Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
MTH105 | MATHEMATICS I | 1 | 5 | 4 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | İngilizce |
Dersin Düzeyi | BACHELOR'S DEGREE, TYY: + 6.Level, EQF-LLL: 6.Level, QF-EHEA: First Cycle |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Assist.Prof. PERİ GÜNEŞ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET ARSLAN-Dr.Öğr.Üyesi SAJEDEH NOROZPOUR SIGAROODI-Dr.Öğr.Üyesi ŞEYMA ÇETİN-Dr.Öğr.Üyesi TARIK ARABACI |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | To teach the students real functions, trigonometric and exponential functions, limit and derivative concepts and analysis, indefinite and definite integrals and solutions |
İçerik: | Real Functions, Trigonometric and Exponential Functions, Limit and Derivative Concepts and Analysis, Indefinite and Definite Integrals and Solutions. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
The students who take the course will be able to; I. Know trigonometric, exponential and logarithmic functions. II. Know and develop limit and derivative concepts. III. Able to perform applications about limit and derivative. Can achieve solutions for indefinite and definite integrals. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Araştırması | Basic Concepts on mathematics (Sets, Real Numbers, Intervals, Absolute Value) | Anlatım |
2 | Literatür Araştırması | Functions (Polynomial Functions, Rational Function, Absolute Value Function, Sign Function, Combination of Functions, Concept of Inverse Function, Exponential and Logarithmic Functions, Trigonometric and Inverse Trigonometric Functions | Anlatım |
3 | Literatür Araştırması | Limits (Limit (Limit of a Function and Limit Rules, Sandwich Theorem, Exact Definition of Limit, One Sided Limits, Infinite Limits) | Anlatım |
4 | Literatür Araştırması | Continuity (Continuity at a point, Continuous Functions, Intermediate Value Theorem, Types of Discontinuities), Limits at Infinity | Anlatım |
5 | Literatür Araştırması | Algebraic and geometric meanings of derivative, differentiation rules, Chain Rule | Anlatım |
6 | Literatür Araştırması | Derivatives of trigonometric functions, Derivatives of exponential functions, Derivatives of logarithmic functions, Derivative of Implicit Functions | Anlatım |
7 | Literatür Araştırması | Higher Order Derivatives, Applications of Derivative, Important Theorems (Rolle's Theorem, Mean Value Theorem, First Derivative Test for Local Extremes, Concavity, Second Derivative Test for Concavity, Inflection Points, Second Derivative Test for Local Extremes) | Anlatım |
8 | - | MID-TERM EXAM | - |
9 | Literatür Araştırması | Curve Sketching, L'Hospital Rule | Anlatım |
10 | Literatür Araştırması | Integral Definition, formulas, integration methods | Anlatım |
11 | Literatür Araştırması | Substitution method and Integration by Parts | Anlatım |
12 | Literatür Araştırması | Integration of Rational Functions by Partial Fractions | Anlatım |
13 | Literatür Araştırması | Riemann sums, Sigma (Sum symbol) properties, Fundamental theorem of Calculus | Anlatım |
14 | Literatür Araştırması | Review by Problem Session | Anlatım |
15 | Literatür Araştırması | FINAL EXAM | Anlatım |
16 | - | FINAL EXAM | - |
17 | - | FINAL EXAM | - |
KAYNAKLAR |
---|
James Stewart, Calculus |
George B. Thomas, Calculus |
Prof. Dr. Mustafa Balcı, Çözümlü Genel Matematik Problemleri 1 |
Naci İskender, Yüksek Matematik |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explains the fundamental engineering concepts of electrical and electronics science and relates them to the groundwork of electrical and electronics science.
|
3 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses theoretical and practical knowledge coming from electrical and electronics sciences, to find solutions to engineering problems.
|
3 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Determines the components and the underlying process of a system and designs an appropriate model related to electrical and electronics under reasonable constraints.
|
3 | |||||
2 |
Designs a model related to electrical and electronics with modern techniques.
|
3 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Determines, detects and analyzes the areas of electrical and electronics engineering science applications and develops appropriate solutions.
|
3 | |||||
2 |
Identifies, models and solveselectrical and electronics engineering problems by applying appropriate analytical methods.
|
4 | |||||
3 |
Determines and uses the necessary electrical and electronics engineering technologies in an efficient way for engineering applications.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Possess the responsibility and ability to design and conduct experiments for engineering problems by collecting, analyzing and interpreting data.
|
3 | |||||
2 |
Possess the ability to conduct effective individual study.
|
2 | |||||
3 |
Takes responsibility as a team work and contributes in an effective way.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Monitors the developments in the field of electrical and electronics engineering technologies by means of books, internet and related journals and possess the required knowledge for the management, control, development and security of information technologies.
|
4 | |||||
2 |
Develops positive attitude towards lifelong learning.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Communicates effectively by oral and/or written form and uses at least one foreign language.
|
3 | |||||
2 |
Possess sufficient consciousness about the issues of project management, practical applications and also environmental protection, worker's health and security.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Possess professional and ethical responsibility and willingness to share it.
|
3 | |||||
2 |
Possess sufficient consciousness about the universality of electrical and electronics engineering solutions and applications and be well aware of the importance of innovation.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Lecture & In-Class Activities | 14 | 5 | 70 |
Preliminary & Further Study | 14 | 1 | 14 |
Land Surveying | 0 | 0 | 0 |
Group Work | 0 | 0 | 0 |
Laboratory | 0 | 0 | 0 |
Reading | 0 | 0 | 0 |
Assignment (Homework) | 0 | 0 | 0 |
Project Work | 0 | 0 | 0 |
Seminar | 0 | 0 | 0 |
Internship | 0 | 0 | 0 |
Technical Visit | 0 | 0 | 0 |
Web Based Learning | 0 | 0 | 0 |
Implementation/Application/Practice | 0 | 0 | 0 |
Practice at a workplace | 0 | 0 | 0 |
Occupational Activity | 0 | 0 | 0 |
Social Activity | 0 | 0 | 0 |
Thesis Work | 0 | 0 | 0 |
Field Study | 0 | 0 | 0 |
Report Writing | 0 | 0 | 0 |
Final Exam | 1 | 2 | 2 |
Preparation for the Final Exam | 1 | 35 | 35 |
Mid-Term Exam | 1 | 2 | 2 |
Preparation for the Mid-Term Exam | 1 | 25 | 25 |
Short Exam | 0 | 0 | 0 |
Preparation for the Short Exam | 0 | 0 | 0 |
TOTAL | 32 | 0 | 148 |
Genel Toplam | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |