Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
TDE337 | EVLİYA ÇELEBİ SEYAHATNAMESİ OKUMALARI | 5 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi NİSA GÜLENER YILDIRIM |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı Evliya Çelebi ve onun 10 ciltlik eseri Seyahatname’nin genelde Türk kültürüne ve edebiyatına, özelde ise Türk halk edebiyatına yaptığı katkıyı sorgulamak ve Seyahatname’nin Türk Halkbilimi açısından mahiyetini değerlendirmektir. |
İçerik: | Bu ders Seyahatname’nin yazıldığı 17. yüzyıl Osmanlı Devleti’nin sosyokültürel durumunu, Evliya Çelebi’nin hayatını, Evliya Çelebi’nin seyahatlerine nasıl başladığını, Seyahatname’nin ciltlerini, bu ciltlerde ele alınan konuları ve bu konuların Türk Halkbilimi açısından incelenmesini, bunlara ek olarak da öğrencilerin Evliya Çelebi ve Seyahatname hakkında derste yapacakları makale sunumlarını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
17. yüzyıl Osmanlı Devleti’nin genel durumunu ve bu yüzyılın sosyokültürel yapısını açıklar. |
Seyahatname eserlerini ve Evliya Çelebi Seyahatnamesi’ni halkbilimi açısından inceler. |
Evliya Çelebi Seyahatnamesi’ndeki halkbilimi unsurlarını analiz eder. |
Evliya Çelebi’nin ve kaleme aldığı Seyahatname’nin kültür tarihindeki yeri ve önemini fark eder. |
Evliya Çelebi Seyahatname’sinin Türk kültürüne ve edebiyatına yaptığı katkıları değerlendirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama, Kaynak okuma | 17. yüzyılda Osmanlı Devleti’nin içinde bulunduğu genel durum ve Evliya Çelebi’nin doğduğu sosyokültürel ortam. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Literatür tarama, Kaynak okuma | Evliya Çelebi’nin ailesi, doğumu ve yetişmesi. Makale sunumu. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif Sunum |
3 | Literatür tarama, Kaynak okuma | Evliya Çelebi’nin edebi şahsiyeti ve seyahatlerine başlaması. Makale sunumu. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif Sunum |
4 | Literatür tarama, Kaynak okuma | Seyahatname eserlerinin halkbilimi açısından önemi ve Evliya Çelebi Seyahatnamesi’nin genel özellikleri. Makale sunumu. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif Sunum |
5 | Literatür tarama, Kaynak okuma | Evliya Çelebi Seyahatname’sinde halk meslekleri; Seyahatname’nin İstanbul’u anlatan birinci cildi ve bu ciltte yer alan 17. yüzyıl İstanbul esnafları. Makale sunumu. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif Sunum |
6 | Literatür tarama, Kaynak okuma | Evliya Çelebi Seyahatnamesi’nde halk inanışları: Tabiat olayları, canlı varlıklar, cansız varlıklar ve dini inanışlar. Makale sunumu. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif Sunum |
7 | Literatür tarama, Kaynak okuma | Evliya Çelebi Seyahatnamesi’nde halk inanışları: Rüya, fal, sihir, büyü, yatırlar, uğur ve bereket ile ilgili inanışlar. Makale sunumu. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif Sunum |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Kaynak okuma | Evliya Çelebi Seyahatnamesi’ndeki geçiş dönemleri: Doğum, çocukluk, sünnet ve bu dönemlere dair gelenek ve görenekler. Makale sunumu. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif Sunum |
10 | Literatür tarama, Kaynak okuma | Evliya Çelebi Seyahatnamesi’ndeki geçiş dönemleri: Evlenme, ölüm ve bu dönemlere dair gelenek ve görenekler. Makale sunumu. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif Sunum |
11 | Literatür tarama, Kaynak okuma | Evliya Çelebi Seyahatnamesi’nde yer alan anlatmalar: Efsaneler ve menkabeler. Makale sunumu. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif Sunum |
12 | Literatür tarama, Kaynak okuma | Evliya Çelebi Seyahatnamesi’nde yer alan anlatmalar ve kalıplaşmış sözler: Halk hikâyeleri, fıkralar; atasözleri ve deyimler. Makale sunumu. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif Sunum |
13 | Literatür tarama, Kaynak okuma | Evliya Çelebi Seyahatnamesi’ndeki halk bilgisi. Makale sunumu. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif Sunum |
