| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
|---|---|---|---|---|---|
| PES309 | ATHLETE NUTRITION AND ERGOJENIC AIDS | 5 | 2 | 2 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | İngilizce |
| Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli | - |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MEHMET SOYAL |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
| Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
|---|---|
| Amaç: | Dersin amacı, öğrencilerin sporda kullanılan ergojenik yardımcıları ve kullanım alanlarını açıklayabilecek; spor dalının özelliklerini dikkate alarak antrenman ve müsabaka dönemleri için beslenme programı düzenleyebilecek bilgiyi kazanmalarını sağlamaktır. |
| İçerik: | Dersin içeriğinde sporcuların vücut kompozisyonu ve ağırlık dengesi, enerji/makro-mikro beslenme gereksinimleri, antrenmanda beslenme, ergojenik yardım, özel durumlarda spor ve beslenme konuları yer almaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
|---|
| Sporda performansı artıran süreçleri tanımlayabilme |
| Sporcular için genel beslenme ilkelerini ve besin kaynaklarını özetleyebilme |
| Sporda ergojenik yardımcıları tanımak ve uygulama alanlarını ve yöntemlerini tartışmak |
| Beslenme programlarının içeriğini bireysel farklılıkları göz önünde bulundurarak inceleyebilir ve performans durumuna uygunluğunu değerlendirebilir |
| Spor dalının özelliklerini dikkate alarak antrenman ve müsabaka dönemlerine yönelik beslenme programları düzenlemek. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
| 1 | - | Genel beslenme ilkeleri, kas ve egzersiz metabolizması için enerji kaynakları, fitness ve spor için sağlıklı beslenme, sporcular için beslenme kaynakları | Anlatım, soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi |
| 2 | Literatür taraması | Temel besinler (karbonhidratlar, protein ve yağ) | Anlatım, soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi |
| 3 | Konuyla ilgili makaleler okumak | Sıvı dengesi ve gereksinimi, elektrolitler, termoregülasyon yöntemleri | Anlatım, soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi |
| 4 | Görsel ve yazılı literatür taraması | Yardımcı besinler, vitaminler (organik düzenleyiciler) ve mineraller (inorganik düzenleyiciler), temel mineraller ve eser mineraller | Anlatım, soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi |
| 5 | - | Besin takviyeleri (ergojenik yardımcılar), spor takviyelerinin değerlendirilmesi | Anlatım, soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi |
| 6 | Konuyla ilgili makaleler okumak | Yüksek performansta besinsel etkiler, emilim ve sindirim | Anlatım, soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi |
| 7 | - | Sıvı alımının ve enerjinin zamanlaması | Anlatım, soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi |
| 8 | - | Ara sınav hazırlık alıştırmaları | Anlatım, soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi |
| 9 | Konuyla ilgili makaleler okumak | Oksijenin yeterli dağılımı, besin kullanımı ve enerji kısıtlamaları | Anlatım, soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi |
| 10 | - | ARA SINAV | - |
| 11 | Konuyla ilgili makaleler okumak | Beslenme ihtiyaçlarını etkileyen durumlar (seyahat, yüksek irtifa, cinsiyet, yaş, vücut kompozisyonu ve kilo), uygun beslenme ve egzersiz ile kilo alma ve verme | Anlatım, soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi |
| 12 | Literatür taraması | Enerji sistemleri için beslenme stratejileri (yüksek yoğunluklu patlayıcılık ve güç için anaerobik metabolizma, dayanıklılık için aerobik metabolizma) | Anlatım, soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi |
| 13 | Konuyla ilgili makaleler okumak | Sporcularda yeme bozuklukları ile beslenme ve bağışıklık sistemi | Anlatım, soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi |
| 14 | Konuyla ilgili makaleler okumak | Farklı branşlara özel beslenme planları (kuvvet ve sürat sporları); Öğrenci sunumları | Anlatım, soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi |
| 15 | Konuyla ilgili makaleler okumak | Farklı branşlara özel beslenme planları (kuvvet ve sürat sporları); Öğrenci sunumları | Anlatım, soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi |
| 16 | - | FİNAL | - |
| 17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
|---|
| Ersoy, G. (2004). Egzersiz ve spor yapanlar için beslenme ile ilgili temel ilkeler: sorular ve cevapları ile açıklamalı sözlük. Nobel Tıp Kitap Evleri, Ankara. |
| Konopka, P. (2000). Spor Beslenmesi Çeviri. Hale Harputluoğlu. Bağırgan Yayımevi, Ankara. |
| Peker, S. (1996). Sporda Beslenme. Gen Matbaacılık, Ankara. |
| Pehlivan, A. (2005). Sporda beslenme. Morpa Kültür Yayınları, Ankara. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
| Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | Klasik Sınav | |
| DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Klasik Sınav | |
| TOPLAM | 2 | 100 | ||
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
| Ders | 14 | 2 | 28 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Okuma | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Staj | 0 | 0 | 0 |
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı Hazırlığı | 9 | 4 | 36 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| TOPLAM | 43 | 0 | 125 |
| Genel Toplam | 125 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |