TR EN

UÇAK BORDO ALETLERİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
UCK445 UÇAK BORDO ALETLERİ 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AHMET CİHAT BAYTAŞ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Uçak mühendisliği öğrencilerine uçak bordo aletleri hakkında gereken bilginin aktarılmasıdır
İçerik: Pitot-statik cihazlar ve sistemler, Hava hızı göstergeleri, Mach sayısı göstergesi, Hücum ve yana kayış açıları sensörleri, Basınç ölçerler, Motor basınç göstergeleri, Basınç ölçen cihazların kalibrasyonu, Döndürme momentini ve itki kuvvetini ölçme yöntemleri, Yükseklik ölçümleri, Baro altimetre, Radar altimetresi, Yüksekliğin atalet yöntemi ile ölçülmesi, Lineer ve açısal ivme sensörleri (akselerometreler), Aşırı yükleme göstergesi, Akselerometrelerin hataları, Jiroskoplar, Üç eksenli serbest jiroskop, İki eksenli integralleyici jiroskop, Serbest jiroskopla yönelme açılarının ölçülmesi, Doppler radar hız sensörü, Dikey uçuş hızının varyometre ile ölçülmesi.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Pitot-statik cihazlar ve sistemler hakkında temel bilgiye sahip olmak Basınç ölçerler ve basınç göstergelerinin çalıışma prensipini bilmek Basınç ölçerin kalibrasyon karakteristiğinin kestirimini yapabilmek Uçakta kullanılan ataletsel aletler hakkında temel bilgiye sahip olmak, Ataletsel alet hatalarını modelleyebilmek ve analiz edebilmek Yükseklik ve yükseklik hızı ölçen aletler hakkında temel bilgiye sahip olmak Açıölçüm ve mesafeölçüm konum bulma sistemlerinin çalıışma prensiplerini bilmek Doppler yöntemi ile uçağın konumunun ve uçuış hızının ölçülmesi prensiplerini bilmek

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Gerçek uçuış hızının ve Mach sayının aerometrik yöntemle ölçülmesi -
2 - Gerçek uçuış hızının ve Mach sayının aerometrik yöntemle ölçülmesi -
3 - Hücum ve yana kayıış açıları sensörleri -
4 - Mekaniki ve elektromekaniki manometrelerle basınç ölçümü -
5 - Basınç ölçerlerin yapı-test ve en düışük kareler yöntemleri ile kalibrasyonu -
6 - Döndürme momentini ve itki kuvvetini ölçme yöntemleri -
7 - Lineer ve açısal ivme akselerometrelerinin çalıışma prensipi ve transfer fonksiyonları -
8 - ARA SINAV -
9 - Aşırı yükleme göstergesi, Akselerometrelerin hataları -
10 - Üç eksenli serbest jiroskop, Iki eksenli integralleyici jiroskop -
11 - Laboratuar çalıışması : Jiroskop deney seti -
12 - Baroaltimetre, Radar altimetresi, Yüksekliğin atalet yöntemi ile ölçülmesi -
13 - Yer Radyo-Navigasyon Sistemleri -
14 - Doppler frekansı kavramı, Uçağın koordinatlarının ve radyal uçuış hızının Doppler yöntemi ile ölçülmesi -
15 - Toplam uçuış hızının ve yana kayma açısının Doppler yöntemi ile ölçülmesi -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Collinson K.P.G., 1996, Introduction to Avionics, Chapman&Hall. Pallett E.H.J., 1992, Aircraft Instruments and Integrated Systems, Longman Group Limited.
David A. Lombardo,, 1999, Aircraft Systems, MCGRAW-HILL.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Matematik, fen bilimleri ve mühendislik bilgilerini uygulayabilme becerisi.
3
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Matematik, fen bilimleri ve mühendislik bilgilerini uygulayabilme becerisi.
3
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
4
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bir sistemi, ürünü veya süreci ekonomik, çevre, sosyal, politik, etik, sağlık ve güvenlik, yapılabilirlik ve surdürebilirlik gibi gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi.
3
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Farklı disiplinli takımlarda çalışabilme becerisi
1
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mühendislik problemini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi
3
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki ve etik sorumluluklara sahip olma bilinci.
3
2
Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi.
2
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal boyutlarda etkisini kavramak için geniş kapsamlı bir eğitime sahip olma özelliği.
3
2
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu yapabilme becerisi.
3
3
Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olma özelliği.
4
4
Mühendislik uygulamaları için gerekli teknikleri, çağdaş mühendislik ve hesaplama donanımlarını kullanabilme becerisi.
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 3 10 30
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 4 4
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 4 4
Kısa Sınav 3 3 9
Kısa Sınav Hazırlığı 3 5 15
TOPLAM 41 0 148
Genel Toplam 148
Toplam İş Yükü / 25.5 5,8
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0