14 | Literatür tarama, Kaynak okuma | Seyahatnamenin kültür tarihindeki yeri ve önemi Makale sunumu. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif Sunum |
15 | Literatür tarama, Kaynak okuma | Genel değerlendirme. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Evliya Çelebi, Günümüz Türkçesiyle Evliyâ Çelebi Seyahatnâmesi, Haz. S. A. Kahraman, Yücel Dağlı, Robert Dankoff, Zekeriyab Kurşun İbrahim Sezgin, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2011. |
Dankoff, Robert. Seyyah'ı Âlem Evliya Çelebi'nin Dünyaya Bakışı. Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2010. |
Dankoff, Robert. Evliya Çelebi Seyahatnamesi Okuma Sözlüğü. Çev. Semih Tezcan, İstanbul, 2004. |
Doğumunun 400. Yılında Uluslararası Evliya Çelebi Sempozyumu Bildirileri. Haz. Yusuf Akçay, İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2012. |
Çelik Şavk, Ülkü. Sorularla Evliya Çelebi: İnsanlık Tarihine Yön Veren 20 Kişiden Biri. Hacettepe Üniversitesi Basımevi, Ankara: 2011. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İktisadi, idari ve beşeri bilimlerle ilgili temel kavramları açıklar.
|
||||||
2 |
Radyo Televizyon ve Sinema alanı ile ilgili edindiği bilgilerle temel iletişim kuramlarını kapsamlı bir şekilde özetler.
|
||||||
3 |
İletişim alanı ile ilgili güncel bilgileri iletişim kuramları ile ilişki kurup açıklar.
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İletişim alanındaki bilgi ve olguları temel düzeyde tanıdığı hukuk, felsefe, iktisat, siyaset ve sosyoloji gibi sosyal bilimlerin diğer alanları ile ilişkilendirir.
|
||||||
2 |
Radyo, televizyon ve sinema endüstrilerinin yapısını ve işleyişini açıklar ve bu bilgileri mesleki hayatında kullanır.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında yayımlanmış veri kaynaklarını etkin biçimde kullanarak literatür taraması yapar ve sonuçlarını çalışmalarında kullanır.
|
||||||
2 |
Uluslararası medya yapılanmalarını karşılaştırma yaparak analiz eder ve kendi toplumuna uygun olan medya yapılanmasını seçer.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal olayları, medya pratikleri çerçevesinden analiz ve değerlendirme yapar.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Medya yönetimi ve organizasyonu konusunda edindiği bilgileri, meslek hayatında uygular.
|
||||||
2 |
Mesleki uygulamalar ve üretimde herhangi bir problemde bireysel veya ekip olarak çözüm önerileri sunar.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İletişim alanındaki gelişmeleri, alanla ilgili çalışmaları ve kitle iletişim araçlarını takip eder ve edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımla tartışır.
|
||||||
2 |
Medyanın ekonomik, siyasi ve sosyolojik boyutlarını eleştirel süzgeçten geçirerek yorumlar.
|
||||||
3 |
Evrensel hukuk normlarını tanıyıp, iletişim alanındaki mevcut yapıları iletişim hukuku ve iletişim etiği bağlamında değerlendirir ve bu kazanımları hayat boyu uygular.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili yabancı dilde kaynak taraması yapar. Dünya sineması, televizyon sektörü ve yeni medya mecralarını takip eder ve ilgili platformlarda tartışır.
|
||||||
2 |
Yurtiçi ve yurtdışında gerçekleşen film festivali, medya organizasyonları ve iletişim sempozyumları gibi platformlarda iletişim becerilerini kullanarak sunum yapar.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanıyla ilgili çalışmalarda bilimsel, sosyal ve etik değerleri savunur.
|
||||||
2 |
Sinema tarihi, senaryo, kurgu, ses ve görüntü teknikleri bilgilerini kullanır ve kısa veya uzun metraj film aşamalarını tasarlar.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 11 | 2 | 22 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 4 | 10 | 40 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 6 | 18 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 34 | 0 | 124 |
Genel Toplam | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |