| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
|---|---|---|---|---|---|
| EKF351 | ULUSLARARASI İKTİSAT | 5 | 3 | 3 | 7 |
DERS BİLGİLERİ |
|
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
| Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli | - |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET SAYA |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi ŞÜKRAN KAHVECİ |
| Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
|---|---|
| Amaç: | Bu dersin amacı, öğrenciye bir ülkenin dış ticaret performansını ve uluslararası iktisat politikalarının etkilerini analiz etme yeteneği kazandırmaktır. |
| İçerik: | Uluslararası İktisadın Gelişimi, Üstünlükler Teorisi, Heckscher- Ohlin Modeli Faktör Donatım Teorisi, Dış Ticaret Modelinde Yeni Teoriler , Gümrük Tarifeleri ve Ödemeler Bilançosu gibi konuları içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
|---|
| Ülkelerin dış ticaret stratejilerini karşılaştırır.(compare) (4) |
| Dış ticaret modellerinin teorik alt yapısını açıklar.(explain) (2) |
| Dış ticaret politikasının gelir dağılımı, büyüme ve kalkınma gibi birçok ekonomik faktör üzerindeki etkisini analiz eder. (analyze)(4) |
| Dış Ödemeler bilançosu ana hesaplarını açıklar.(explain) (2) |
| Dış ticaret dengesizliğinin giderilmesinde kullanılması gereken araçları tanımlar.(describe)(2) |
| Uluslararası finans kuruluşlarını, nasıl işlediğini ve dış ticaret üzerindeki etkisini analiz eder. (analyze) (4) |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
| 1 | Kitap Okuma | Küreselleşme-Giriş | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
| 2 | Kitap Okuma | Mutlak ve Karşılaştırmalı Üstünlükler Teorisi | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
| 3 | Kitap Okuma | Neoklasik Dış Ticaret Teorisi | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
| 4 | Kitap Okuma | Talep ve Arz, Teklif Eğrileri ve Ticaret Şartları | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
| 5 | Kitap Okuma | Talep ve Arz, Teklif Eğrileri ve Ticaret Şartları | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
| 6 | Kitap Okuma | Faktör Donatımı ve Heckscher-Ohlin Teorisi | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme, Tartışma Yöntemi |
| 7 | Kitap Okuma | Faktör Donatımı ve Heckscher-Ohlin Teorisi | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
| 8 | Kitap Okuma | Ölçek Ekonomileri, Eksik Rekabet ve Uluslararası Ticaret | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
| 9 | Kitap Okuma | Ekonomik Büyüme ve Uluslararası Ticaret | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
| 10 | - | ARA SINAV | - |
| 11 | Kitap Okuma | Ticaret Kısıtlamaları: Tarifeler | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
| 12 | Kitap Okuma | Tarife Dışı Ticaret Engelleri ve Yeni Korumacılık | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
| 13 | Kitap Okuma | Ekonomik Entegrasyon: Gümrük Birlikleri ve Serbest Ticaret Alanları | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme, Tartışma Yöntemi |
| 14 | Kitap Okuma | Uluslararası Ticaret ve Ekonomik Kalkınma | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
| 15 | Kitap Okuma | Uluslararası Sermaye Hareketleri ve Çokuluslu Şirketler | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
| 16 | - | FİNAL | - |
| 17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
|---|
| H.Seyitoğlu, Uluslararası İktisat: Teori Politika ve Uygulama 21. Baskı Güzem Can Yayınları 2017 |
| PR Krugman ve M. Obstfeld, Uluslararası İktisat: Teori ve Politika (10. Baskıdan çeviri) Palme Yayınevi 2020 |
| T. Pugel, International Economics (Mcgraw-hill Series in Economics), 2015 |
| S. Husted ve M. Melvin, Uluslararası Ekonomi (9. Baskı) (Pearson Ekonomi Dizisi, 2012) |
| Dominick, Salvatore: Uluslararası İktisat,Bilim Teknik Yaynevi, 2018 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
| Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | Klasik Sınav | |
| DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Klasik Sınav | |
| TOPLAM | 2 | 100 | ||
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
İktisadi, İdari ve Beşeri bilimlerle ilgili temel kavramları tanımlar. (define ) ( bloom 1 )
|
4 | |||||
| 2 |
İktisadi ortamı ve firmaların genel sürdürülebilirliğini değerlendirir. (evaluate) (bloom 4)
|
4 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Ekonomi ve Finansın ilke ve kavramlarını diğer disiplinlerle ilişkilendirir. (relate) (bloom 4)
|
4 | |||||
| 2 |
Ekonomi ve Finansla ilgili ilke, kavram, yöntem ve teorileri tanımlar. (define) ( bloom 1)
|
3 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alanı ile ilgili grafikleri ve tabloları yorumlar. (interpret) (bloom 2)
|
4 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Ekonomik sistemin olgu ve dinamiklerini kullanarak doğrudan veya dolaylı etkisi olan iktisat politikalarının teorik modellerini değerlendirir.(evaluate) ( (bloom 4)
|
4 | |||||
| 2 |
Ekonomik ve finansal raporları analiz eder. (analyz) ( (bloom 4)
|
4 | |||||
| 3 |
İktisadi ve finansal sorunların çözümünde Temel matematik, istatistik ve ekonometrik yöntem ve araçları kullanır.( use) (bloom 3)
|
1 | |||||
| 4 |
Ekonomi ve Finans alanına ilişkin kurumsal bilgileri kullanarak güncel ekonomik, siyasi ve sosyal olayların işleyişini yorumlar.
(interpret) (bloom 2)
|
4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
İnsani ve sosyal açıdan etik değerlere bağlı ekonomik ve finansal faaliyetler düzenler. (organize) (bloom 4)
|
2 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Ulusal ve Uluslararası ekonomik, politik, sosyal, finansal ve kalkınma sorunlarına eleştirel bakış açısı geliştirir. (improve) (bloom 6)
|
2 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Ekonomi, siyasi ve sosyal gündemi takip ederek kendini geliştirir. (improve) (bloom 6)
|
2 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Makro ve Mikro Ekonomik ve değişkenlerin yapısı ve özelliklerinden yararlanarak güncel konu ve sorunları yorumlayarak analiz eder. (analyze) (bloom4)
|
4 | |||||
| 2 |
Genel iktisadi sistemin ve kamu politikalarının etkililiğini ve bunların piyasalar ve temel iktisadi değişkenler üzerindeki etkilerini değerlendirir.(evaluate) (bloom 4)
|
3 | |||||
| 3 |
İlgili ekonomik değişkenler arasındaki neden ve sonuç ilişkilerini analiz eder. (analyze) (bloom4)
|
4 | |||||
| 4 |
Faiz ve döviz kurlarında beklenen eğilimleri ve portföy analizlerini genel finansal sistem çerçevesinde değerlendirir. (evaluate) (bloom 4)
|
4 | |||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
| Ders | 14 | 3 | 42 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Okuma | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 6 | 3 | 18 |
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Staj | 0 | 0 | 0 |
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı Hazırlığı | 6 | 10 | 60 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 10 | 30 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| TOPLAM | 44 | 0 | 178 |
| Genel Toplam | 178 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 7 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 7,0 |