Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
RTP213 |
SENARYO |
3 |
2 |
2 |
5 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Öğr.Gör. GÖRKEM GÜLAY DOĞAN ATICI |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Öğr.Gör. GÖRKEM GÜLAY DOĞAN ATICI |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Bu ders ile; Sinema ve TV yapımlarında yapım ve yönetim aşamasının temeli sayılabilecek ‘senaryo’nun teknik, uygulayımsal ve sanatsal boyutlarıyla kavratılması ve uygulamaların yapılarak öğrencilerde senaryo yazma yeteneğinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. |
İçerik: |
Bu dersin içeriğini; Senaryo kavramı ve yaratıcı yazma için yazmaya hazırlık aşamalarının anlatılması, Senaryo yazımındaki terminoloji anlatan kavramlar nelerdir ? Terminolojik kavramların yazmaya etkisi nedir?, Hikâye yazma ve sinopsis(taslak hikâye) yazma arasındaki farkların anlaşılması, sinopsis yazmaya başlangıç evresinin uygulama ile açıklanması, Sinopsis, treatman, çekim senaryosu arasındaki farkların anlaşılır örneklerle kavratılması, Hikayede konu, senaryoda konu arasındaki farkların örnekler aracılığı ile açıklanması ve konu bulma çalışmasının uygulama ile anlatılması, Tema belirlemenin konu ile bağlantısının açıklanması ve başarılı tema seçimin konu anlatıma ve olay örgüsüne etkisinin kavratılması, Senaryo yazarken dramatik kurgu, olay örgüsü ve çatışmanın öneminin açıklanması ve birlikte bu kavramların örneklerinin oluşturulması, Senaryo yazımının en küçük birimi olan çekim(shot) ve sırası ile sahne,sequance ve part arasındaki bağlantıların anlatılması, Senaryoda karakter nasıl oluşturulur ve hikâye oluşturmaktan dekupaj(çekim senaryosu) aşamasına kadar karakterin konunun anlatım aracı olarak etkisinin kavratılması, Teknik anlamda etkilerin senaryoda konu anlatımı, atmosfer oluşturulmasına etkileri nelerdir? Bu konunun örnekler üzerinden açıklanması, Senaryoda ana karakter ve yan karakterlerin çatışma oluşturmasına etkisi, hayali karakterler ve hayali çatışmalar atmosfer oluşturarak nasıl oluşturulur? Atmosfer oluşturmanın karakter,zaman ve mekân üzerinden kurgulanması nasıldır? Uygulama yaptırılarak kavratılması, Zaman ve mekân olgusunun senaryodaki önemi nedir? Mekan algısındaki atlamaların ve zaman algısındaki değişimlerin senaryo diline etkisi nelerdir? Açıklanması ve uygulama ile kavratılması, Senaryo yazarken karakter gözünden, mekanın gözünden,zamanın penceresinden nasıl farklı senaryolar yazılır? Bu ayrımlar nasıl olabilir, uygulama ile anlaşılır kılınması.Ses ve müzik kullanımı senaryonun anlattığı bütünü nasıl farklı kılar? Bu sorunun cevabı üzerinden uygulamalar üzerinden bir algı oluşturulması, Teknik anlamda senaryo yazımındaki farklar nasıl ortaya çıkar, senaryo yazım formatlarının anlatılması, çekim senaryosu örneklerinin anlatılması ve bu kavramların anlaşılır olmasının sağlanması konuları oluşturmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Kuramsal anlamda senaryo yazma sürecinin tekniklerini öğrenir. |
Senaryonun yapım ve yönetim aşamasındaki temel önemini kavrar. |
Sinema filmi, dizi, reklam filmi ve kliplerdeki senaryo yazımındaki ortak ve farklı noktaların ayrımını yapar. |
Senaryo yazma öncesi çalışmaların ve film okumalarının katkılarını kavrar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Senaryo kavramının açıklanması.
