| Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
| BGT256 |
KRİPTOLOJİ |
4 |
2 |
2 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
| Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
| Dersin Düzeyi |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
| Dersin Türü |
Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli |
- |
| Dersin Koordinatörü |
Öğr.Gör. AYSUN YILMAZ KIZILBOĞA |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
| Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
| Amaç: |
Ders, güvenlik protokol ve tekniklerinin temelini oluşturan kriptografik algoritma ve yöntemleri kapsayacaktır. |
| İçerik: |
Klasik şifreleme teknikleri, kripto matematiği, simetrik şifreleme, açık anahtar şifreleme, anahtar yönetimi, hash ve MAC algoritmaları, kriptografik uygulamalar. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
| Kriptolojinin temellerini öğrenir. |
| Şifreleme uygulamaları ve kriptolojik protokoller hakkında bilgi sahibi olur. |
| Modern şifreleme algoritmalarının çalışma prensiplerini öğrenir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
| Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
| 1 |
- |
Ağ ve bilgisayar güvenliğinin temelleri, giriş |
Anlatım |
| 2 |
Araştırma |
Bilişim güvenliği kavramlar, terminoloji ve ilkeler |
Anlatım |
| 3 |
Araştırma |
Simetrik şifreleme yöntemi |
Anlatım |
| 4 |
Araştırma |
Klasik şifreleme teknikleri |
Anlatım |
| 5 |
Araştırma |
Blok şifreleme ve DES |
Anlatım |
| 6 |
Araştırma |
Finite Field'lara giriş |
Anlatım |
| 7 |
Araştırma |
AES |
Anlatım |
| 8 |
Araştırma |
Simetrik şifreleme ile ilgili diğer ayrıntılar |
Anlatım |
| 9 |
Araştırma |
Sayı Teorisine giriş (asal sayılar, Fermat ve Euler Teoremleri) |
Anlatım |
| 10 |
- |
ARA SINAV |
- |
| 11 |
Araştırma |
Asal sayı test yöntemi, Chinese Remainder Teoremi, Ayrık logaritma kavramı |
Anlatım |
| 12 |
Araştırma |
Public Key Şifreleme Yöntemine giriş (PKE) |
Anlatım |
| 13 |
Araştırma |
Anahtar dağıtımı ve Diffie-Hellman algoritması |
Anlatım |
| 14 |
Araştırma |
RSA Şifreleme tekniği |
Anlatım |
| 15 |
Araştırma |
PKE'nin Kimlik ve veri bütünlüğü doğrulama uygulamaları, hash fonksiyonları |
Anlatım |
| 16 |
- |
FİNAL |
- |
| 17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
| William Stallings, 2006, Cryptography and Network Security: principles and Practices, Pearson, ISBN: 0131873164 |
| D.Bishop, Jones and Barlett, 2003, Introduction to Cryptography with Java Applets, Jones and Barlett, ISBN: 0763722073 |
| D.Hook, Wrox, 2005, Beginning Cryptography with Java, Wrox, ISBN: 0764596330 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
Sınav Yapılma Şekli |
| (0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
| BİLGİ |
| Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Bilgisayar alanında gerekli terimleri ve bilgileri bilir.
|
|
|
|
|
4 |
|
| 2 |
Bilgi güvenliği kavramı hakkında bilgi sahibi olur.
|
|
|
|
|
|
5 |
| BİLGİ |
| Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Bilgisayar alanında gerekli kavramları öğrenme becerisi kazanır.
|
|
|
|
|
4 |
|
| BECERİLER |
| Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Karmaşık Bilgi Güvenliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
|
|
|
|
|
4 |
|
| BECERİLER |
| Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Karmaşık bir bilgisayar tabanlı sistemi, süreci, güvenliği gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
|
|
|
|
|
|
5 |
| YETKİNLİKLER |
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Bilgi Güvenliği problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
|
|
|
|
|
4 |
|
| 2 |
Bilgi Güvenliği disiplini içinde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi
|
|
|
|
|
|
5 |
| 3 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
|
|
|
|
|
|
5 |
| 4 |
Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma hakkında farkındalık
|
|
|
|
|
|
5 |
| YETKİNLİKLER |
| Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Bilgi Güvenliği uygulamaları için gerekli modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi
|
|
|
|
|
4 |
|
| 2 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
|
|
|
|
|
4 |
|
| YETKİNLİKLER |
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, yabancı dil bilgisi
|
|
|
|
|
|
5 |
| YETKİNLİKLER |
| Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Bilgi Güvenliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; Bilgi Güvenliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık
|
|
|
|
|
4 |
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
| Ders |
14 |
2 |
28 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
| Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
| Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
| Laboratuvar |
2 |
2 |
4 |
| Okuma |
0 |
0 |
0 |
| Ödev |
5 |
4 |
20 |
| Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
| Seminer |
0 |
0 |
0 |
| Staj |
0 |
0 |
0 |
| Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
| Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
| Uygulama |
7 |
2 |
14 |
| Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
| Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
| Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
| Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
| Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
| Rapor Yazma |
5 |
2 |
10 |
| Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
| Final Sınavı Hazırlığı |
14 |
2 |
28 |
| Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
| Ara Sınav Hazırlığı |
7 |
2 |
14 |
| Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
| TOPLAM |
70 |
0 |
148 |
|
Genel Toplam |
148 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5,8 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|