Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
SKE155 |
CREW RESOURCE MANAGEMENT AND BASIC COMMUNICATION SKILLS |
1 |
2 |
2 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
İngilizce |
Dersin Düzeyi |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Öğr.Gör. TAHİR GÜRDİL |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Dr.Öğr.Üyesi ELÇİN YAKUPOĞLU |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Uçak kaza ve kırımlarında insan hatasını azaltmak , en aza indirmek için ortaklık emniyet ve kültürüne bağlı kalınarak, uçuş emniyeti ile ilgili konular hakkında bilgi sahibi olmayı ve buna paralel olarak da uçuş emniyeti ile ilgili becerileri geliştirmeyi hedefler. |
İçerik: |
Crm'de genel prensipler,insan performans ve limitleri,Havacılıkta insan faktörleri,insan hatasının fizyolojik yönleri,Kabin ekipleri açısından CRM, kişilik davranış ve tutum,stres ve stresle başa çıkma,zaman yönetimi,yorgunluk ve dikkat dağınıklığı, durumsal farkındalık,emniyet zinciri,hatalar zinciri,karar verme ve teyakkuz,steril kokpit,rehavet,Liderlik,profesyonellik, iletişim. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Havacılıkta insan hatalarının önemini anlar. |
Havacılıkta insan hatalarını en aza indirecek güvenlik prosedürlerini kavrar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Bölüm Okuma |
CRM in amacı, dersin tanıtımı, tanışma |
sunum,anlatım,soru-cevap |
2 |
Bölüm Okuma |
CRM in genel prensipleri |
sunum,anlatım,soru-cevap |
3 |
Bölüm Okuma |
İnsan performans ve limitleri |
sunum,anlatım,soru-cevap |
4 |
Bölüm Okuma |
Havacılıktan insan Faktörü |
sunum,anlatım,soru-cevap |
5 |
Bölüm Okuma |
İnsan hatasının fizyolojik ve psikolojik yönleri |
sunum,anlatım,soru-cevap |
6 |
Bölüm Okuma |
Kabin ekipleri açısından CRM |
sunum,anlatım,soru-cevap |
7 |
Bölüm Okuma |
Kişilik, davranış ve tutum |
sunum,anlatım,soru-cevap |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Bölüm Okuma |
Stres Yönetimi |
sunum,anlatım,soru-cevap |
10 |
Bölüm Okuma |
Zaman Yönetimi |
sunum,anlatım,soru-cevap |
11 |
Bölüm Okuma |
Emniyet zinciri ve Hatalar zinciri |
sunum,anlatım,soru-cevap |
12 |
Bölüm Okuma |
Karar verme ve teyakkuz |
sunum,anlatım,soru-cevap |
13 |
Bölüm Okuma |
Steril Kokpit, Rehavet |
sunum,anlatım,soru-cevap |
14 |
Bölüm Okuma |
Liderlik ve profesyonellik iletişim |
sunum,anlatım,soru-cevap |
15 |
Bölüm Okuma |
Genel tekrar |
sunum,anlatım,soru-cevap |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Crew Resource Management principles and practice-Paul LeSage |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Takım çalışması becerisi
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Mesleki uygulamada problemleri tanımlama ve çözme becerisi
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Sosyal kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulama becerisi
|
|
|
|
3 |
|
|
4 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi
|
|
|
|
|
4 |
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleki etik ve sorumluluk bilinci
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Teorik alan bilgilerini uygulamada kullanabilme becerisi
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sektörel sorunlar hakkında bilgi sahibi olabilme becerisi.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Gereksinimleri karşılayacak biçimde bir süreci yönetme becerisi
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Yasal düzenlemeler ve prosedürler çerçevesinde uygulama ve sorunlara çözüm bulur.
|
|
|
2 |
|
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sivil havacılık alanı ile ilgili istatistiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine,alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme ve stratejik yaklaşım geliştirebilme becerisine sahiptir.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Uygulamada karşılaşılan ya da öngörülemeyen sorunlar için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Değişime ve yeniliğe açıktır.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Temel ve mesleki İngilizeye hakim olup, mesleği için gerekli işletim sistemlerini aktif bir şekilde kullanabilecek yeterliliğe sahiptir.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Gelişmeleri, trendleri takip eder ve öngörü sahibi olur. Alanı ve mesleği ile ilgili güncel gelişmeleri takip eder.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Etik sorumluluk ve bunu mesleğine yansıtma becerisine sahiptir.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Alana ilişkin bilgileri analiz etme, yorumlama ve değerlendirme becerisine sahiptir.
|
|
|
|
|
4 |
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
14 |
1 |
14 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
14 |
1 |
14 |
Ödev |
14 |
3 |
42 |
Proje Hazırlama |
14 |
3 |
42 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
72 |
0 |
156 |
|
Genel Toplam |
156 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
6,1 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|