Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
ANY306 | SPORDA YETENEK SEÇİMİ VE İLKELERİ | 6 | 2 | 2 | 3 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MEHMET SOYAL |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı; öğrencilere, yetenek seçimini belirlemek için kullanılan testleri uygulama, testlerden elde edilen verilerin sonuçlarını değerlendirme ve bireyleri uygun spor branşlarına yönlendirmek için yetenek seçimi yapabilme bilgi ve becerisi kazandırmaktır |
İçerik: | Dersin içeriği; Yetenek seçimi genel kavramları, yetenek seçimi ilkeleri, yetenek tipleri, yetenekli sporcuların özellikleri, yetenek seçimi için ön şartlar, sportif oyunlarda yetenek seçimi ve ilkeleri, yetenek seçimi metotları ve yetenek seçiminde kullanılan testler konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Yetenekli sporcuların özelliklerini açıklar . |
Bireysel ve takım sporlarında yetenek seçimini belirlemek için kullanılan testleri uygular . |
Bireysel ve takım sporlarında yetenek seçiminde kullanılan testlerden elde edilen verileri inceler (examine) ve sonuçlarını değerlendirir . |
Yapısal ve psiko-sosyal özelliklerini göz önünde bulundurarak, çocukları ve gençleri uygun spor branşlarına yönlendirmek için yetenek seçimi yapar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Sporsal yetenek kavramı, Yetenek arama ve seçme kavramlarının tanımı, farklılıkları | Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi |
2 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma | Yetenek seçimi ilkeleri | Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi |
3 | Konu ile ilgili makale okuma | Yetenek türleri (kondisyonel ve koordinatif) ve özellikleri | Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi |
4 | Literatür tarama | Yetenek seçimi modelleri (farklı ülkelerinin ve araştırmacılarının modelleri) | Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi |
5 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma | Yetenek eğitiminde birey ve kurumlara düşen görevler | Anlatım, soru-cevap, tartışma ve gösteri yöntemi |
6 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Yetenekli sporcunun özellikleri (yetenek seçiminde dikkat edilmesi gerekenler) | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması |
7 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma ve video izleme | Yetenek seçiminde test seçme kriterleri ve veri elde etme yöntemleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma ve gösteri yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma ve video izleme | Yetenek seçiminde kullanılan testlerin verilerinin hesaplanması ve raporlandırılması | Anlatım, soru-cevap, tartışma ve gösteri yöntemi |
10 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma | Eurofit test bataryası ve normları; esneklik, sürat dayanıklılık ve kuvvet özellikleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma ve gösteri yöntemi |
11 | Görsel-yazılı literatür tarama ve video izleme | Motor (güç, kuvvet, dayanıklılık vb.) becerilerinin testleri ve normları | Anlatım, soru-cevap, tartışma ve gösteri yöntemi |
12 | Görsel-yazılı literatür tarama ve video izleme | Koordinatif becerilerinin (koordinasyon, çeviklik, hareketlilik, denge vb.) becerilerinin testleri ve normları | Anlatım, soru-cevap, tartışma ve gösteri yöntemi |
13 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma | Bireysel ve takım sporlarında yetenek seçim ilkeleri ve özgü testler | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması |
14 | Görsel-yazılı literatür tarama ve video izleme | Bireysel ve takım sporlarında yetenek seçimi ve yönlendirme | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması |
15 | Proje hazırlama | Çocuklara ve gençlere yönelik yetenek seçimi ve spor branşlarına yönlendirme; proje hazırlama | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Oral, O., Savucu, Y. ve Bakan, K. (2006). Fiziksel Uygunluk ve Yetenek Seçimi, Ergun Yayınevi, İstanbul. |
Kamar, A. (2008). Sporda Yetenek Seçimi ve Performans Testleri. Nobel Yayınevi, İstanbul. |
Müniroğlu, R.S. ve Özen, G. (2017). Sporda Yetenek Seçimi ve Yönlendirme. Akademisyen Yayınevi, Ankara. |
Liddle, T.L. ve Yorke, L. (2005).Why Motor Skills Matter : Improve Your Child's Physical Development to Enhance Learning and Self-Esteem. McGraw-Hill, US. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 2 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 1 | 5 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 41 | 0 | 75 |
Genel Toplam | 75 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 2,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 3,0 |