TR EN

SOSYAL BİLİMLERDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SOS151 SOSYAL BİLİMLERDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ 2 3 3 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ÇAĞLA TUĞBERK ARIKER
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersi alan öğrencilerin; araştırmanın temel kavramlarını açıklayabilme, bilim ve araştırma ilişkisini, kuram ve araştırma ilişkisini analiz edebilme, bilimsel araştırma yöntemlerinde dönüşümler ve doğurduğu sonuçları analiz edebilme, bilimsel bilginin üretilme süreçlerini uygulayarak, etik değerleri gözeten bilimsel bilgiyi üretme ve hedef kitlelerle paylaşma bilgi, beceri ve yetkinliğine sahip olmasını sağlamaktır.
İçerik: Bu derste; araştırmada geçen temel kavramlar, bilim ve araştırma ilişkisi, kuram ve araştırma ilişkisi, bilimsel araştırma yöntemlerinde dönüşümler, bilimsel araştırma yöntemleri, literatür taraması, araştırma tasarımı, örneklem alma teknikleri, veri analizi, akademik yazım, referans verme, araştırma ve etik konuları verilir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Araştırmanın temel kavramlarını açıklar.
Bilim, araştırma ve kuram ilişkisini kurabilir.
Bilimsel bir araştırma tasarımını analiz eder ve araştırma tasarımını gerçekleştirir.
Bilimsel bilgi üretme süreçlerini izleyerek araştırma yapma bilgi, beceri ve yetkinliğine sahip olur.
Ürettiği bilimsel bilgiyi hedef kamuoyu ile paylaşır.
Kendi alanı ile ilgili üretilmiş bilgilerin bilimsel bilginin üretilme süreçlerine uygunluğu açısından değerlendirme yapar, itibari değerini açıklayabilir ve çalışmalarında itibari değeri yüksek nitelikteki araştırma sonuçlarını kullanma beceri ve yetkinliğine sahip olur.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Kitap Okuma Bilimsel araştırmalarda temel kavramlar Anlatım, soru-cevap yöntemi
2 Kitap Okuma Bilim ve araştırma Anlatım, soru-cevap yöntemi
3 Kitap Okuma Kuram ve araştırma Anlatım, soru-cevap yöntemi
4 Kitap Okuma Bilimsel araştırma yöntemlerinde dönüşümler Anlatım, soru-cevap yöntemi
5 Kitap Okuma Bilimsel araştırma yöntemleri Anlatım, soru-cevap yöntemi
6 Kitap Okuma Araştırma tasarım ve süreci Anlatım, soru-cevap yöntemi
7 Kitap Okuma Bilimsel araştırmalarda örneklem alma teknikleri Anlatım, soru-cevap yöntemi
8 Kitap Okuma Bilimsel araştırmalarda veri toplama teknikleri Anlatım, soru-cevap yöntemi
9 Kitap Okuma Veri analizi yöntemleri Anlatım, soru-cevap yöntemi
10 - ARA SINAV -
11 Kitap Okuma Bilimsel yazım (ödev, araştırma raporu, makale) Anlatım, soru-cevap yöntemi
12 Kitap Okuma Bilimsel araştırmalarda referans verme ve kaynakça hazırlama Anlatım, soru-cevap yöntemi
13 Kitap Okuma Araştırma ve etik Anlatım, soru-cevap yöntemi
14 Kitap Okuma Dersin genel değerlendirmesi Anlatım, soru-cevap yöntemi
15 Kitap Okuma Dersin genel değerlendirmesi Anlatım, soru-cevap yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Vural, Sacide (2024). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, nicel, nitel ve karma yaklaşımlar, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık.
Kozak, Metin (2018). Bilimsel Araştırma: Tasarım, Yazım ve Yayım Teknikleri, 4. Baskı, Ankara: Detay Yayıncılık.
Daşdemir, İsmet (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Nobel Yayını.
Bilim Etiği Komitesi (2002). Bilimsel Araştırmada Etik Sorunlar, Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi Yayını.
Balcı, Ali (2013). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler, Genişletilmiş 10. Baskı, Ankara: Pegem Akademi Yayını.
Ortak Yapıt (2011). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, 3. Baskı, Ed. Kaan Böke, İstanbul: Alfa Yayınları.
Day, Robert (1996). Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır? Çev. Gülay Aşkar Altay, Ankara: TUBİTAK Yayını.
Karasar, Niyazi (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (15th. ed.) Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama Sınav Yapılma Şekli
Ara Sınav (Vize) 1 50 Klasik Sınav
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50 Klasik Sınav
TOPLAM 2 100
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İşletme biliminin temel ve alt alanlarının kuramlarını, kavramlarını ve ilkelerini tanımlar.
2
Güncel bilimsel kaynaklara dayanarak işletme fonksiyonlarını ve süreçlerini açıklar.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Uluslararası düzeyde geçerliliği olan işletmecilik olgularını diğer sosyal bilimlerin kuramları ve kavramları ile ilişkilendirir.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanındaki güncel olay ve olguları, edindiği ileri düzey bilgi ve becerilere dayanarak analitik ve sistematik olarak bütüncül bir bakış açısıyla açıklar.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İşletmecilik alanında edindiği kuramsal ve olgusal bilgilerini mesleki uygulamalarda kullanır.
2
İş hayatında, bireysel ve örgütsel düzeyde karşılaşılan problemleri çözümler.
3
Karmaşık işletme problemleri karşısında bilgisayar programları SPSS, R, Excel, Stata gibi) etkin bir şekilde kullanır.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İşletme alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak araştırmalar ve çalışmalar planlar.
2
Örgüt hedeflerine ve amaçlarına yönelik faaliyetleri, bağımsız olarak düzenler.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla sorgular.
2
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeler ışığında mevcut bilgi ve becerilerini geliştirir.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İşletmecilikle ilgili konularda bilgilerini, düşüncelerini ve çözüm önerilerini ilgili paydaşlara yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
2
İşletme uygulamaları için gerekli bilişim ve iletişim teknoloji yazılımlarını ve donanımlarını kullanır.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İşletme alanında verilerin toplanması, verilerin değerlendirilmesi ve sonuçların duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri göz önünde bulundurarak uygulamalar yapar.
2
Sosyal haklar, iş güvenliği, işçi sağlığı, kalite yönetimi ve sürdürülebilirlik kavramlarını iş hayatında karşılaştığı durumlarla ilişkilendirebilir.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 100
Genel Toplam 100
Toplam İş Yükü / 25.5 3,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0