TR EN

MİKRODENETLEYİCİLER DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
ETP253 MİKRODENETLEYİCİLER 3 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. KÜBRA ERDOĞAN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. SADDAM HEYDAROV
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu ders öğrencilere; gömülü sistemlerin tasarım yöntemlerini, tasarım ölçütlerini, mikrodenetleyicilerin mimari farklılıklarını kavrar ve çevre birimlerini programlamak ve yönetmek yeterliklerini kazandırır.
İçerik: Mikroişlemci ve mikrodenetleyici kavramları, 4-bit, 8-bit, 32-bit mikrodenetleyiciler, mikrodenetleyiciler için geliştirme ortamları ve dilleri, mikrodenetleyici üreticileri, teknolojik eğilimler ve gelişmeler. Mikrodenetleyici mimarileri (Harvard, ARM, RISC, CISC, DSP vb.) mimariler arasındaki farklar, kullanım alanları, geliştirme araçları üstünlük ve zayıflıkları. Mikrodenetleyici geliştirme ortamı tanıtımı, proje oluşturma ve assembly dili ile kod yazma, program derleme benzetime tabi tutma. Sistemi bir benzetim ortamında çizme, sistemin program kodunu yükleme, sistemi benzetime tabi tutma. Program geliştirme ve sistem benzetimi basamaklarında ortaya çıkan hataları bulma ve düzeltme yöntemleri, analiz yöntemleri.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Mikrodenetleyici sistem tasarım yöntem ve ölçütlerini birbiri ile ilişkilendirerek tanımlar.
Mikrodenetleyici mimarileri arasındaki farkları karşılaştırarak tanımlar.
Assembly dilinde ilgili donanım düzenine göre programı gerçekleştirir.
Mikrodenetleyicileri bir programlama dili ile benzetime tabi tutumunu gerçekleştirir.
Tasarlanan sistemi çevre birimleri ile birlikte benzetime tabi tutumunu gerçekleştirir.
Sistemin benzetim ortamlarında hata ayıklamasını ve analizini gerçekleştirir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Yazılı Kaynaklar Mikroişlemci ve mikrodenetleyici kavramları, 4-bit, 8-bit, 32-bit mikrodenetleyiciler, mikrodenetleyiciler için geliştirme ortamları ve dilleri, mikrodenetleyici üreticileri, teknolojik eğilimler ve gelişmeler. Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap
2 Yazılı Kaynaklar Mikrodenetleyici Mimarileri, Programlama dilleri, Temel çalışma devreleri, Resetleme Teknikleri, Güç kaynakları, Elektronik Devre halinde tasarımı Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap
3 Yazılı Kaynaklar Mikrodenetleyici bloklarının tanıtılması, Mikrodenetleyici I/O birimleri Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap
4 Yazılı Kaynaklar Mikrodenetleyicilerde PWM sinyal üretimi, Motor kontrol örneği Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap
5 Yazılı Kaynaklar ADC ve DAC yapılarının tanıtılması, Mikrodenetleyici ile analog voltaj okuma örneği Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap
6 Yazılı Kaynaklar LED, Buton, Role Uygulamaları, LCD kullanımı Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap
7 Yazılı Kaynaklar Mikrodenetleyici UART biriminin tanıtılması Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Yazılı Kaynaklar Mikrodenetleyicilerde I2C ve SPI haberleşme yapıları Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap
10 Yazılı Kaynaklar Mikrodenetleyicilerde I2S haberleşme yapısı ve RS485, RS232 ve kablosuz haberleşme yapılarının tanıtılması Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap
11 Yazılı Kaynaklar Mikrodenetleyici ile sıcaklık ve ışık sensörü kullanımı ve uygulamalar Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap
12 Yazılı Kaynaklar Mikrodenetleyici ile Mesafe ölçümü uygulaması (HC-SR04 vb) Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap
13 Yazılı Kaynaklar Mikrodenetleyici ve sensörler ile örnek proje uygulamaları ve simulasyonu Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap
14 Yazılı Kaynaklar Dönem sonu projelerinin sunumu Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap
15 Yazılı Kaynaklar Dönem sonu projelerinin sunumu Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

MİKRODENETLEYİCİLER VE PROGRAMLAMA - Dr. Koray ÖZSOY, Dr. Bekir AKSOY, Seyit Ahmet İNAN

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Able to adopt math and science knowledge to the problems of including Mechatronics Program.
2
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Can use the scientific methods to solve problems of including Mechatronics Program.
2
2
Able to plan experiment, build hardware, collect data using modern devices and analyze data.
3
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Can define, scientize and solve the actual Mechatronics problems.
5
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Use modern tools such as softwares in Mechatronics Systems, design and analysis
5
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Prone to work in interdisciplinary teams.
3
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Able to find solutions that meet technical and economical expectations when designing a system with components.
3
2
Can approach with a global perspective to solve included Mechatronics Program problems.
3
3
Able to keep up to date of self-awarness in the field.
5
4
Can follow academic and industrial developments related Mechatronics Program.
2
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Able to work in the field, interdisciplinary and multidisciplinary environments.
2
2
Have written and verbal communication skills in Turkish and English.
3
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Have professional and ethical values and sensitive to these.
4
2
Sensitive to health and safety issues in Mechatronics fields.
4
3
Sensitive to social, environmental and economic factors in occupational activities.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 3 42
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 14 14
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 46 0 152
Genel Toplam 152
Toplam İş Yükü / 25.5 6
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0