TR EN

İNSAN HAKLARI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SBU339 İNSAN HAKLARI 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi NİSA GÜLENER YILDIRIM
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı, insan haklarının tarihsel gelişimini ve temel kavramlarını ele alarak farklı kültürlerdeki yaklaşımları öğrencilere aktarmaktadır. Ayrıca öğrenciler, ulusal ve uluslararası insan hakları belgelerini ve kurumlarını inceleyerek güncel ihlalleri değerlendirmekte ve hassas grupların haklarına dair farkındalık kazanmaktadır.
İçerik: Ders içeriği, insan haklarının tarihsel kökenleri, temel kavramları ve farklı medeniyetlerdeki düşünsel yaklaşımları kapsamaktadır. Ulusal ve uluslararası insan hakları belgeleri, kurumları ve mekanizmaları incelenmekte; ayrıca güncel insan hakları sorunları, ihlaller ve hassas grupların korunmasına ilişkin konular ele alınmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

İnsan haklarının tarihsel gelişimini ve temel kavramlarını açıklar.
Farklı medeniyetlerdeki insan hakları anlayışlarını karşılaştırır.
Ulusal ve uluslararası insan hakları belgelerini ve kurumlarını tanımlar.
İnsan hakları koruma mekanizmalarının işleyişini değerlendirir.
Güncel insan hakları sorunlarını ve ihlallerini analiz eder.
Kadınlar, çocuklar ve diğer hassas gruplara yönelik hak ihlallerini belirler ve çözüm önerileri geliştirir.
İnsan hakları alanındaki etik ve hukuki tartışmaları eleştirel bir bakışla yorumlar.
İnsan haklarının korunmasına yönelik sorumlu ve duyarlı bir tutum geliştirir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma İnsan Hakları Kavramı Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
2 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma İlgili Teoriler Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
3 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma İnsan Haklarının Gelişimi - 1 Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
4 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma İnsan Haklarının Gelişimi - 2 Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
5 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma İslam Medeniyetinde İnsan Hakları Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
6 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Batı Medeniyetlerinde İnsan Hakları Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
7 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma İnsan Hakları Kuruluşları ve Faaliyet Alanları Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
8 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma BM İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
9 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Avrupa Konseyi ve İnsan Hakları Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
10 - ARA SINAV -
11 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma İnsan Hakları ve Çocuklar Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
12 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma İnsan Hakları ve Kadınlar Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
13 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma İnsan Hakları Sorunları Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
14 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma İnsan Hakları İhlalleri (Örnekler) Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
15 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma İnsan Haklarının Korunması Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Algan, B. (2021). Uluslararası insan hakları hukuku. Seçkin Yayıncılık.
Birleşmiş Milletler (1948). İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi
Donelly, J. (2002), Universal Human Right in Theory and Practice, Cornelly University Press
Özbudun, E. (2014). İnsan hakları. Yetkin Yayınları.
Donnelly, J. (2013). Universal human rights in theory and practice (3rd ed.). Cornell University Press.
Smith, R. K. M. (2021). Textbook on international human rights (8th ed.). Oxford University Press.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama Sınav Yapılma Şekli
Ara Sınav (Vize) 1 40 Klasik Sınav
Ödev Değerlendirme 1 10
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50 Klasik Sınav
TOPLAM 3 100
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İktisadi, idari ve beşeri bilimlerle ilgili temel kavramları açıklar.
2
2
Radyo Televizyon ve Sinema alanı ile ilgili edindiği bilgilerle temel iletişim kuramlarını kapsamlı bir şekilde özetler.
0
3
İletişim alanı ile ilgili güncel bilgileri iletişim kuramları ile ilişki kurup açıklar.
0
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İletişim alanındaki bilgi ve olguları temel düzeyde tanıdığı hukuk, felsefe, iktisat, siyaset ve sosyoloji gibi sosyal bilimlerin diğer alanları ile ilişkilendirir.
3
2
Radyo, televizyon ve sinema endüstrilerinin yapısını ve işleyişini açıklar ve bu bilgileri mesleki hayatında kullanır.
0
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanında yayımlanmış veri kaynaklarını etkin biçimde kullanarak literatür taraması yapar ve sonuçlarını çalışmalarında kullanır.
0
2
Uluslararası medya yapılanmalarını karşılaştırma yaparak analiz eder ve kendi toplumuna uygun olan medya yapılanmasını seçer.
0
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal olayları, medya pratikleri çerçevesinden analiz ve değerlendirme yapar.
2
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Medya yönetimi ve organizasyonu konusunda edindiği bilgileri, meslek hayatında uygular.
0
2
Mesleki uygulamalar ve üretimde herhangi bir problemde bireysel veya ekip olarak çözüm önerileri sunar.
0
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İletişim alanındaki gelişmeleri, alanla ilgili çalışmaları ve kitle iletişim araçlarını takip eder ve edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımla tartışır.
0
2
Medyanın ekonomik, siyasi ve sosyolojik boyutlarını eleştirel süzgeçten geçirerek yorumlar.
0
3
Evrensel hukuk normlarını tanıyıp, iletişim alanındaki mevcut yapıları iletişim hukuku ve iletişim etiği bağlamında değerlendirir ve bu kazanımları hayat boyu uygular.
3
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili yabancı dilde kaynak taraması yapar. Dünya sineması, televizyon sektörü ve yeni medya mecralarını takip eder ve ilgili platformlarda tartışır.
0
2
Yurtiçi ve yurtdışında gerçekleşen film festivali, medya organizasyonları ve iletişim sempozyumları gibi platformlarda iletişim becerilerini kullanarak sunum yapar.
0
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili çalışmalarda bilimsel, sosyal ve etik değerleri savunur.
0
2
Sinema tarihi, senaryo, kurgu, ses ve görüntü teknikleri bilgilerini kullanır ve kısa veya uzun metraj film aşamalarını tasarlar.
0

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 2 24
Ödev 1 10 10
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 5 5
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 4 4
Kısa Sınav 13 1 13
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 58 0 128
Genel Toplam 128
Toplam İş Yükü / 25.5 5
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0