TR EN

TAŞIMACILIK YÖNETİMİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
LJP152 TAŞIMACILIK YÖNETİMİ 2 3 3 8

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. SELİM AYKAÇ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; taşımacılık yönetiminin temel ilkelerini, taşımacılık türlerini, taşıma süreçlerini ve taşımacılık sistemlerinin etkin yönetimini anlamak ve öğrencilere taşımacılıkla ilgili stratejik kararlar alabilme yeteneği kazandırmaktır.
İçerik: Bu ders, taşımacılığın lojistikteki rolünü, taşıma türlerini, taşımacılık yönetimi sürecini ve taşımacılıkla ilgili kullanılan araçları kapsar. Karayolu, denizyolu, havayolu ve demiryolu taşımacılığı gibi farklı taşıma yöntemlerinin özellikleri, avantajları ve zorlukları ele alınır. Ayrıca, taşıma yönetiminin planlama, organizasyon, kontrol ve izleme süreçleri incelenir. Taşıma optimizasyonu, taşıma sözleşmeleri ve taşıma maliyet yönetimi gibi konulara da değinilir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Taşımacılık yönetiminin temel kavramlarını ve süreçlerini anlayabilir.
Farklı taşımacılık türlerinin özelliklerini, avantajlarını ve dezavantajlarını değerlendirebilir.
Taşımacılık planlaması ve yönetimi süreçlerini etkin bir şekilde uygulayabilir.
Taşıma sözleşmelerini ve maliyet yönetimini analiz edebilir.
Taşımacılık sistemlerinin optimizasyonu ve etkinliği konusunda kararlar alabilir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Ders Notu Okuma Taşımacılık Yönetimine Giriş: Temel Kavramlar ve Tanımlar Anlatım, Soru Cevap
2 Ders Notu Okuma Taşıma Modları: Karayolu, Demiryolu, Denizyolu, Havayolu, Boru Hattı Anlatım, Soru Cevap
3 Ders Notu Okuma Taşımacılık Yönetimi Süreçleri: Planlama, Organizasyon, Kontrol Anlatım, Soru Cevap
4 Ders Notu Okuma Taşıma Türü Seçimini Etkileyen Faktörler Anlatım, Soru Cevap
5 Ders Notu Okuma Taşıma Kapasitesi ve Yükleme Planlaması Anlatım, Soru Cevap
6 Ders Notu Okuma Taşımacılık Modlarında Kullanılan Belgeler Anlatım, Soru Cevap
7 Ders Notu Okuma Taşımacılık Modlarında Kullanılan Belgeler Anlatım, Soru Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Ders Notu Okuma Taşıma Modlarında Taraflar ve Yasal Çerçeve Anlatım, Soru Cevap
10 Ders Notu Okuma Navlun Hesaplama Anlatım, Soru Cevap
11 Ders Notu Okuma Taşıma Süreçlerinde Teknoloji ve İnovasyon Anlatım, Soru Cevap
12 Ders Notu Okuma Taşımacılıkta Verimlilik ve Performans Ölçümü Anlatım, Soru Cevap
13 Ders Notu Okuma Taşıma Optimizasyonu: Yükleme ve Rotalama Stratejileri Anlatım, Soru Cevap
14 Ders Notu Okuma Tüm Taşıma Modlarının Genel Değerlendirilmesi Anlatım, Soru Cevap
15 - Genel Değerlendirme Anlatım, Soru Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Tanyaş, M. & Düzgün, M. (2012). Uluslararası Lojistik: Küresel Tedarik Zinciri Yönetimi”, Çeviri, Nobel Yayınları, Ankara.
Görgün, M.R. (2019). Uluslararası Lojistik; Kara Yolu Navlun Hesaplama Yöntemleri, Nobel Akademik Yayıncılık, İstanbul.
Kaya, S. (2020). Lojistik Faaliyetlerde Dış Kaynak Kullanımı, Ekin Yayınları, Ankara.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Lojistik alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamaya dayalı bilgiye sahiptir.
5
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Hava ulaştırma alanının gerektirdiği kuramsal ve uygulamaya dayalı temel kavramları açıklar.
4
2
Hava Lojistiği alanında yer alan terminolojiyi tanımlar.
2
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Çalışma arkadaşları ile etkin iletişim kurma becerisi kazanır.
1
2
Bilgi ve iletişim teknolojisi araçlarını kullanabilme becerisi kazanır.
0
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sektörel mevzuatı anlayabilme ve uygulama becerisine sahip olur
2
2
Mesleki etik bilinci ile teorik alan bilgilerini uygulamada kullanabilme becerisi kazanır.
0
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kişisel, mesleki ve/veya çalışma alanı ile ilgili risk ve fırsatları değerlendirerek bilgi ve becerilerinin sosyal/kültürel/ekonomik katma değeri yüksek düşünceye/yaklaşıma/teknolojiye/ürüne dönüştürülmesinde sorumluluk alır; bireysel veya ekip üyesi olarak girişimci yetkinlik geliştirir.
0
2
Alanına yenilik getiren bilgi, düşünce, uygulama veya teknolojilerin hayata geçirilmesinde risk ve sorumluluk alır.
2
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenme hedefleri doğrultusunda kendisinin ve sorumluluğu altındaki kişilerin performanslarının geliştirilmesine yönelik faaliyetleri planlar ve yönetir.
0
2
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
0
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
0
2
Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı’nın İleri Düzeyi’nde tanımlanan bilgisayar kullanma yetkinliğine dayalı olarak alanının gerektirdiği ölçüde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
0
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili faaliyetleri, sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında edindiği bilinç doğrultusunda yürütür.
2
2
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
2

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 8 3 24
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 3 42
Ödev 8 3 24
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 1 3 3
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 1 3 3
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 8 3 24
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 70 0 206
Genel Toplam 206
Toplam İş Yükü / 25.5 8,1
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 8,0