Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SHP159 | YOLCU VE YER HİZMETLERİ | 1 | 2 | 2 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi EKREM SÜZEN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. ÖMER FARUK TAŞKOLU |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Öğrencilerin yer hizmetleri kavramı ve yer hizmetleri kuruluşlarında yönetim ve organizasyonun nasıl gerçekleştiğine dair bilgi sahibi olmalarını sağlamak. Yer hizmetlerinin alt dalları olan; temsil, yolcu hizmetleri, yük kontrolü ve haberleşme, ramp, kargo ve posta, uçak hat bakım, uçuş operasyon, ulaşım, ikram servis, gözetim ve yönetim ile özel güvenlik hizmetlerini tanıtmak. |
İçerik: | Dersin içeriği; yer hizmetleri kavramı, yer hizmetleri sunum süreçleri, yer hizmetleri kuruluşları, yer hizmeti kuruluşlarındaki yönetim ve organizasyon yapısı, yer hizmetlerinde kullanılan ekipmanlar ve gerek yolculara gerekse havayolu firmalarına sunulan yer hizmet türlerinin ayrıntılı şekilde incelenmesinden oluşmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Yer hizmetleri kavramını tanımlar. Yer hizmetleri kuruluşlarının organizasyon yapısını açıklar. Yer hizmet departmanlarını tanır ve işlevlerini açıklar. Yer hizmetlerinde kullanılan ekipmanları tanır. Uluslararası ve ulusal sivil havacılık kuruluşlarını tanır. Yer hizmetleri ile ilgili uluslararası ve ulusal yayınlar hakkında bilgi sahibi olur ve bunlara nasıl ulaşılabileceğini bilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Ders notlarının okunması ve konunun araştırılması | Yer Hizmetleri Kavramı ve Gelişimi-I | Görsel destekli düz anlatım |
2 | Ders notlarının okunması ve konunun araştırılması | Yer Hizmetleri Kavramı ve Gelişimi-II | Görsel destekli düz anlatım |
3 | Ders notlarının okunması ve konunun araştırılması | Yer Hizmetleri Kuruluşlarında Yönetim ve Organizasyon | Görsel destekli düz anlatım |
4 | Ders notlarının okunması ve konunun araştırılması | Temsil Hizmeti | Görsel destekli düz anlatım |
5 | Ders notlarının okunması ve konunun araştırılması | Yolcu Hizmetleri | Görsel destekli düz anlatım |
6 | Ders notlarının okunması ve konunun araştırılması | Yük kontrolü ve Haberleşme | Görsel destekli düz anlatım |
7 | Ders notlarının okunması ve konunun araştırılması | Ramp Hizmetleri | Görsel destekli düz anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Ders notlarının okunması ve konunun araştırılması | Kargo ve Posta | Görsel destekli düz anlatım |
10 | Ders notlarının okunması ve konunun araştırılması | Uçak Hat Bakım | Görsel destekli düz anlatım |
11 | Ders notlarının okunması ve konunun araştırılması | Uçuş Operasyon | Görsel destekli düz anlatım |
12 | Ders notlarının okunması ve konunun araştırılması | Ulaşım | Görsel destekli düz anlatım |
13 | Ders notlarının okunması ve konunun araştırılması | İkram Servis | Görsel destekli düz anlatım |
14 | Ders notlarının okunması ve konunun araştırılması | Gözetim ve Yönetim | Görsel destekli düz anlatım |
15 | Ders notlarının okunması ve konunun araştırılması | Uçak Özel Güvenlik Hizmet ve Denetimi | Görsel destekli düz anlatım |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Bahar, Emre (2020); Hava Yolu Endüstrisinde Yer Hizmetleri Yönetimi (Ground Handling), Birinci Baskı, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara. Durmaz, Vildan (Ed.) (2016); Yer Hizmetleri Yönetimi, Anadolu Üniversitesi AÖF Yayını, Eskişehir. Akça, İhsan; Yer Hizmetleri, İstanbul Üniversitesi AUZEF Yayını, İstanbul. SHGM; Havaalanı Yer Hizmetleri El Kitabı, Ankara. SHGM (2014); Ramp Hizmetleri, Birinci Baskı, Ankara. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
General concepts in the field of Civil Aviation Administration defines / explains.
