Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
UCK445 |
UÇAK BORDO ALETLERİ |
5 |
3 |
3 |
5 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. AHMET CİHAT BAYTAŞ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Uçak mühendisliği öğrencilerine uçak bordo aletleri hakkında
gereken bilginin aktarılmasıdır |
İçerik: |
Pitot-statik cihazlar ve sistemler, Hava hızı göstergeleri, Mach sayısı göstergesi, Hücum ve yana kayış açıları sensörleri, Basınç ölçerler, Motor basınç göstergeleri, Basınç ölçen cihazların kalibrasyonu, Döndürme momentini ve itki kuvvetini ölçme yöntemleri, Yükseklik ölçümleri, Baro altimetre, Radar altimetresi, Yüksekliğin atalet yöntemi ile ölçülmesi, Lineer ve açısal ivme sensörleri (akselerometreler), Aşırı yükleme göstergesi, Akselerometrelerin hataları, Jiroskoplar, Üç eksenli serbest jiroskop, İki eksenli integralleyici jiroskop, Serbest jiroskopla yönelme açılarının ölçülmesi, Doppler radar hız sensörü, Dikey uçuş hızının varyometre ile ölçülmesi. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Pitot-statik cihazlar ve sistemler hakkında temel bilgiye sahip olmak
Basınç ölçerler ve basınç göstergelerinin çalıışma prensipini bilmek
Basınç ölçerin kalibrasyon karakteristiğinin kestirimini yapabilmek
Uçakta kullanılan ataletsel aletler hakkında temel bilgiye sahip olmak, Ataletsel alet hatalarını modelleyebilmek ve analiz edebilmek
Yükseklik ve yükseklik hızı ölçen aletler hakkında temel bilgiye sahip olmak
Açıölçüm ve mesafeölçüm konum bulma sistemlerinin çalıışma prensiplerini bilmek
Doppler yöntemi ile uçağın konumunun ve uçuış hızının ölçülmesi prensiplerini bilmek |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Gerçek uçuış hızının ve Mach sayının aerometrik yöntemle ölçülmesi |
- |
2 |
- |
Gerçek uçuış hızının ve Mach sayının aerometrik yöntemle ölçülmesi |
- |
3 |
- |
Hücum ve yana kayıış açıları sensörleri |
- |
4 |
- |
Mekaniki ve elektromekaniki manometrelerle basınç ölçümü |
- |
5 |
- |
Basınç ölçerlerin yapı-test ve en düışük kareler yöntemleri ile kalibrasyonu |
- |
6 |
- |
Döndürme momentini ve itki kuvvetini ölçme yöntemleri |
- |
7 |
- |
Lineer ve açısal ivme akselerometrelerinin çalıışma prensipi ve transfer fonksiyonları |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Aşırı yükleme göstergesi, Akselerometrelerin hataları |
- |
10 |
- |
Üç eksenli serbest jiroskop, Iki eksenli integralleyici jiroskop |
- |
11 |
- |
Laboratuar çalıışması : Jiroskop deney seti |
- |
12 |
- |
Baroaltimetre, Radar altimetresi, Yüksekliğin atalet yöntemi ile ölçülmesi |
- |
13 |
- |
Yer Radyo-Navigasyon Sistemleri |
- |
14 |
- |
Doppler frekansı kavramı, Uçağın koordinatlarının ve radyal uçuış hızının Doppler yöntemi ile ölçülmesi |
- |
15 |
- |
Toplam uçuış hızının ve yana kayma açısının Doppler yöntemi ile ölçülmesi |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Collinson K.P.G., 1996, Introduction to Avionics, Chapman&Hall. Pallett E.H.J., 1992, Aircraft Instruments and Integrated Systems, Longman Group Limited. |
David A. Lombardo,, 1999, Aircraft Systems, MCGRAW-HILL. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Matematik, fen bilimleri ve mühendislik bilgilerini uygulayabilme becerisi.
|
|
|
|
3 |
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Matematik, fen bilimleri ve mühendislik bilgilerini uygulayabilme becerisi.
|
|
|
|
3 |
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama
becerisi.
|
|
|
|
|
4 |
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir sistemi, ürünü veya süreci ekonomik, çevre, sosyal, politik, etik, sağlık ve güvenlik,
yapılabilirlik ve surdürebilirlik gibi gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli
gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi.
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Farklı disiplinli takımlarda çalışabilme becerisi
|
|
1 |
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mühendislik problemini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleki ve etik sorumluluklara sahip olma bilinci.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi.
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal boyutlarda etkisini kavramak için geniş
kapsamlı bir eğitime sahip olma özelliği.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu yapabilme becerisi.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olma özelliği.
|
|
|
|
|
4 |
|
4 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli teknikleri, çağdaş mühendislik ve hesaplama
donanımlarını kullanabilme becerisi.
|
|
|
|
|
4 |
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
3 |
10 |
30 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Kısa Sınav |
3 |
3 |
9 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
3 |
5 |
15 |
TOPLAM |
41 |
0 |
148 |
|
Genel Toplam |
148 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5,8 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|