Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BSY106 | EGZERSİZ FİZYOLOJİSİ | 2 | 3 | 3 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi İRFAN KARA |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı; öğrencilere, egzersizin, tüm fizyolojik sistemler üzerine etkilerini inceleyebilecek bilgi birikimini kazandırmaktır. |
İçerik: | Dersin içeriği; fizyoloji bilimine ilişkin temel kavramlar, hücre, doku, enerji metabolizması, aerobik ve anaerobik enerji sistemleri, anaerobik glikoliz ve atp’nin yenilenmesi, enerji tüketimi, oksijen alımı ve eksikliği, laktik asit eşiği, spor branşları ve enerji kullanımı, egzersiz sonrası toparlanma, motor ünite çeşitleri, kasın yapısı, myofibril ve fibril kas hareketleri, iskelet kası ve hareketi, kas kasılma çeşitleri ve egzersiz ilişkisi, kas hipertrofisi, proporeseptörler, antrenmana nöromuscular adaptasyonlar ve fizyolojik sistemler konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Egzersiz fizyolojisine ilişkin temel kavramları tanımlar. |
Egzersiz sonrası toparlanma sürecini açıklar. |
Aerobik ve anaerobik enerji sistemleri arasındaki ilişkiyi açıklar. |
Kas kasılma tiplerini örnekleyen egzersiz uygulamalarını gösterir. |
Egzersizin, fizyolojik sistemler üzerine etkilerini inceler. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Dersin tanıtımı, Fizyoloji bilimine ilişkin temel kavramlar, Hücre, doku, sistemler ile ilgili genel bilgilendirme | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
2 | Konuyla ilgili makale okuma | Enerji Metabolizması, Aerobik ve Anaerobik Enerji Sistemleri | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
3 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Anaerobik glikoliz ve ATP’nin yenilenmesi | Anlatım ve soru cevap yöntemi ve grup çalışması |
4 | Konuyla ilgili makale özeti çıkarma | Enerji tüketimi, Oksijen alımı ve eksikliği | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
5 | Konuyla ilgili makale özeti çıkarma | Laktik asit eşiği, spor branşları ve enerji kullanımı | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
6 | Konuyla ilgili makale okuma | Egzersiz sonrası toparlanma | Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması |
7 | Görsel ve yazılı kaynak tarama | Motor ünite çeşitleri | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Görsel ve yazılı kaynak tarama | Kasın yapısı, myofibril ve fibrill kas hareketleri, İskelet kası ve hareketi, konuyla ilgili video gösterimi | Anlatım, soru cevap, tartışma ve gösteri yöntemi |
10 | Görsel ve yazılı kaynak tarama | Kas kasılma çeşitleri ve egzersiz ilişkisi, Kas hipertrofisi ve konuyla ilgili video gösterimi | Anlatım, soru cevap, tartışma ve gösteri yöntemi |
11 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Proporeseptörler, Antrenmana nöromuscular adaptasyonlar | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
12 | Görsel ve yazılı kaynak tarama ve sunum hazırlama | Solunum Sistemi ve Egzersiz ilişkisi, öğrenci sunumlarının değerlendirilmesi | Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi ve uygulamalı grup çalışması |
13 | Görsel ve yazılı kaynak tarama ve sunum hazırlama | Dolaşım Sistemi ve Egzersiz ilişkisi, öğrenci sunumlarının değerlendirilmesi | Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi ve uygulamalı grup çalışması |
14 | Görsel ve yazılı kaynak tarama ve sunum hazırlama | Sinir sistemi ve egzersiz ilişkisi, öğrenci sunumlarının değerlendirilmesi | Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi ve uygulamalı grup çalışması |
15 | Görsel ve yazılı kaynak tarama ve sunum hazırlama | Endokrin sistem ve egzersiz ilişkisi, öğrenci sunumlarının değerlendirilmesi | Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi ve uygulamalı grup çalışması |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Kraemer, W.J., Fleck, S.J. ve Deschenes, M. R. (2011).Exercise Physiology: Integrating Theory and Application. Lippincott Williams ve Wilkins, USA. |
Mcardle, W.D., Katch F.I., Katch, V.L. (2006). Essentials of Exercise Physiology. Lippincott Williams & Wilkins, USA. |
Ergen, E., Demirel, H., Güner, R., Turnagöl, H., Başoğlu, S., Zergeroğlu, A.M., Ülkar, B., Hazır, T. (2015). Egzersiz Fizyolojisi. Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara. |
Delavier, F. (2001). Strength Training Anatomy: Your Illustrated Guide to Muscles at Work. Champaign. Human Kinetics, USA. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 8 | 3 | 24 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 2 | 6 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 40 | 0 | 100 |
Genel Toplam | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 3,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |