Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
UCK443 |
AVİYONİK SİSTEMLER |
5 |
3 |
3 |
5 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. AHMET CİHAT BAYTAŞ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Önerilen dersin amacı lisans öğrencilerine aviyonik sistemler hakkında gereken bilginin aktarılmasıdır. |
İçerik: |
Aviyonik sistemlerin sınıflandırılması, Jeotekniki, radyotekniki ve astronomik navigasyon aletler ve sistemler hakkında genel bilgi, Çarpışma Uyarıcı Sistemi, Doppler radarının kullanımına dayanan navigasyon sistemler, Atalet Navigasyon Sistemleri (INS), Jirokararlaştırılmış (Gimballed) Ataletsel Seyrüsefer Sistemi, Analitik (Strapdown) Ataletsel Seyrüsefer Sistemi, Yer Radyo Navigasyon Sistemleri, Uydu radyonavigasyon sistemlerinin esasları ve konfigürasyonu, Küresel Konumlama Sistemi (GPS), GPS sistemindeki hatalar ve giderilme yöntemleri, Diferansiyel Küresel Konumlama Sistemi (DGPS), INS in dış navigasyon bilgiyle desteklenmesi, INS in GPS ile desteklenmesi şemaları, Uçuş kontrol sisteminin elemanları ve konfigürasyonu, Otopilot prensipleri ve kullanımı, Uzunlamasına ve enlemesine hareket kontrol sistemleri. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Aviyonik sistemlerin türleri ve çalışma prensipleri hakkında temel bilgiye sahip olmak
Çarpışma Uyarıcı Sistemin çalışma prensipini bilmek
Ataletsel Navigasyon Sistemlerinin (ANS) elemanları ve çalışma prensipleri hakkında temel bilgiye sahip olmak
Jirokararlaştırılmış (Gimballed) ve Analitik (Strapdown) Ataletsel Navigasyon Sistemlerinin çalışma prensiplerini bilmek,
ANS hatalarını modelleyebilmek ve analiz edebilmek
Yer ve Radyo Navigasyon Sistemlerinin türleri ve konfigürasyonu hakkında temel bilgiye sahip olmak, Dopler referans sisteminin ve VOR/DME uçak konumbulma sistemlerinin çalışma prensiplerini bilmek
Uydu Radyo-Navigasyon Sistemleri hakkında temel bilgiye sahip olmak, Küresel Konumlama Sistemi (GPS) in, ve Diferansiyel Küresel Konumlama Sistemi (DGPS) in çalışma prensiplerini bilmek
GPS verilerini analiz edebilmek, bu verilere göre kullanıcı konumunu hesaplayabilmek, ANS nin dış navigasyon bilgiyle desteklenmesi prensiplerini bilmek
Uçuş kontrol sisteminin elemanları ve konfigürasyonu hakkında temel bilgiye sahip olmak, Otopilot prensipleri ve kullanımını bilmek
Uzunlamasına ve yanlamasına hareket kontrol sistemlerinin çalışma prensipini bilmek |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Aviyonik sistemlerin sınıflandırılması, Jeotekniki, radyotekniki ve astronomik navigasyon aletler ve sistemler hakkında genel bilgi |
- |
2 |
- |
Aviyonik sistemlerin sınıflandırılması, Jeotekniki, radyotekniki ve astronomik navigasyon aletler ve sistemler hakkında genel bilgi |
- |
3 |
- |
Çarpışma Uyarıcı Sistemi, Doppler radarının kullanımına dayanan navigasyon sistemler |
- |
4 |
- |
Atalet Navigasyon Sistemleri nin (INS) elemanları ve temel prensipleri |
- |
5 |
- |
Jirokararlaştırılmış (Gimballed) Ataletsel Navigasyon Sistemi |
- |
6 |
- |
Analitik (Strapdown) Ataletsel Navigasyon Sistemi |
- |
7 |
- |
Yer Radyo-Navigasyon Sistemleri |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Uydu radyonavigasyon sistemlerinin temelleri ve konfigürasyonu |
- |
10 |
- |
Küresel Konumlama Sistemi (GPS), GPS sistemindeki hatalar ve giderilme yöntemleri, Diferansiyel Küresel Konumlama Sistemi (DGPS) |
- |
11 |
- |
INS in dış navigasyon bilgiyle desteklenmesi, INS in GPS ile desteklenmesi şemaları |
- |
12 |
- |
Uçuş kontrol sisteminin elemanları ve konfigürasyonu |
- |
13 |
- |
Otopilot prensipleri ve kullanımı |
- |
14 |
- |
Uzunlamasına hareket kontrol sistemi |
- |
15 |
- |
Enlemesine hareket kontrol sistemi |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Hacıyev Ç.M., 1999, Radyonavigasyon, ITÜ. Kayton M. and W R.Fried, 1997, Avionics Navigation Systems, John Wiley & Sons, Inc.. |
Collinson R.P.G., 1996, Introduction to Avionics, Chapman &Hall. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Matematik, fen bilimleri ve mühendislik bilgilerini uygulayabilme becerisi.
|
|
|
|
|
4 |
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Matematik, fen bilimleri ve mühendislik bilgilerini uygulayabilme becerisi.
|
|
|
|
|
4 |
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama
becerisi.
|
|
|
|
3 |
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir sistemi, ürünü veya süreci ekonomik, çevre, sosyal, politik, etik, sağlık ve güvenlik,
yapılabilirlik ve surdürebilirlik gibi gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli
gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi.
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Farklı disiplinli takımlarda çalışabilme becerisi
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mühendislik problemini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleki ve etik sorumluluklara sahip olma bilinci.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi.
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal boyutlarda etkisini kavramak için geniş
kapsamlı bir eğitime sahip olma özelliği.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu yapabilme becerisi.
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olma özelliği.
|
|
|
|
|
4 |
|
4 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli teknikleri, çağdaş mühendislik ve hesaplama
donanımlarını kullanabilme becerisi.
|
|
|
|
|
4 |
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
3 |
10 |
30 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
2 |
2 |
4 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Kısa Sınav |
3 |
2 |
6 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
3 |
5 |
15 |
TOPLAM |
43 |
0 |
149 |
|
Genel Toplam |
149 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5,8 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|