Senaryoyu geliştirecek fikrin yakalanması. |
Anlatım |
2 |
Kaynak Taraması |
Uyarlama senaryo türleri ve kısa film senaryolarında yapı |
Anlatım |
3 |
Kaynak Taraması |
Klasik Anlatı Yapısının Örnekler Üzerinden Açıklanması |
Anlatım |
4 |
Kaynak Taraması |
Klasik Anlatı Yapısının Temel Özellikleri |
Anlatım |
5 |
Kaynak Taraması |
Senaryo ile İlgili Temel Kavramlar |
Anlatım |
6 |
Kaynak Taraması |
Senaryo ve Fransız Format |
Anlatım |
7 |
Kaynak Taraması |
Senaryo ve Amerikan Format |
Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Kaynak Taraması |
Senaryoda karakter nasıl oluşturulur? |
Anlatım |
10 |
Kaynak Taraması |
Tip ve Stereotip Kavramı |
Anlatım |
11 |
Kaynak Taraması |
Film Gösterimi |
Anlatım |
12 |
Kaynak Taraması |
Örnek Film Üzerinden Uygulamalı Senaryo Çözümlemesi |
Anlatım |
13 |
Kaynak Taraması |
Senaryoda zaman kullanımı |
Anlatım |
14 |
Kaynak Taraması |
Film Gösterimi ve Örnek Film üzerinden Senaryoda Mekan Kullanımı |
Anlatım |
15 |
Kaynak Taraması |
Senaryo yazımında göz önünde bulundurulması gereken özellikler |
Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Akyürek, F. (2004). Senaryo Yazarı Olmak. İstanbul: Mediacat Yayıncılık |
Miller, w. (2009). Senaryo Yazımı. İstanbul: Hayalperest Yayınevi |
Edgar-Hunt, R. & Marland, J. & Richards, J. (2014). Film Yapımında Senaryo Yazımı. İstanbul: Literatür Yayınları |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Kuramsal anlamda radyo-televizyon bölümünün ilgili alanlarda çalışabilecek düzeyde bir yeterliğe sahip olmasının sağlanması ve bu yeterlik düzeyinin yaratıcı fikirlerle ilişkisinin kavratılması
|
|
|
|
|
|
5 |
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bilgi iletişim teknolojilerinin oldukça gelişkin olduğu günümüzde bu bölümden mezun kişiler, bilgi sahibi kişiler olarak yetiştirilmeli ve olgusal anlamda medya okur yazarlığının daha üst bir seviyeye çıkmasını sağlayacak bir kalite seviyesi oluşturmalıdır.
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Kuramsal anlamda kitle iletişim araçlarında çalışabilecek düzeyde insanları yetiştirebilmek ve teorik anlamda kendini yenileyebilen ve vizyonu geniş bakış açılarını oluşturmak..
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Radyo ve Televizyon bölümlerinden mezun kişilerin uygulama yapma anlamında çeşitli olanaklara sahip olmaları ve okuldan mezunn olduklarında bu uygulamalar ışığında medyada çalışabilecek becerilere sahip olmaları gerekmektedir.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bağımsız çalışma becerisine sahip ve özgün çalışmalar yapabilecek bireyler yetiştirmek ve sorumluluk alabilen kişilerin medyada yer almasını sağlamak.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Öğrenmenin bir süreç olduğunu yetkinlik düzeyinde anlayabilen ve öğrenmenin yeniliklere açık olmak olduğunu analiz edebilen kişilerin kitle iletişim araçlarında çalışmalarını sağlayabilmek.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İletişimin sosyal bir beceri olarak tanımlanabileceği çağımızda, sosyal yetkinliğe sahip bireylerin medyada gelişim sağlamalarını hedef olarak oluşturabilmek.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Medyada yer alan kişilerin alana özgü yetkinliklerini üst düzey bir noktaya taşıyabilmek ve alanlarında başarılı bireylerin istihdamının fazlalaşmasını sağlamak.
|
|
|
|
|
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
8 |
1 |
8 |
Proje Hazırlama |
4 |
1 |
4 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
8 |
8 |
64 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
4 |
4 |
16 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
1 |
1 |
Kısa Sınav |
1 |
1 |
1 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
42 |
0 |
124 |
|
Genel Toplam |
124 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
4,9 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
5,0 |
|