TR EN

PSİKOANALİTİĞE GİRİŞ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
PSI114 PSİKOANALİTİĞE GİRİŞ 2 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞEN FİLAZOĞLU ÇOKLUK
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi HATİCE GÜNEŞ
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı genel hatlarıyla psikopatolojik yaklaşımlar ve sınıflamaların aktarılması ve ardından Freudyen psikanalitik psikopatoloji kuramına metapsikolojik bakış açısından değerlendirilmesine bir giriş yapmaktır.
İçerik: Bu dersin içeriği; "Genel hatlarıyla psikopatolojik yaklaşımlar ve sınıflamalar ve Freudyen psikanalitik psikopatoloji kuramına metapsikolojik bakış açısı" konularından oluşmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Psikopatoloji ne olduğunu ve psikopatolojiyi tarihsel perspektif içinde ele alıp değerlendirir.
Genel hatlarıyla tüm psikopatolojik yaklaşımları tartışır.
Psikanalitik psikopatolojinin ne olduğunu, ilgi alanlarını bilirler ve diğer psikopatolojik yaklaşımlar ile karşılaştırır.
Sigmund Freud’un psikanalizi bir tedavi tekniği olarak ortaya attığı ve geliştirdiği döneme ilişkin tarihsel süreçleri açıklar.
Genel psikopatolojinin psikanalitik bağlamda nasıl geliştiğini, bu kapsamda Freud’un metapsikolojik yaklaşımının ne olduğunu açıklar.
Freudyen metapsikolojiye ilişkin birinci ve ikinci yerleştirme kuramlarını öğrenip, her iki yerleştirmeyi de birlikte kullanabilir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Ruhsal işleyişin psikanalitik modeline giriş Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
2 Literatür okuma Ruhsal işleyişin psikanalitik modeline giriş Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
3 Literatür okuma Freudyen metapsikolojiye giriş Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
4 Literatür okuma Freudyen baştan çıkarma kuramı ve düşlemin yeri, sonradan etki kavramlarının ele alınması Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
5 Literatür okuma Freud'un 1895 tarihli "histeri üzerine incelemeler" kitabındaki vakaların tartışılması Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
6 Literatür okuma Birinci topografik yerleştirme Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
7 Literatür okuma Haz ilkesi ve gerçeklik ilkesi Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
8 - ARA SINAV -
9 Literatür okuma Dürtü kuramının ele alınması Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
10 Literatür okuma Freud'un 1905-1920 tarihli metapsikoloji ve psikopatolojiye yaklaşımının ele alınması Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
11 Literatür okuma Cinsellik üzerine üç deneme, 1905 tarihli Freud'un eseri, çocuk cinselliği, ödipal karmaşanın ele alınması Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
12 Literatür okuma Narsisizm Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
13 Literatür okuma 1920'li yıllar dönemi, dürtü kuramındaki yenilikler, haz ilkesinin ötesinde isimli makalenin okunması Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
14 Literatür okuma İkinci topografik yerleştirme Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
15 Literatür okuma Normallik ve patoloji kavramlarının ele alması, derse ilişkin genel bir değerlendirme Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

FREUD, S., & BREUER, J. (2001). Histeri Üzerine Çalışmalar. (Çev. Emre Kapkın), İstanbul, Payel Yayınları.
FREUD, S. (1966). The psychopathology of everyday life. WW Norton & Company.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Psikoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç –gereçlerini, üst düzeyde kullanır. (use) (Blooms 3)
3
2
Psikoloji alanında sorunları belirler ve çözüm üretir. (determine and solve) (Blooms 3)
0
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Normal ve anormal davranışları ayırt eder. (Blooms 2)
1
2
Psikoloji araştırmalarını yorumlar ve rapor eder. (interpret- report) (Blooms 3)
0
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Psikoloji ile diğer sosyal bilimler arasındaki ilişlere dair bağlantılar kurar. (relate) (Blooms 4)
3
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Psikolojik testleri uygular. (apply) (Blooms 3)
1
2
Çağdaş Psikoloji Kuramları hakkında bilgi ve beceri edinerek bu bilgi ve becerileri bireylere yardım sürecine entegre eder. (intagrate) (Blooms 6)
3
3
Psikoloji alanında çeşitli deneyler düzenler. (Conduct) (Blooms 6)
0
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili çalışmalarda gerekli kurum ve bireylerle iş birliği yapar. (collabarate) (Blooms 6)
0
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Psikoloji alanındaki gelişmeleri var olan bilgilerine entegre eder (intagrate) (Blooms 6)
4
2
İnsan davranışlarını bilimsel olarak analiz eder. (analyze) (Blooms 4)
1
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. (explain )(Blooms 2)
4
2
Psikoloji alanıyla ilgili sorunların bireysel, ulusal ve evrensel etkilerini dikkate alır (recognize) (Blooms 2)
1
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Psikoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı ve istatistik bilgisini çalışmalarına entegre eder. (intragrate) (Blooms 6)
0
2
Bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeyi takip eder. (survey) (Blooms 4)
0
3
Psikoloji ile ilgili sosyal projeleri destekler. (Blooms 5)
0

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 30 30
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 25 25
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 151
Genel Toplam 151
Toplam İş Yükü / 25.5 5,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0