| Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
| PSI325 |
BİLİŞSEL PSİKOLOJİ |
5 |
3 |
3 |
8 |
DERS BİLGİLERİ |
| Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
| Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü |
Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli |
- |
| Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi SELCEN YETKİN ÖZDEN |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Dr.Öğr.Üyesi SELCEN YETKİN ÖZDEN |
| Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
| Amaç: |
Bu dersin amacı psikoloji bölümü öğrencilerine 1 dönem boyunca; bilişsel psikoloji kuramının tanıtılması; diğer yaklaşımlarla karşılaştırılmasıdır. |
| İçerik: |
Bu dersin içeriği; "Bilişsel yaklaşımının tanıtılması, bilişsel yaklaşımın temsilcileri, insan doğasına bakış açısı, temel kavramalar, zihinsel süreçler, zihnin işeyişi, bilişsel modeller , algı, dikkat, bellek ve dil gibi kavramların işlenmesi . |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
| Zihnin işleyişini açıklar. |
| Farklı yaklaşımları kullanarak vaka formülleştirmesi yapabilecek sınırlı düzeyde içgörü geliştirir. |
| Bilişsel teoriyi diğer teorilerle karşılaştırır. |
| Bilişsel modelleri birbirinden ayırt eder. |
| Bilişsel yaklaşımı diğerlerinden ayırt eder. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
| Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
| 1 |
- |
Derse Giriş: Psikolojinin Kısa Tarihçesi |
- |
| 2 |
- |
Kognisyon (Biliş) Nedir? & Kognitif (Bilişsel) Psikoloji |
- |
| 3 |
- |
Beyin ve Sinir Sisteminin Diğer Yapıları |
- |
| 4 |
- |
Duyumsama ve Algılama |
- |
| 5 |
- |
Duyumsama ve Algılama |
- |
| 6 |
- |
Dikkat |
- |
| 7 |
- |
Öğrenme ve Biliş |
- |
| 8 |
- |
Bellek (Hafıza) |
- |
| 9 |
- |
Bellek (Hafıza) |
- |
| 10 |
- |
ARA SINAV |
- |
| 11 |
- |
Düşünme, Sorun Çözme ve Karar Verme |
- |
| 12 |
- |
Problem çözmenin temelleri |
- |
| 13 |
- |
Dil (Lisan) ve Konuşma |
- |
| 14 |
- |
Emosyonlar Afektif Durumların Kognisyonla İlişkisi |
- |
| 15 |
- |
Bilişsel Nöropsikoloji |
- |
| 16 |
- |
FİNAL |
- |
| 17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
| Zorunlu: Bilişsel Psikoloji: Kognitif Yetiler/Psikonet yayıncılık/Prof. Dr. İsmet Kırpınar |
| Ek: Bilişsel Psikoloji / Bilge Kültür Sanat / M. Kimberly Maclin , Robert L. Solso , Otto H. Maclin, Çev: Ayşe Ayçiçeği |
| Ek: Bilişsel Psikoloji -Zihin ve Beyin /Nobel Akademik Yayıncılık/ Edward E. Smith, Stephen M. Kossly, Çev:Muzaffer Şahin |
| Ek: Bilişsel Psikoloji / Kaknüs Yayınları / E. Bruce Goldstein, Çev: Okhan Gündüz |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
Sınav Yapılma Şekli |
| Ara Sınav (Vize) |
1 |
50 |
|
Klasik Sınav |
| DÖNEM SONU- Sınavı (Final) |
1 |
50 |
|
Klasik Sınav |
| TOPLAM |
2 |
100 |
|
|
| (0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
| BİLGİ |
| Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Psikoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç –gereçlerini, üst düzeyde kullanır. (use) (Blooms 3)
|
|
|
|
|
4 |
|
| 2 |
Psikoloji alanında sorunları belirler ve çözüm üretir. (determine and solve) (Blooms 3)
|
|
|
|
|
4 |
|
| BİLGİ |
| Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Normal ve anormal davranışları ayırt eder. (Blooms 2)
|
|
|
|
|
4 |
|
| 2 |
Psikoloji araştırmalarını yorumlar ve rapor eder. (interpret- report) (Blooms 3)
|
|
|
|
3 |
|
|
| BECERİLER |
| Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Psikoloji ile diğer sosyal bilimler arasındaki ilişlere dair bağlantılar kurar. (relate) (Blooms 4)
|
|
|
|
3 |
|
|
| BECERİLER |
| Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Psikolojik testleri uygular. (apply) (Blooms 3)
|
|
|
|
3 |
|
|
| 2 |
Çağdaş Psikoloji Kuramları hakkında bilgi ve beceri edinerek bu bilgi ve becerileri bireylere yardım sürecine entegre eder. (intagrate) (Blooms 6)
|
|
|
2 |
|
|
|
| 3 |
Psikoloji alanında çeşitli deneyler düzenler. (Conduct) (Blooms 6)
|
|
|
|
3 |
|
|
| YETKİNLİKLER |
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Alanıyla ilgili çalışmalarda gerekli kurum ve bireylerle iş birliği yapar. (collabarate) (Blooms 6)
|
|
|
|
|
4 |
|
| YETKİNLİKLER |
| Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Psikoloji alanındaki gelişmeleri var olan bilgilerine entegre eder (intagrate) (Blooms 6)
|
|
|
|
3 |
|
|
| 2 |
İnsan davranışlarını bilimsel olarak analiz eder. (analyze) (Blooms 4)
|
|
|
|
|
4 |
|
| YETKİNLİKLER |
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. (explain )(Blooms 2)
|
|
|
|
|
4 |
|
| 2 |
Psikoloji alanıyla ilgili sorunların bireysel, ulusal ve evrensel etkilerini dikkate alır (recognize) (Blooms 2)
|
|
|
|
|
4 |
|
| YETKİNLİKLER |
| Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Psikoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı ve istatistik bilgisini çalışmalarına entegre eder. (intragrate) (Blooms 6)
|
0 |
|
|
|
|
|
| 2 |
Bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeyi takip eder. (survey) (Blooms 4)
|
|
1 |
|
|
|
|
| 3 |
Psikoloji ile ilgili sosyal projeleri destekler. (Blooms 5)
|
|
|
|
|
4 |
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
| Ders |
14 |
3 |
42 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
7 |
91 |
| Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
| Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
| Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
| Okuma |
0 |
0 |
0 |
| Ödev |
0 |
0 |
0 |
| Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
| Seminer |
0 |
0 |
0 |
| Staj |
0 |
0 |
0 |
| Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
| Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
| Uygulama |
0 |
0 |
0 |
| Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
| Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
| Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
| Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
| Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
| Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
| Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
| Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
35 |
35 |
| Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
| Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
35 |
35 |
| Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
| TOPLAM |
31 |
0 |
205 |
|
Genel Toplam |
205 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
8 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
8,0 |
|