Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
EGY415 | YAŞLILARDA EGZERSİZ VE BESLENME | 7 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi OKAN KILIÇKAYA |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı; öğrencilere, yaşlılarda doğru beslenme ile fiziksel aktivitenin önemini açıklayabilecek ve yaşlı bireylere uygun egzersiz türlerini seçebilecek bilgi birikimini kazandırmaktır. |
İçerik: | Dersin içeriği; tanım ve kavramlar, yaşlılıkta vücudun yapı ve işlevleri, besin öğeleri, yaşlılarda beslenme, fiziksel aktivite ve yaşlılarda fiziksel aktivitenin yararları, kronik hastalıklar ve kronik hastalığı olan yaşlılarda fiziksel aktivite ve yaşlılarda fiziksel aktiviteyi arttırmak için önerilen motivasyon yöntemleri konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Yaşlılık ve fiziksel aktiviteye ilişkin temel kavramları tanımlar |
Yaşlılarda alınması gereken besin öğelerini ve miktarlarını açıklar |
Yaşlılarda doğru beslenmenin ve fiziksel aktivitenin önemini açıklar |
Yaşlılar için uygulanabilecek fiziksel aktivite türlerini açıklar |
Yaşlılarda, bireyin özelliklerine göre en uygun egzersiz türünü seçer |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Dersin amacı, içeriği ve işleyişi hakkında bilgilendirme ve yaşlılığın tanımı | Anlatım ve soru-cevap yöntemi |
2 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Yaşlılıkta vücudun yapı ve işlevlerinde oluşan değişiklikler | Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi |
3 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Besin öğeleri; proteinler, karbonhidratlar, yağlar, vitaminler ve mineraller, su, posa ve lif | Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi |
4 | Literatür tarama | Yaşlılarda beslenme; Alınması gereken miktarlar ve yaşlılarda beslenmenin önemi | Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi |
5 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Yaşlılık döneminde beslenme ilkeleri | Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi |
6 | Konu ile ilgili makale okuma | Yaşlılık Döneminde Enerji İhtiyacı | Anlatım, soru cevap ve uygulama grup çalışması |
7 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Fiziksel aktivite ve yaşlılarda fiziksel aktivitenin yararları | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Yaşlılarda fiziksel aktivite evreleri; ısınma, yüklenme, soğuma | Anlatım, soru cevap ve uygulama grup çalışması |
10 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Yaşlılarda egzersiz sırasında alınması gereken önlemler ve dikkat edilmesi gereken hususlar | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması |
11 | Literatür taraması ve sunum hazırlama | Yaşlılarda fiziksel aktivite türleri; dayanıklılık (aerobik) ve kuvvetlendirme aktiviteleri; öğrenci sunumları | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması |
12 | Literatür taraması ve sunum hazırlama | Yaşlılarda fiziksel aktivite türleri; esneklik ve denge aktiviteleri, öğrenci sunumları | Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi |
13 | Literatür taraması ve sunum hazırlama | Yaşlılarda fiziksel aktivite seçimi ve önerilen en ideal egzersiz türleri; öğrenci sunumları | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması |
14 | Konuyla ilgili makale okuma | Kronik hastalıklar ve kronik hastalığı olan yaşlılarda fiziksel aktivite | Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi |
15 | Literatür tarama | Yaşlılarda fiziksel aktiviteyi arttırmak için önerilen motivasyon yöntemleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Zorba, E. (2006). Yaşam Boyu Spor. Berday yayıncılık, Ankara. |
Günay, M., Cicioğlu, İ., Şıktar, E. ve Şıktar, E. (2018). Çocuk, Kadın, Yaşlı ve Özel Gruplarda Egzersiz. Gazi Kitabevi, Ankara |
Baysal, A. (2016). Yaşlılıkta Beslenme. Hatiboğlu Kitabevi, Ankara |
Westcott, W. ve Baechle, T. (2006). Strength Training for Seniors. Copyrighted Material, UK |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 5 | 35 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 41 | 0 | 125 |
Genel Toplam | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |