TR EN

AVİYONİK SİSTEMLER DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
UCK443 AVİYONİK SİSTEMLER 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AHMET CİHAT BAYTAŞ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Önerilen dersin amacı lisans öğrencilerine aviyonik sistemler hakkında gereken bilginin aktarılmasıdır.
İçerik: Aviyonik sistemlerin sınıflandırılması, Jeotekniki, radyotekniki ve astronomik navigasyon aletler ve sistemler hakkında genel bilgi, Çarpışma Uyarıcı Sistemi, Doppler radarının kullanımına dayanan navigasyon sistemler, Atalet Navigasyon Sistemleri (INS), Jirokararlaştırılmış (Gimballed) Ataletsel Seyrüsefer Sistemi, Analitik (Strapdown) Ataletsel Seyrüsefer Sistemi, Yer Radyo Navigasyon Sistemleri, Uydu radyonavigasyon sistemlerinin esasları ve konfigürasyonu, Küresel Konumlama Sistemi (GPS), GPS sistemindeki hatalar ve giderilme yöntemleri, Diferansiyel Küresel Konumlama Sistemi (DGPS), INS in dış navigasyon bilgiyle desteklenmesi, INS in GPS ile desteklenmesi şemaları, Uçuş kontrol sisteminin elemanları ve konfigürasyonu, Otopilot prensipleri ve kullanımı, Uzunlamasına ve enlemesine hareket kontrol sistemleri.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Aviyonik sistemlerin türleri ve çalışma prensipleri hakkında temel bilgiye sahip olmak Çarpışma Uyarıcı Sistemin çalışma prensipini bilmek Ataletsel Navigasyon Sistemlerinin (ANS) elemanları ve çalışma prensipleri hakkında temel bilgiye sahip olmak Jirokararlaştırılmış (Gimballed) ve Analitik (Strapdown) Ataletsel Navigasyon Sistemlerinin çalışma prensiplerini bilmek, ANS hatalarını modelleyebilmek ve analiz edebilmek Yer ve Radyo Navigasyon Sistemlerinin türleri ve konfigürasyonu hakkında temel bilgiye sahip olmak, Dopler referans sisteminin ve VOR/DME uçak konumbulma sistemlerinin çalışma prensiplerini bilmek Uydu Radyo-Navigasyon Sistemleri hakkında temel bilgiye sahip olmak, Küresel Konumlama Sistemi (GPS) in, ve Diferansiyel Küresel Konumlama Sistemi (DGPS) in çalışma prensiplerini bilmek GPS verilerini analiz edebilmek, bu verilere göre kullanıcı konumunu hesaplayabilmek, ANS nin dış navigasyon bilgiyle desteklenmesi prensiplerini bilmek Uçuş kontrol sisteminin elemanları ve konfigürasyonu hakkında temel bilgiye sahip olmak, Otopilot prensipleri ve kullanımını bilmek Uzunlamasına ve yanlamasına hareket kontrol sistemlerinin çalışma prensipini bilmek

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Aviyonik sistemlerin sınıflandırılması, Jeotekniki, radyotekniki ve astronomik navigasyon aletler ve sistemler hakkında genel bilgi -
2 - Aviyonik sistemlerin sınıflandırılması, Jeotekniki, radyotekniki ve astronomik navigasyon aletler ve sistemler hakkında genel bilgi -
3 - Çarpışma Uyarıcı Sistemi, Doppler radarının kullanımına dayanan navigasyon sistemler -
4 - Atalet Navigasyon Sistemleri nin (INS) elemanları ve temel prensipleri -
5 - Jirokararlaştırılmış (Gimballed) Ataletsel Navigasyon Sistemi -
6 - Analitik (Strapdown) Ataletsel Navigasyon Sistemi -
7 - Yer Radyo-Navigasyon Sistemleri -
8 - ARA SINAV -
9 - Uydu radyonavigasyon sistemlerinin temelleri ve konfigürasyonu -
10 - Küresel Konumlama Sistemi (GPS), GPS sistemindeki hatalar ve giderilme yöntemleri, Diferansiyel Küresel Konumlama Sistemi (DGPS) -
11 - INS in dış navigasyon bilgiyle desteklenmesi, INS in GPS ile desteklenmesi şemaları -
12 - Uçuş kontrol sisteminin elemanları ve konfigürasyonu -
13 - Otopilot prensipleri ve kullanımı -
14 - Uzunlamasına hareket kontrol sistemi -
15 - Enlemesine hareket kontrol sistemi -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Hacıyev Ç.M., 1999, Radyonavigasyon, ITÜ. Kayton M. and W R.Fried, 1997, Avionics Navigation Systems, John Wiley & Sons, Inc..
Collinson R.P.G., 1996, Introduction to Avionics, Chapman &Hall.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Matematik, fen bilimleri ve mühendislik bilgilerini uygulayabilme becerisi.
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Matematik, fen bilimleri ve mühendislik bilgilerini uygulayabilme becerisi.
4
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
3
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bir sistemi, ürünü veya süreci ekonomik, çevre, sosyal, politik, etik, sağlık ve güvenlik, yapılabilirlik ve surdürebilirlik gibi gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi.
3
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Farklı disiplinli takımlarda çalışabilme becerisi
2
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mühendislik problemini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi
4
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki ve etik sorumluluklara sahip olma bilinci.
2
2
Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi.
2
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal boyutlarda etkisini kavramak için geniş kapsamlı bir eğitime sahip olma özelliği.
4
2
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu yapabilme becerisi.
2
3
Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olma özelliği.
4
4
Mühendislik uygulamaları için gerekli teknikleri, çağdaş mühendislik ve hesaplama donanımlarını kullanabilme becerisi.
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 3 10 30
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 2 2 4
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 4 4
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 4 4
Kısa Sınav 3 2 6
Kısa Sınav Hazırlığı 3 5 15
TOPLAM 43 0 149
Genel Toplam 149
Toplam İş Yükü / 25.5 5,8
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0