Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
BGT253 |
VERİTABANI VE YÖNETİMİ |
3 |
3 |
3 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Öğr.Gör. TUĞÇE YÜKSEL |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Öğr.Gör. ESEN TURUNÇ |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Bu dersin amacı, öğrencilere veritabanı sistemlerinin temel ve ileri seviye kavramlarını, mimari yapılarını ve uygulamalarını öğretmektir. |
İçerik: |
Veri ambarı tasarımı, ETL süreçleri, veri madenciliği ve iş zekası gibi konular öğrencilere aktarılarak, modern veri yönetim sistemlerinin pratikte kullanımı ve bu sistemlerin stratejik avantajları öğretilir. Dersin ikinci yarısında, SQL komutlarına giriş yapılarak uygulamalı çalışmalar gerçekleştirilecektir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Veritabanı sistemlerinin temel kavramlarını ve farklı veritabanı türlerini tanır.
Veritabanı yönetim sistemlerinin mimari yapısını ve fonksiyonlarını açıklar.
Veri ambarlarını ve OLAP sistemlerini öğrenir ve tasarımlarını yapabilir.
ETL süreçlerini planlayıp uygulayabilir.
Veri madenciliği tekniklerini ve iş zekasının önemi ile ilgili bilgi sahibi olur.
SQL komutlarını kullanarak veri sorgulama ve manipülasyonu yapabilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Giriş ve Temel Kavramlar (Veri, bilgi, veritabanı kavramları) |
Anlatım |
2 |
Araştırma |
Veritabanı Türleri ve Mimari Yapılar (Merkezi, dağıtık ve bulut tabanlı veritabanı yapıları) |
Anlatım |
3 |
Araştırma |
DBMS ve İleri Seviye Konular (Veri bütünlüğü, transaction yönetimi, ACID kuralları) |
Anlatım |
4 |
Araştırma |
Veri Ambarları ve OLAP Sistemleri (Veri ambarı kavramı, OLAP mimarileri) |
Anlatım |
5 |
Araştırma |
Veri Ambarı Tasarımı ve ETL Süreçleri (ETL süreçleri ve veri entegrasyonu teknikleri) |
Anlatım |
6 |
Araştırma |
Veri Madenciliği ve İş Zekası (Veri madenciliği teknikleri, iş zekası kavramları ve uygulamaları) |
Anlatım |
7 |
Araştırma |
Vize Öncesi Tekrar |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Araştırma |
SQL'e Giriş ve Temel Komutlar (SELECT, FROM, WHERE) |
Anlatım, Uygulama |
10 |
Araştırma |
Veri Manipülasyonu (INSERT, UPDATE, DELETE) |
Anlatım, Uygulama |
11 |
Araştırma |
SQL Fonksiyonları ve Gruplama (HAVING, GROUP BY) |
Anlatım, Uygulama |
12 |
Araştırma |
İleri Düzey SQL Komutları (JOIN, alt sorgular) |
Anlatım, Uygulama |
13 |
Araştırma |
Uygulamalar ve Sınava Yönelik Hazırlık (Pratik çalışmalar) |
Uygulama |
14 |
- |
Uygulamalar ve Sınava Yönelik Hazırlık (Pratik çalışmalar) |
Uygulama |
15 |
- |
Uygulamalar ve Sınava Yönelik Hazırlık (Pratik çalışmalar) |
Uygulama |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Winand, M. (2024). SQL Performance Explained. 2nd ed. Markus Winand. |
Ramakrishnan, R., & Gehrke, J. (2024). Database Management Systems (4th ed.). McGraw-Hill |
Çeşitli akademik makaleler ve ders notları.
SQL dökümanları ve uygulamaları |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bilgisayar alanında gerekli terimleri ve bilgileri bilir.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Bilgi güvenliği kavramı hakkında bilgi sahibi olur.
|
|
|
|
3 |
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bilgisayar alanında gerekli kavramları öğrenme becerisi kazanır.
|
|
|
|
3 |
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Karmaşık Bilgi Güvenliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
|
|
|
|
3 |
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Karmaşık bir bilgisayar tabanlı sistemi, süreci, güvenliği gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bilgi Güvenliği problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Bilgi Güvenliği disiplini içinde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
|
|
|
|
3 |
|
|
4 |
Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma hakkında farkındalık
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bilgi Güvenliği uygulamaları için gerekli modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, yabancı dil bilgisi
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bilgi Güvenliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; Bilgi Güvenliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık
|
|
|
2 |
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
14 |
2 |
28 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
4 |
3 |
12 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
14 |
1 |
14 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
7 |
1 |
7 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
69 |
0 |
147 |
|
Genel Toplam |
147 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5,8 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|