hazırlık | Gogol’ün “Müfettiş” adlı oyunundan Osıp karakterinin tiradı. Samuel Beckett. “Godot’yu Beklerken” Vladimir tiradı. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sunu, Dramatizasyon |
11 | Literatür tarama, Dramatizasyon için ön hazırlık | Randy Pausch “Son Ders”. | Anlatım, Soru-Cevap, İnteraktif kullanım, Dramatizasyon |
12 | Literatür tarama, Dramatizasyon için ön hazırlık | İyi bir lider ve hatip, tiyatral yeteneğe sahip olmalı mıdır? | Anlatım, Soru-Cevap, İnteraktif kullanım, Dramatizasyon |
13 | Literatür tarama, Dramatizasyon için ön hazırlık | İyi bir lider ve hatip, tiyatral yeteneğe sahip olmalı mıdır? | Anlatım, Soru-Cevap, İnteraktif kullanım, Dramatizasyon |
14 | Literatür tarama, Dramatizasyon için ön hazırlık | İyi bir lider ve hatip, tiyatral yeteneğe sahip olmalı mıdır? | Anlatım, Soru-Cevap, İnteraktif kullanım, Dramatizasyon |
15 | FİNAL | FİNAL | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Ergin, M. (2016), Orhun Abideleri, İstanbul: Boğaziçi Yayınları İsen, M. vd. (2002), Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Ankara: Grafiker Yayınları. Tarık Günersel, Yusuf Bal ve Metin Altıok ile Servet-i Fünun şiirlerinden örnekler Atay, O. ( 2016), Babama Mektup, İstanbul: İletişim Yayınları Kafka, F. (2014) Babaya Mektup, İstanbul: Can Yayınları Dostoyevski, F. (2012), İnsancıklar, İstanbul: Can Yayınları Gogol, N. V. (2010), Müfettiş, Ankara: İş Bankası Kültür Yayınları Beckett, S. (2009), Godot’yu Beklerken, Ankara: İş Bankası Kültür Yayınları Oflazoğlu, T. (2009), IV. Murat, Ankara: İz Yayınları |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İşletme biliminin temel ve alt alanlarının kuramlarını, kavramlarını ve ilkelerini tanımlar.
|
||||||
2 |
Güncel bilimsel kaynaklara dayanarak işletme fonksiyonlarını ve süreçlerini açıklar.
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uluslararası düzeyde geçerliliği olan işletmecilik olgularını diğer sosyal bilimlerin kuramları ve kavramları ile ilişkilendirir.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanındaki güncel olay ve olguları, edindiği ileri düzey bilgi ve becerilere dayanarak analitik ve sistematik olarak bütüncül bir bakış açısıyla açıklar.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İşletmecilik alanında edindiği kuramsal ve olgusal bilgilerini mesleki uygulamalarda kullanır.
|
||||||
2 |
İş hayatında, bireysel ve örgütsel düzeyde karşılaşılan problemleri çözümler.
|
||||||
3 |
Karmaşık işletme problemleri karşısında bilgisayar programları SPSS, R, Excel, Stata gibi) etkin bir şekilde kullanır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İşletme alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak araştırmalar ve çalışmalar planlar.
|
||||||
2 |
Örgüt hedeflerine ve amaçlarına yönelik faaliyetleri, bağımsız olarak düzenler.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla sorgular.
|
||||||
2 |
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeler ışığında mevcut bilgi ve becerilerini geliştirir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İşletmecilikle ilgili konularda bilgilerini, düşüncelerini ve çözüm önerilerini ilgili paydaşlara yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
|
||||||
2 |
İşletme uygulamaları için gerekli bilişim ve iletişim teknoloji yazılımlarını ve donanımlarını kullanır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İşletme alanında verilerin toplanması, verilerin değerlendirilmesi ve sonuçların duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri göz önünde bulundurarak uygulamalar yapar.
|
||||||
2 |
Sosyal haklar, iş güvenliği, işçi sağlığı, kalite yönetimi ve sürdürülebilirlik kavramlarını iş hayatında karşılaştığı durumlarla ilişkilendirebilir.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 11 | 3 | 33 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 11 | 3 | 33 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 3 | 3 | 9 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 3 | 9 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 44 | 0 | 128 |
Genel Toplam | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |