Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
MKP255 |
MALZEME TEKNOLOJİSİ |
1 |
3 |
3 |
4 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Öğr.Gör. KÜBRA ERDOĞAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Öğr.Gör. MUSTAFA TEMÜR |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
İmalat teknikerleri için gerekli olan insanların ve endüstrinin ihtiyaçlarını karşılayacak malzeme üretim yöntemlerinin olduğunu veya üretilmiş malzemelerin özelliklerinin değiştirilebilir olduğunun kavrayabilme. Endüstriyel alanda kullanılan malzemelerin çeşitlerini tanıyabilme, temel özelliklerini kavrayabilme, Kullanım yerleri ve tasarım için en uygun malzemeleri seçebilme. Malzemeleri sınıflandırabilmek, içyapılarını tanımak, Fe-C denge diyagramını yorumlayabilmek, çelik sertleşmesi ve standartları kavratmak amaçlanmaktadır. |
İçerik: |
Temel malzeme bilgisi, elementler ve elementlerin özellikleri, malzeme kompozisyonları, Fe elementindeki alaşımlar ve etkileri, demir-denge diyagramı, malzeme seçimindeki etmenler konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Malzeme nedir bilir |
Temel malzeme çeşitleri ve otomotivde kullanılan malzemeler nelerdir öğrenir |
Malzeme seçiminde dikkat edilmesi gereken hususları tanır |
Fe elementine katılan alaşım oranlarını ve özelliklerini bilir |
Demir denge diyagramını bilir |
Malzeme uygulamalarını ve otomotivdeki malzeme seçimlerinin neler olduğunu bilir |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Malzemelerin mekanik, fiziksel, kimyasal ve ısıl özellikleri, metallerin sınıflandırılması. Kullanılacak malzeme grubu, tercih sebebi. |
Anlatım |
2 |
Kitap |
Atomik yapı, atom modelleri, atomik bağlar. Birim hücre, uzay kafesi, Bravais kafesler. |
Anlatım |
3 |
Kitap |
Atomik dolgu faktörü, yoğunlukların kristal yapıdan bulunuşu, allotropi. Katılaşma-ergime davranışları, saf ve alaşımlı malzemenin soğuması. |
Anlatım |
4 |
Kitap |
Dentritik yapı, denge diyagramları ve tipleri. Demir –karbon denge diyagramı. |
Anlatım |
5 |
Kitap |
Demir-Karbon Denge diyagramı |
Anlatım |
6 |
Kitap |
Östenit, ferrit, perlit, sementit, ledeburit kavramları. |
Anlatım |
7 |
Kitap |
Denge diyagramındaki kritik sıcaklıklar, alaşım elementlerinin katkıları. |
Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Kitap |
Tahribatlı muayenelerin sınıflandırılması. Sertlik ölçümü: Brinell, Rockwell ve Vickers sertlik ölçümleri |
Anlatım |
10 |
Kitap |
Çekme testi kavramlar, basma testi numuneler |
Anlatım |
11 |
Kitap |
Burma deneyi, Eğme ve katlama deneyleri. Çentikli darbe deneyleri ve numuneler. |
Anlatım |
12 |
Kitap |
Endüstriyel polimerizasyon metodları, kompozit |
Anlatım |
13 |
Kitap |
Yorulma tanımı ve türleri, Wöhler diyagramı. Sıcak ve soğuk şekillendirme, % redüksiyon oranı. |
Anlatım |
14 |
Kitap |
Polimer kavramı, polimerizasyon, termoset ve termoplastikler. Korozyonun oluşumu, türleri, önleme ve koruma metotlerı |
Anlatım |
15 |
Kitap |
Genel Tekrar |
Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Malzeme Bilgisi- Prof. Dr. Hayri Yalçın, Doç. Dr. Metin Gürü |
Malzeme Bilgisi- Prof. Dr. Cemal Meran |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Able to adopt math and science knowledge to the problems of including Mechatronics Program.
|
|
|
|
3 |
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Can use the scientific methods to solve problems of including Mechatronics Program.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Able to plan experiment, build hardware, collect data using modern devices and analyze data.
|
|
|
2 |
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Can define, scientize and solve the actual Mechatronics problems.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Practical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Use modern tools such as softwares in Mechatronics Systems, design and analysis
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Prone to work in interdisciplinary teams.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Able to find solutions that meet technical and economical expectations when designing a system with components.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Can approach with a global perspective to solve included Mechatronics Program problems.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Able to keep up to date of self-awarness in the field.
|
|
|
|
|
4 |
|
4 |
Can follow academic and industrial developments related Mechatronics Program.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Able to work in the field, interdisciplinary and multidisciplinary environments.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Have written and verbal communication skills in Turkish and English.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Have professional and ethical values and sensitive to these.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Sensitive to health and safety issues in Mechatronics fields.
|
|
1 |
|
|
|
|
3 |
Sensitive to social, environmental and economic factors in occupational activities.
|
|
1 |
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
3 |
39 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
9 |
9 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
31 |
0 |
102 |
|
Genel Toplam |
102 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
4 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
4,0 |
|