|
4 | |||||
2 |
Civil Aviation Management program located in the terminology defines / explains.
|
1 | |||||
3 |
Civil Air Transportation Management identifies the computer programs used in the field.
|
5 | |||||
4 |
Civil Aviation Management concept explains the historical process of the past to the present.
|
0 | |||||
5 |
Understands basic functions of business relationships between. Cross-functional relationships and interactions classify and explain.
|
0 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Makes/explains conceptual definitions about the field.
|
3 | |||||
2 |
Defines/explains aviation terminology.
|
2 | |||||
3 |
Uses computerized support systems.
|
2 | |||||
4 |
Knows/explains the historical development of the aviation industry.
|
1 | |||||
5 |
Have knowledge of business functions, uses information in business life.
|
0 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
with the relevant institutions in the field of Civil Aviation Administration (Airline companies, handling companies, etc.) makes written agreement in accordance with legislation.
|
2 | |||||
2 |
Civil Aviation Administration in the field of communications, information storage and have stored the information for the purpose it uses computer programs.
|
4 | |||||
3 |
Life-long learning skills, gaining knowledge about the field, uses awareness of social responsibility in business.
|
5 | |||||
4 |
Civil Aviation Administration of the knowledge gained in the field, and with people who are experts, with effective presentation and language skills to express share.
|
0 | |||||
5 |
evaluating business applications of existing applications, adaptation to changing environmental conditions to ensure that develops new proposals with interdisciplinary comparisons. take responsibility; develop entrepreneurial competencies individually or as a team member.
|
0 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Knows the relevant regulations and directives in the field, makes appropriate correspondence.
|
1 | |||||
2 |
Uses computer software/programs used in the related field.
|
1 | |||||
3 |
Gains lifelong learning skills/uses information in business life.
|
4 | |||||
4 |
Gains the skill of explaining the information learned about the aviation industry to others.
|
2 | |||||
5 |
Interprets, evaluates and analyzes business practices.
|
1 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Space-related activities encountered in applications in the execution of complex and unpredictable individual or as a team member takes responsibility.
|
3 | |||||
2 |
related to the field of advanced study is conducted independently.
|
3 | |||||
3 |
Responsibility of employees under development in the framework of a project plan and manage activities for.
|
0 | |||||
4 |
bringing innovation to the field of information, thoughts, practices or technologies in the implementation of the risks and take responsibility.
|
0 | |||||
5 |
Personal, professional, and / or study evaluates the risks and opportunities related to the field; knowledge and skills, social / cultural / economic value and high thinking / approach / technology / product takes responsibility for the conversion; develop entrepreneurial competencies individually or as a team member.
|
0 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
acquired in the field of advanced knowledge and skills to critically evaluate.
|
4 | |||||
2 |
determine the learning needs; under his responsibility in accordance with the learning objectives and plan activities for improving the performance of individuals and manages.
|
2 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Space-related issues and institutions shall inform the person concerned; ideas and proposals for solutions to the problems of written and oral.
|
1 | |||||
2 |
Space-related issues thoughts and suggestions for solutions to problems by supporting qualitative and quantitative data with experts and people who do not share it.
|
3 | |||||
3 |
The main language at least at the general level C1 of the European Language Portfolio uses.
|
5 | |||||
4 |
a foreign language (English) European Language Portfolio B1 at least in the general level of knowledge in the field using monitors and communicates with colleagues.
|
2 | |||||
5 |
European Computer Driving License, with advanced skills in using a computer is defined and to the extent required by the field of information and communication technologies are used.
|
2 | |||||
6 |
the social environment with social responsibility and organizes activities for the project and will implement them.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
related to the field of data collection, interpretation and dissemination stages of implementation and results of the social, scientific, cultural and act in accordance with ethical values.
|
3 | |||||
2 |
social rights, social justice, quality and cultural values, preservation of culture, environmental protection, occupational health and safety issues are conscious enough.
|
2 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 4 | 2 | 8 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 2 | 1 | 2 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 66 | 0 | 102 |
Genel Toplam | 102 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |