Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
UCK442 |
YANMA |
5 |
3 |
3 |
5 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. AHMET CİHAT BAYTAŞ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Prof.Dr. ALİ KODAL |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Bir çok aletlerde yanma bir güç yada enerji üretmek maksadıyla kullanılır. Von Karman tarafında aero-termo-kimya olarak adlandırılan yanma, aerodinamik, termodinamik ve kimya konularının tanım ve kavramlarını içerir. Bu üç bilimi içermesi bakımından yanmayı özel olarak incelemek gereklidir. Özellikle bu üç dersde belirtilmeyen yöntem, yaklaşım ve hesaplama metodlarını öğretmek amaçlanmıştır. |
İçerik: |
Basit yanma yaklaşımı. Kimyasal transformasyonlar. Oksidasyon yanma reaksiyonları. Hava ile yanma. Gaz karışımları. Dalton kanunu. Kimyasal transformasyonlarda enerji dengesi. Sabit hacimde reaksiyon. Yüksek ve alçak ısıtma değerleri. Adyabatik alev sıcaklığı. Kimyasal kinetik. Çok bileşenli reaksiyon sistemlerinde korunum denklemleri. Ön karışımlı gazlarda detonasyon ve deflagrasyon dalgaları. Önkarışımlı laminer alevlere giriş. Gaz düfüzyon alevleri, sıvı yakıt damlası, türbülans alevleri ve iki fazlı akış sistemlerinde yanmaya giriş. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Dersi geçen öğrenciden beklentiler:
1. Kimyasal termodinamik esaslarını kavrama.
2. Kimyasal kinetik esaslarını anlaması.
3. Reaksiyonlu korunum denklemlerini ve parametrelerini anlama.
4. Yanma aerodinamiği, şok dalgaları, detonasyon ve deflagrasyon konularını anlama.
5. Önkarışımlı alevlerin fiziğini anlama.
6. Düfüzyon alevlerin fiziğini anlama.
7. Damla yanması fiziğini tanıması.
8. Türbülanslı alev problemlerini tanıması.
9. Yanma akış problemlerini tanıması. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Giriş. |
- |
2 |
- |
Kimyasal termodinamik |
- |
3 |
- |
Kimyasal transformasyonlar |
- |
4 |
- |
Kimyasal denge |
- |
5 |
- |
Problem çözümü |
- |
6 |
- |
Kimyasal kinetik. |
- |
7 |
- |
Çok bileşenli reaksiyonlarda korunum denklemleri |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Ön karışımlı Detonasyon ve deflagrasyon dalgaları |
- |
10 |
- |
Ön karışımlı laminar alevler |
- |
11 |
- |
Gaz düfüzyon alevleri |
- |
12 |
- |
Sıvı yakıt damla yanması |
- |
13 |
- |
Türbülanslı alevler. |
- |
14 |
- |
İki fazlı akışlarda yanma. |
- |
15 |
- |
Kimyasal reaksiyonlu sınır tabaka akışları. |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
An Introduction to Combustion, 4th ed. Stephen R. Turns, McGraw Hill, 2021. |
Principles of Combustion, 2nd ed. K. K-Y. Kuo, Wiley, 2005. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Matematik, fen bilimleri ve mühendislik bilgilerini uygulayabilme becerisi.
|
|
|
|
|
4 |
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Matematik, fen bilimleri ve mühendislik bilgilerini uygulayabilme becerisi.
|
|
|
|
|
4 |
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama
becerisi.
|
|
|
|
3 |
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir sistemi, ürünü veya süreci ekonomik, çevre, sosyal, politik, etik, sağlık ve güvenlik,
yapılabilirlik ve surdürebilirlik gibi gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli
gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi.
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Farklı disiplinli takımlarda çalışabilme becerisi
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mühendislik problemini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleki ve etik sorumluluklara sahip olma bilinci.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi.
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal boyutlarda etkisini kavramak için geniş
kapsamlı bir eğitime sahip olma özelliği.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu yapabilme becerisi.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olma özelliği.
|
|
|
|
|
4 |
|
4 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli teknikleri, çağdaş mühendislik ve hesaplama
donanımlarını kullanabilme becerisi.
|
|
|
|
|
4 |
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
3 |
7 |
21 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
3 |
5 |
15 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Kısa Sınav |
3 |
3 |
9 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
3 |
3 |
9 |
TOPLAM |
44 |
0 |
148 |
|
Genel Toplam |
148 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5,8 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|