Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
BIL416 |
MOBİL VE KABLOSUZ AĞLAR |
5 |
3 |
3 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi SERKAN GÖNEN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Dr.Öğr.Üyesi GÖKÇE KARACAYILMAZ |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Kablosuz İletişim ve Mobil Ağların temel ve ileri ilkeleri hakkında bir anlayış geliştirmek. Ünite, fiziksel iletişim, bağlantı ve ağ katmanlarındaki kablosuz iletişim ve mobil ağ sorunlarını ele alır. Kablosuz kanalları mevcut azaltma teknikleri ile açıklanacaktır. Kablosuz iletişimin yayın niteliğine vurgu yaparak çok kullanıcılı iletişim sistemleri de incelenecektir. Mobil ağ modellemesi, tasarımı ve optimizasyonu, mevcut ve gelecekteki mobil ağ standartlarının yanı sıra ele alınacaktır. |
İçerik: |
Kablosuz ve mobil ağlara giriş ve ağ mimarileri, Hücresel ağlar. Mobilite ve elden çıkarma yönetimi, Merkezi kablosuz LANlar ve Mobil IP, Mobil taşıma protokolleri, Geçici kablosuz ağlar, Sensör ağları, Uydu ağları. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
1. Bilgi ve anlayış
• Fiziksel, link ve ağ katmanındaki kablosuz iletişim sistemleri hakkında temel ve ileri
teoriler bilgisi.
• Kablosuz iletişim sorunları ve azaltma teknikleri bilgisi.
• Mobil ağları anlama, modelleme ve tasarlama becerisi.
• Mevcut mobil ağları ve gelecekteki sistem standartlarını anlayın. |
2. Entelektüel beceriler
• Kablosuz iletişimde matematiksel modeli anlama ve uygulama becerisi.
• Mevcut standartların ardındaki mantığı anlama becerisi. |
3. Pratik yetenekler
• Kablosuz iletişim alıcı-verici algoritması tasarımı
• Mobil sistem tasarım metodolojisi
• Kablosuz iletişim için bağlantı seviyesi simülasyonu. |
4. Aktarılabilir beceriler ve kişisel özellikler
• Karmaşık mühendislik sistemlerinin genel görünümünü göz önünde bulundurabilme
• Pratik problemleri ele alma konusunda mühendislik ve AR-GE çalışmalarının takdir
edilmesi |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Kablosuz iletişim ve bilgisayar arka planı |
- |
2 |
- |
Iletim temelleri |
- |
3 |
- |
İletişim ağları |
- |
4 |
- |
Protokoller ve TCP / IP, kablosuz iletişim teknolojisi |
- |
5 |
- |
Antenler ve yayılım |
- |
6 |
- |
Sinyal kodlama teknikleri |
- |
7 |
- |
Yayılmış spektrum, frekans atlamalı |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Kodlama ve hata kontrolü |
- |
10 |
- |
Kablosuz ağ |
- |
11 |
- |
Uydu iletişim |
- |
12 |
- |
Hücresel kablosuz ağlar |
- |
13 |
- |
Kablosuz sistemler ve kablosuz yerel döngüler |
- |
14 |
- |
Mobil IP ve kablosuz Erişim protokolü |
- |
15 |
- |
Final öncesi tekrar |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Wireless Communications & Networks, William Stallings, 2nd Edition, Prentice Hall |
Yi-Bing Lin, Imrich Chlamtac, "Wireless and Mobile Network Architectures," John Wiley, 2001. |
T. S. Rappaport, 2nd Ed. Wireless Communications: Principles and Practice, Prentice-Hall, 2004 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) |
1 |
30 |
|
|
Ödev Değerlendirme |
1 |
10 |
|
|
Kısa Sınav |
1 |
10 |
|
|
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) |
1 |
50 |
|
|
TOPLAM |
4 |
100 |
|
|
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mühendislik, bilim ve matematik temellerine dayanarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, analiz etme, tasarlama, modelleme ve çözme becerisi
|
|
|
|
|
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Halk sağlığı, güvenliği ve refahının yanı sıra global, kültürel, sosyal, çevre ve ekonomik faktörleri dikkate alarak belirli ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi
|
|
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Çeşitli paydaşlarla etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi
|
|
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mühendislikte etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin global, ekonomik, çevre ve toplum ile ilgili bağlamlarındaki etkisini dikkate alarak bilinçli kararlar verme yeteneği
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mühendislikte etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin global, ekonomik, çevre ve toplum ile ilgili bağlamlarındaki etkisini dikkate alarak bilinçli kararlar verme yeteneği
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uygun öğrenme stratejilerini kullanarak gerektiğinde yeni bilgi edinme ve uygulama yollarını bulma becerisi
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Üyelerinin birlikte liderlik sağladığı, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam yarattığı, hedefler belirlediği, görevleri planladığı ve hedefleri karşıladığı bir ekipte etkili bir şekilde çalışabilme becerisi
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uygun deney tasarlama ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve sonuca varmak için mühendislik esaslarını uygulama becerisi
|
|
|
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
1 |
20 |
20 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
50 |
50 |
Ara Sınav |
1 |
2 |
2 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
40 |
40 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
19 |
0 |
156 |
|
Genel Toplam |
156 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
6,1 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|