Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
DTP153 |
GÜMRÜK YÖNETİMİ |
1 |
3 |
3 |
5 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Öğr.Gör. SELİM AYKAÇ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Öğr.Gör. SELİM AYKAÇ |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Gümrük mevzuatı ve uygulamalarına ilişkin olarak kullanılan tanımlamalar ve evrakları tanımak, ithalat ve ihracat mevzuatına hakim olmak ve Gümrük vergilerinin hesaplama yöntem ve uygulamalarını bilmek amaçlanmaktadır. |
İçerik: |
Gümrük kanunu ve yönetmeliklerine bağlı olarak Gümrük Rejimlerini tanımak ve kapsamlarını öğrenmek, Gümrük işlemleri uygulama süreçlerine ilişkin olarak örnekler görmek ve Serbest Dolaşıma Giriş ve Geçici İthalat Rejimlerinde vergi hesaplaması uygulaması yapmak gibi konuları içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Gümrük Kavramına İlişkin Temel Kavramları ve Mevzuatı Öğrenir |
4458 Sayılı Gümrük Kanunu ve Gümrük İdarelerinde Uygulanan Mevzuatı Tanır |
Gümrük Tarifeleri, Eşyanın Tarife Pozisyonları, Tarifelerin Hesaplanması ve İstisna Halleri Yorumlar |
Gümrük Sorumlulukları, Gümrük Cezaları ve İtiraz Yollarını Öğrenir |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Ders Notu Okuma |
Gümrük Mevzuatı ile İlgili Temel Kavramlar |
Anlatım, Soru Cevap |
2 |
Ders Notu Okuma |
4458 Sayılı Gümrük Kanunu ve Gümrük İdarelerinde Uygulanan Mevzuat |
Anlatım, Soru Cevap |
3 |
Ders Notu Okuma |
Menşe Kavramı ve Gümrük Kıymeti |
Anlatım, Soru Cevap |
4 |
Ders Notu Okuma |
Gümrük Tarifeleri, Eşyanın Tarife Pozisyonları, Tarifelerin Hesaplanması ve İstisna Halleri |
Anlatım, Soru Cevap |
5 |
Ders Notu Okuma |
Gümrüklerde Kullanılan Belgeler |
Anlatım, Soru Cevap |
6 |
Ders Notu Okuma |
Rejim Kavramı, Gümrük Rejimlerinin Genel Anlatımı |
Anlatım, Soru Cevap |
7 |
Ders Notu Okuma |
Genel Değerlendirme |
Anlatım, Soru Cevap |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Ders Notu Okuma |
Serbest Dolaşıma Giriş Rejimi, Transit Rejimi, İhracat Rejimi, Geçici ithalat Rejimi |
Anlatım, Soru Cevap |
10 |
Ders Notu Okuma |
Gümrük Antrepo Rejimi, Gümrük Kontrolü Altında İşleme Rejimi |
Anlatım, Soru Cevap |
11 |
Ders Notu Okuma |
Dahilde İşleme Rejimi |
Anlatım, Soru Cevap |
12 |
Ders Notu Okuma |
Hariçte İşleme Rejimi |
Anlatım, Soru Cevap |
13 |
Ders Notu Okuma |
Diğer Kullanım Şekilleri (Serbest Bölge, Yeniden İhracat, İmha ve Terk) |
Anlatım, Soru Cevap |
14 |
Ders Notu Okuma |
Gümrük Sorumluluk, Gümrük Cezaları ve İtiraz Yolları |
Anlatım, Soru Cevap |
15 |
Ders Notu Okuma |
Genel Değerlendirme |
Anlatım, Soru Cevap |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Tekin, A. & Tekin, Ü.E.(2018). Gümrük İşlemleri Mevzuat, Teori, Uygulama, Vergilendirme, Seçkin Yayıncılık |
Dölek, A.(2017). Gümrük İşlemleri, Umut Kitap. |
Dölek, A. (2017). Kavramlarla Gümrük Mevzuatı, Umut Kitap. |
Esnemez, R. (2017). Gümrük Müşaviri Kaleminden Gümrük ve Dış Ticaret Hakkında Herşey, Beka Yayınları. |
Atatürk Üniversitesi, (2020). Gümrük İşlem ve Uygulamaları. |
4458 Sayılı Gümrük Kanunu |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Lojistik alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamaya dayalı bilgiye sahiptir.
|
|
|
|
|
|
5 |
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Hava ulaştırma alanının gerektirdiği kuramsal ve uygulamaya dayalı temel kavramları açıklar.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Hava Lojistiği alanında yer alan terminolojiyi tanımlar.
|
|
|
|
3 |
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Çalışma arkadaşları ile etkin iletişim kurma becerisi kazanır.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Bilgi ve iletişim teknolojisi araçlarını kullanabilme becerisi kazanır.
|
0 |
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sektörel mevzuatı anlayabilme ve uygulama becerisine sahip olur
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Mesleki etik bilinci ile teorik alan bilgilerini uygulamada kullanabilme becerisi kazanır.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Kişisel, mesleki ve/veya çalışma alanı ile ilgili risk ve fırsatları değerlendirerek bilgi ve becerilerinin sosyal/kültürel/ekonomik katma değeri yüksek düşünceye/yaklaşıma/teknolojiye/ürüne dönüştürülmesinde sorumluluk alır; bireysel veya ekip üyesi olarak girişimci yetkinlik geliştirir.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Alanına yenilik getiren bilgi, düşünce, uygulama veya teknolojilerin hayata geçirilmesinde risk ve sorumluluk alır.
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenme hedefleri doğrultusunda kendisinin ve sorumluluğu altındaki kişilerin performanslarının geliştirilmesine yönelik faaliyetleri planlar ve yönetir.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı’nın İleri Düzeyi’nde tanımlanan bilgisayar kullanma yetkinliğine dayalı olarak alanının gerektirdiği ölçüde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
0 |
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanı ile ilgili faaliyetleri, sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında edindiği bilinç doğrultusunda yürütür.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
|
|
2 |
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
2 |
2 |
4 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
4 |
2 |
8 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
14 |
1 |
14 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
14 |
1 |
14 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
64 |
0 |
126 |
|
Genel Toplam |
126 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
4,9 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
5,0 |
|