| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
|---|---|---|---|---|---|
| OTP151 | İÇTEN YANMALI MOTORLAR | 1 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
| Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli | - |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. BURAK YANBULOĞLU |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. BURAK YANBULOĞLU |
| Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
|---|---|
| Amaç: | Bu dersin amacı öğrencilerin, içten yanmalı motorları öğrenmesini sağlamaktır. Öğrenciler motor parçalarını tanıyarak içten yanmalı motorların çalışma prensipleriyle birlikte yanma sistemleri, yanma, yakıtlar vb. konularda yeterli bilgiye sahibi olacaklardır. |
| İçerik: | Bu dersin içeriği; içten yanmalı motorların tarihçesi, motor parçaları ve motor çalışma prensipleri, motor çevrimleri ve hesaplamalar, yakıtlar ve yanma sistemleri, motor bakım, fren sistemleri, yağlama ve soğutma sistemleri konularını içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
|---|
| İçten yanmalı motorların çalışma prensiplerini açıklayabilir.Benzinli ve dizel yakıtlı motorları karşılaştırabilir.İçten yanmalı motorlar ile hibrid ve elektrikli taşıt motorları arasındaki farkı kavrayabilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
| 1 | Kaynaklar, konu ile alakalı internet araştırması ve ders notları | İçten yanmalı motorların tarihçesi ve içten yanmalı motorlara giriş | Teorik anlatıma dayalı ders, tartışma, soru-cevap. |
| 2 | Kaynaklar, konu ile alakalı internet araştırması ve ders notları | Temel kavramlar ve genel tanımlar | Teorik anlatıma dayalı ders, tartışma, soru-cevap. |
| 3 | Kaynaklar, konu ile alakalı internet araştırması ve ders notları | İçten yanmalı motorların çalışma prensibi | Teorik anlatıma dayalı ders, tartışma, soru-cevap. |
| 4 | Kaynaklar, konu ile alakalı internet araştırması ve ders notları | Motorların sınıflandırılması ve içten yanmalı motorların avantaj ve dezavantajları | Teorik anlatıma dayalı ders, tartışma, soru-cevap. |
| 5 | Kaynaklar, konu ile alakalı internet araştırması ve ders notları | Yanma ve yakıtlar | Teorik anlatıma dayalı ders, tartışma, soru-cevap. |
| 6 | Kaynaklar, konu ile alakalı internet araştırması ve ders notları | Motor çevrimleri (otto) | Teorik anlatıma dayalı ders, tartışma, soru-cevap. |
| 7 | Kaynaklar, konu ile alakalı internet araştırması ve ders notları | Motor çevrimleri (dizel) | Teorik anlatıma dayalı ders, tartışma, soru-cevap. |
| 8 | Kaynaklar, konu ile alakalı internet araştırması ve ders notları | Motor çevrimleri (karma) | Teorik anlatıma dayalı ders, tartışma, soru-cevap. |
| 9 | Kaynaklar, konu ile alakalı internet araştırması ve ders notları | Motor çevrimleri (dizel ve karma) ve kayıplar | Teorik anlatıma dayalı ders, tartışma, soru-cevap. |
| 10 | - | ARA SINAV | - |
| 11 | Kaynaklar, konu ile alakalı internet araştırması ve ders notları | Soğutma ve yağlama sistemleri | Teorik anlatıma dayalı ders, tartışma, soru-cevap. |
| 12 | Kaynaklar, konu ile alakalı internet araştırması ve ders notları | Fren sistemleri | Teorik anlatıma dayalı ders, tartışma, soru-cevap. |
| 13 | Kaynaklar, konu ile alakalı internet araştırması ve ders notları | Motor bakım testleri | Teorik anlatıma dayalı ders, tartışma, soru-cevap. |
| 14 | Kaynaklar, konu ile alakalı internet araştırması ve ders notları | Hibrid araç motorları | Teorik anlatıma dayalı ders, tartışma, soru-cevap. |
| 15 | Kaynaklar, konu ile alakalı internet araştırması ve ders notları | Hibrid araç motorları | Teorik anlatıma dayalı ders, tartışma, soru-cevap. |
| 16 | - | FİNAL | - |
| 17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
|---|
| İçten Yanmalı Motorlar (Alaettin Sabancı ve Alim Işık, Nobel Akademik Yayıncılık)Modern Electric, Hybrid Electric, and Fuel Cell Vehicles Third Edition (Taylor & Francis Group)İçten Yanmalı Motorlar Ders Notları |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
| Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
| DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
| TOPLAM | 2 | 100 | ||
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Hibrid ve elektrikli taşıtların, temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
|
4 | |||||
| 2 |
Yeni nesil tasarım ve teknolojileri bilir ve uygular.
|
3 | |||||
| 3 |
Alanı ile ilgili problemlere çözüm üretir ve uygulamasını gerçekleştir.
|
4 | |||||
| 4 |
Bilgiyi teorikten uygulamaya geçirme yeteneğine sahiptir.
|
4 | |||||
| 5 |
Yenilik ve değişime açık fikirler oluşturur.
|
4 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Elektrikli araçlarda kullanılan sensörleri, bataryaları vb. donanımların işlevlerini ve görevlerini bilir.
|
2 | |||||
| 2 |
Hibrid ve elektrikli araçlarda kullanılan parçaların (örn. Krank mili-kam mili-supap mekanizması, batarya sistemleri, elektrikli ve benzinli motorlar vb.) fonksiyonlarını ve nasıl üretildiğini anlar ve çalışmasını kavrar.
|
5 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Mesleğinin gerektirdiği etik konularda bilgi sahibi olur.
|
3 | |||||
| 2 |
Üretim ve laboratuvar çalışmalarında bireysel ve takım halinde çalışmanın önemini bilir ve uygulayabilir.
|
4 | |||||
| 3 |
Hibrid ve elektrikli taşıt teknolojisinin kullanıldığı alanlarda ki çalışma koşullarında, öngörülmeyen durumlarla ilgili sorunları belirler ve çözüm arar.
|
3 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Verilen işlerin sorumluluğunu üstlenme yetkinliğine sahip olur.
|
3 | |||||
| 2 |
Hibrit ve elektrikli taşıt teknolojisinde problem çözebilme ve risk alabilme yetkinliğin sahip olur.
|
3 | |||||
| 3 |
Kendisine verilen işleri/projeleri başlangıç aşamasından olgunluk aşamasına kadar getirebilme düzeyine sahip olur.
|
2 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Meslek ile ilgili iki ve üç boyutlu tasarım programlarını kullanmayı bilir.
|
1 | |||||
| 2 |
Genel bilgisayar kullanma bilgilerine sahip olur; programları iyi derecede kullanabilir.
|
1 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Yaşam boyunca öğrenmenin önemini benimser bunun yanında sosyal, teknolojik ve kültürel açıdan kendini geliştirme becerisine sahip olur.
|
2 | |||||
| 2 |
Takım çalışması yapabilir; proje ve sunum hazırlayabilme becerisine sahip olur.
|
2 | |||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
| Ders | 14 | 3 | 42 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 4 | 48 |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 4 | 3 | 12 |
| Okuma | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Staj | 0 | 0 | 0 |
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 1 | 3 | 3 |
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 9 | 9 |
| Ara Sınav | 1 | 9 | 9 |
| Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| TOPLAM | 35 | 0 | 127 |
| Genel Toplam | 127 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 5 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |