| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
|---|---|---|---|---|---|
| ELP273 | ENERJİ DEPOLAMA SİSTEMLERİ | 3 | 2 | 2 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
| Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Veriliş Şekli | - |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. BURAK YANBULOĞLU |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. ALİ GÜRCAN |
| Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
|---|---|
| Amaç: | Enerji Depolama Sistemleri dersi, yenilenebilir enerji kaynaklarının etkin kullanımını artırmak, enerji sürekliliğini sağlamak ve enerji depolama teknolojilerinin çalışma prensiplerini öğretmek amacıyla tasarlanmıştır. Öğrencilere enerji depolama sistemlerinin teknik, ekonomik ve çevresel boyutlarıyla ilgili kapsamlı bir bakış açısı kazandırmayı hedefler. |
| İçerik: | Ders kapsamında bataryalar, süperkapasitörler, termal enerji depolama, hidrolik ve mekanik enerji depolama yöntemleri ele alınır. Enerji depolama sistemlerinin tasarımı, uygulanabilirliği, maliyet analizi ve yeni teknolojik gelişmeler incelenir. Ayrıca enerji depolamanın akıllı şebekeler ve elektrikli araçlar gibi alanlardaki rolü tartışılır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
|---|
| Enerji Depolama Teknolojilerini Anlama: Öğrenciler, farklı enerji depolama sistemlerinin çalışma prensiplerini, avantajlarını ve dezavantajlarını analiz edebilecektir. |
| Sistem Tasarımı ve Uygulaması: Yenilenebilir enerji kaynaklarına uygun enerji depolama çözümleri tasarlayarak sistemlerin verimliliğini artırma yetkinliği kazanacaktır. |
| Ekonomik ve Çevresel Değerlendirme: Enerji depolama teknolojilerinin ekonomik fizibilitesini ve çevresel etkilerini değerlendirme becerisi geliştirecektir. |
| Gelişen Teknolojilere Hakimiyet: Enerji depolama alanındaki yeni teknolojileri takip ederek inovatif çözümler üretebilme yeteneği kazanacaktır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
| 1 | kaynak tarama | Enerji Depolama Sistemlerine Giriş Enerji depolamanın önemi, temel kavramlar ve uygulama alanları. | anlatım |
| 2 | kaynak tarama | Enerji Depolama Teknolojilerinin Sınıflandırılması Mekanik, termal, elektrokimyasal, kimyasal ve elektriksel depolama sistemleri. | anlatım |
| 3 | kaynak tarama | Batarya Teknolojileri I Batarya türleri (Lityum-iyon, Kurşun-asit, Nikel-kadmiyum vb.) ve temel prensipler. | anlatım |
| 4 | kaynak tarama | Batarya Teknolojileri II Bataryaların tasarımı, performans analizi ve enerji yoğunluğu. | anlatım |
| 5 | kaynak tarama | Süperkapasitörler ve Çalışma Prensipleri Süperkapasitör teknolojisi, avantajları ve dezavantajları. | anlatım |
| 6 | kaynak tarama | Termal Enerji Depolama Sistemleri Faz değişim malzemeleri ve ısı depolama yöntemleri. | anlatım |
| 7 | kaynak tarama | Hidrolik ve Pompajlı Hidroelektrik Depolama Su kaynaklarının enerji depolamadaki rolü. | anlatım |
| 8 | kaynak tarama | Mekanik Enerji Depolama Volanlar ve sıkıştırılmış hava enerji depolama sistemleri. | anlatım |
| 9 | kaynak tarama | Kimyasal Enerji Depolama Hidrojen üretimi ve yakıt hücreleri. | anlatım |
| 10 | - | ARA SINAV | - |
| 11 | kaynak tarama | Akıllı Şebekeler ve Enerji Depolama Akıllı şebeke sistemlerinde enerji depolama teknolojilerinin entegrasyonu. | anlatım |
| 12 | kaynak tarama | Elektrikli Araçlar ve Enerji Depolama Batarya yönetim sistemleri ve elektrikli araçlarda enerji depolama. | anlatım |
| 13 | kaynak tarama | Çevresel Etkiler ve Sürdürülebilirlik Enerji depolama sistemlerinin çevresel etkileri ve sürdürülebilirliği. | anlatım |
| 14 | kaynak tarama | Gelişen Enerji Depolama Teknolojileri Yeni nesil bataryalar, enerji hasadı ve yenilikçi yaklaşımlar | anlatım |
| 15 | kaynak tarama | Genel Değerlendirme ve Proje Sunumları Öğrencilerin projelerinin sunumu ve dersin genel değerlendirilmesi. | anlatım |
| 16 | - | FİNAL | - |
| 17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
|---|
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
| Ara Sınav (Vize) | 1 | 40 | Klasik Sınav | |
| Ödev Değerlendirme | 1 | 10 | ||
| DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Klasik Sınav | |
| TOPLAM | 3 | 100 | ||
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Hibrid ve elektrikli taşıtların, temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
|
1 | |||||
| 2 |
Yeni nesil tasarım ve teknolojileri bilir ve uygular.
|
2 | |||||
| 3 |
Alanı ile ilgili problemlere çözüm üretir ve uygulamasını gerçekleştir.
|
2 | |||||
| 4 |
Bilgiyi teorikten uygulamaya geçirme yeteneğine sahiptir.
|
2 | |||||
| 5 |
Yenilik ve değişime açık fikirler oluşturur.
|
2 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Elektrikli araçlarda kullanılan sensörleri, bataryaları vb. donanımların işlevlerini ve görevlerini bilir.
|
3 | |||||
| 2 |
Hibrid ve elektrikli araçlarda kullanılan parçaların (örn. Krank mili-kam mili-supap mekanizması, batarya sistemleri, elektrikli ve benzinli motorlar vb.) fonksiyonlarını ve nasıl üretildiğini anlar ve çalışmasını kavrar.
|
3 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Mesleğinin gerektirdiği etik konularda bilgi sahibi olur.
|
2 | |||||
| 2 |
Üretim ve laboratuvar çalışmalarında bireysel ve takım halinde çalışmanın önemini bilir ve uygulayabilir.
|
2 | |||||
| 3 |
Hibrid ve elektrikli taşıt teknolojisinin kullanıldığı alanlarda ki çalışma koşullarında, öngörülmeyen durumlarla ilgili sorunları belirler ve çözüm arar.
|
2 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Verilen işlerin sorumluluğunu üstlenme yetkinliğine sahip olur.
|
2 | |||||
| 2 |
Hibrit ve elektrikli taşıt teknolojisinde problem çözebilme ve risk alabilme yetkinliğin sahip olur.
|
2 | |||||
| 3 |
Kendisine verilen işleri/projeleri başlangıç aşamasından olgunluk aşamasına kadar getirebilme düzeyine sahip olur.
|
2 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Meslek ile ilgili iki ve üç boyutlu tasarım programlarını kullanmayı bilir.
|
1 | |||||
| 2 |
Genel bilgisayar kullanma bilgilerine sahip olur; programları iyi derecede kullanabilir.
|
1 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Yaşam boyunca öğrenmenin önemini benimser bunun yanında sosyal, teknolojik ve kültürel açıdan kendini geliştirme becerisine sahip olur.
|
2 | |||||
| 2 |
Takım çalışması yapabilir; proje ve sunum hazırlayabilme becerisine sahip olur.
|
2 | |||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
| Ders | 14 | 2 | 28 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Grup Çalışması / Ödevi | 10 | 3 | 30 |
| Laboratuvar | 5 | 2 | 10 |
| Okuma | 1 | 5 | 5 |
| Ödev | 5 | 3 | 15 |
| Proje Hazırlama | 2 | 5 | 10 |
| Seminer | 1 | 2 | 2 |
| Staj | 0 | 0 | 0 |
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 7 | 2 | 14 |
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Rapor Yazma | 1 | 3 | 3 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 2 | 2 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 2 | 2 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| TOPLAM | 64 | 0 | 151 |
| Genel Toplam | 151 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,9 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |