TR EN

MOTOR TERMODİNAMİĞİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
OTP152 MOTOR TERMODİNAMİĞİ 2 3 3 7

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. HASAN HÜSEYİN TAŞER
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: emel termodinamik kavramları, iş, termodinamik kanunlar, çevrimler, motor çevrimleri, güç, verim ifadeleri, yanma ve yakıtların teorisi ile ilgili yeterlikler kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: Temel Kavramlar (Sistem, Çevre, Hal Değişimi, Çevrim,) Termodinamiğin Sıfırıncı Kanunu,Isı ve İş Dönüşümleri,Saf Maddenin Termodinamik Özellikleri (Özellik Bağıntıları, P-V, T-S Diyagramları),Saf Maddenin Termodinamik Özellikleri (Özellik Bağıntıları, P-V, T-S Diyagramları),İdeal Gaz Denklemi ve İdeal Gazların Hal Değişimleri,Termodinamiğin 1. Kanunu,Termodinamiğin 2. Kanunu,Motor Çevrimleri, Çevrimlerin Karşılaştırılması,İçten Yanmalı Motorlarda İş, Verim, Güç,Motor Performans Karakteristikleri,Yakıtlar, Fiziksel ve Kimyasal Özellikleri, Yanmanın Fiziksel Analizi, Kimyasal Özellikleri, Buji ile Ateşlemeli Motorlarda Yanma,Sıkıştırma ile Ateşlemeli Motorlarda Yanma Yakıtların Sınıflandırılması, Hidrokarbonlar, Alkoller ve Türevleri, Yanmanın Sınıflandırılması, Yanma Denklemleri,Yanma Sonu Ürünler ve Analizleri, Yakıt ve Yanma ile İlgili Tablolar, Alternatif Yakıtlar ve Yanma,Motorlarda Yanmadan Kaynaklan Vuruntu, Yakıtların Buharlaşması, Vuruntu Mukavemeti konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Değişik birimlerdeki sıcaklık ve ısı hasaplarını yapabılmek ve çevirebilmek, termodinamiğin sıfırıncı kanunu anlayıp yorumlar. Manometre açık ve kapalı sistemlerdeki sıvıların statik basınclarını hesaplayabılmek, iş ,güç,kinetik ,potansiyel ve iç enerji hesaplarını yapar. Termodinamiğin 1 kanunu ve saf madde ,iç enerji ,sıvı buhar vb konularınm tablolardan yararlanılarak hesaplarını yapar. İdeal gazlarda ve daha sonra motorlar dersindekullanılacak hesaplamalar ve yorumlarda basit hesapları yapabilme ve yorumlar. Termodınamık 2 kanunu ve carnot çevrimelrini ile bir makinanın verimini hesaplar.
Manometre açık ve kapalı sistemlerdeki sıvıların statik basınclarını hesaplayabılmek, iş ,güç,kinetik ,potansiyel ve iç enerji hesaplarını yapar.
Termodinamiğin 1 kanunu ve saf madde ,iç enerji ,sıvı buhar vb konularınm tablolardan yararlanılarak hesaplarını yapar.
İdeal gazlarda ve daha sonra motorlar dersindekullanılacak hesaplamalar ve yorumlarda basit hesapları yapabilme ve yorumlar.
Termodınamık 2 kanunu ve carnot çevrimelrini ile bir makinanın verimini hesaplar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Kitap Temel Kavramlar (Sistem, Çevre, Hal Değişimi, Çevrim,) Termodinamiğin Sıfırıncı Kanunu Anlatım
2 Kitap Isı ve İş Dönüşümleri Anlatım
3 Kitap Saf Maddenin Termodinamik Özellikleri (Özellik Bağıntıları, P-V, T-S Diyagramları) Anlatım
4 Kitap Saf Maddenin Termodinamik Özellikleri (Özellik Bağıntıları, P-V, T-S Diyagramları) Anlatım
5 Kitap İdeal Gaz Denklemi ve İdeal Gazların Hal Değişimleri Anlatım
6 Kitap Kapalı Sistemlerin Enerji Analizi Anlatım
7 Kitap Açık Sistemlerin Enerji Analizi Anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Kitap Termodinamiğin 2. Kanunu Anlatım
10 Kitap Termodinamiğin 2. Kanunu Anlatım
11 Kitap Entropi Anlatım
12 Kitap Entropi Anlatım
13 Kitap Gaz Akışkanlı Güç Çevrimleri Anlatım
14 Kitap Gaz Akışkanlı Güç Çevrimleri Anlatım
15 Kitap Gaz Akışkanlı Güç Çevrimleri Anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Çengel, Y.(2019).Termodinamik. Palme Yayıncılık

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Hibrid ve elektrikli taşıtların, temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
2
2
Yeni nesil tasarım ve teknolojileri bilir ve uygular.
3
3
Alanı ile ilgili problemlere çözüm üretir ve uygulamasını gerçekleştir.
4
4
Bilgiyi teorikten uygulamaya geçirme yeteneğine sahiptir.
4
5
Yenilik ve değişime açık fikirler oluşturur.
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Elektrikli araçlarda kullanılan sensörleri, bataryaları vb. donanımların işlevlerini ve görevlerini bilir.
4
2
Hibrid ve elektrikli araçlarda kullanılan parçaların (örn. Krank mili-kam mili-supap mekanizması, batarya sistemleri, elektrikli ve benzinli motorlar vb.) fonksiyonlarını ve nasıl üretildiğini anlar ve çalışmasını kavrar.
4
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleğinin gerektirdiği etik konularda bilgi sahibi olur.
3
2
Üretim ve laboratuvar çalışmalarında bireysel ve takım halinde çalışmanın önemini bilir ve uygulayabilir.
4
3
Hibrid ve elektrikli taşıt teknolojisinin kullanıldığı alanlarda ki çalışma koşullarında, öngörülmeyen durumlarla ilgili sorunları belirler ve çözüm arar.
3
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Verilen işlerin sorumluluğunu üstlenme yetkinliğine sahip olur.
3
2
Hibrit ve elektrikli taşıt teknolojisinde problem çözebilme ve risk alabilme yetkinliğin sahip olur.
4
3
Kendisine verilen işleri/projeleri başlangıç aşamasından olgunluk aşamasına kadar getirebilme düzeyine sahip olur.
3
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Meslek ile ilgili iki ve üç boyutlu tasarım programlarını kullanmayı bilir.
2
2
Genel bilgisayar kullanma bilgilerine sahip olur; programları iyi derecede kullanabilir.
2
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yaşam boyunca öğrenmenin önemini benimser bunun yanında sosyal, teknolojik ve kültürel açıdan kendini geliştirme becerisine sahip olur.
3
2
Takım çalışması yapabilir; proje ve sunum hazırlayabilme becerisine sahip olur.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 4 8 32
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 3 6 18
Ödev 2 6 12
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 15 15
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 15 15
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 178
Genel Toplam 178
Toplam İş Yükü / 25.5 7
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 7,0