Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SYY344 | SAĞLIK KURUMLARINDA KALİTE YÖNETİMİ | 6 | 3 | 3 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi BUMİN ÇAĞATAY AKSU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Sağlık kurumlarında kalite yönetimine ilişkin temel teorik bilgileri ve becerilerin kavranması, değişen günümüz koşullarında, sağlık kurumlarında kalitenin etkili bir şekilde yönetilmesi için gerekli olan temel kavramlar, prensipler ve tekniklerin anlaşılması ve hasta ve çalışan güvenliği ilkeleri ışığında Türkiye’nin sağlık bakım sistemindeki kalite süreçleri ve uygulamaları ile ilgili anlayış kazandırılmasına ilişkin bilgi, beceri/ davranışların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Sağlık Kurumlarında Kalite Yönetimi dersi, Kalite kavramı, Kalitenin Tarihsel Gelişimi, Toplam Kalite Yönetimi, Kalite ve Liderlik, Özsaygı- Etik, Süreç Yönetimi, Sağlık Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi, Sağlık Kurumlarında Müşteri Memnuniyeti, Kalite Ölçümü, Ekip Çalışması, Resmi Yazışma Kuralları, Sağlıkta Sürekli Kalite İyileştirme, Hasta Hakları ve Akreditasyon konularını içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Sağlık hizmetlerinde kalite kavramını tanımlar |
Kalite ile liderlik, kurum kültürü ve takım çalışmasını ilişkilendirir |
Sürekli kalite iyileştirmenin sağlık hizmetlerine katkısını yorumlar |
Kalite güvence sistemlerini açıklar ve kalite güvence sistemlerinin özelliklerini sorgular |
Ulusal ve uluslararası hasta güvenliği hedeflerini sıralar |
Toplam Kalite Yönetimi felsefesini tanımlar |
Akreditasyon kavramını açıklar ve akreditasyon standartlarını açıklar |
Sağlık hizmetlerinde kalite sürecinde yönetsel sorumlulukları açıklar |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | Giriş, Ders Tanıtımı ve Tartışma | Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi. |
2 | -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | Kalite ve Toplam Kalite Anlayışı | Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi. |
3 | -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | Kalite ve Toplam Kalite Anlayışı | Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi. |
4 | -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | PUKÖ Döngüsü | Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi. |
5 | -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | Risk Tabanlı Proses Yönetimi | Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi. |
6 | -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | Müşteri Memnuniyeti Yönetimi | Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi. |
7 | -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | Hastanelerde Bilgi Yönetimi ve Akreditasyon | Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi. |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | Kalitede Ölçme ve Değerlendirme | Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi. |
10 | -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | Kalite Yönetiminde Ekip Anlayışı | Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi. |
11 | -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | Resmî Yazışma Kuralları | Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi. |
12 | -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | Kalite Odaklı İnsan Hakları Anlayışı | Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi. |
13 | -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | Hasta Hakları | Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi. |
14 | -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | Sağlık Kurumlarında Problem Çözme Teknikleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi. |
15 | - | FİNAL SINAVI | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Kavuncubaşı, Ş. Yıldırım, S. (2018), Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, Siyasal Kitabevi, Ankara. |
Küçük, O. (2012), Kalite Kontrol ve Kalite Güvence Sistemleri. Seçkin Yayıncılık. |
Sümer, G. (2003). Kalite ve Standardizasyon. Ak Ofset Yayıncılık. |
S. Kaya. Sağlık Hizmetlerinde Sürekli Kalite İyileştirme, Pelikan Yayınları; 2005 |
S. Kıngır. Toplam Kalite Yönetimi, Nobel Yayınevi; 2006. |
A. Kovancı. Toplam Kalite Yönetimi Fakat Nasıl?, Sistem Yayıncılık; 2004. |
M. Tekin. Toplam Kalite Yönetimi, Selçuk Üniversitesi İİBF; 2004. |
M. Şimşek. Toplam Kalite Yönetimi, Alfa Yayınevi; 2004. |
Efil. Toplam Kalite Yönetimi, Alfa Aktüel; 2006. |
Uluslararası Sağlıkta Performans ve Kalite Kongresi Bildiriler Kitabı, Mart; 2009 |
TS EN ISO 9001:2015 Kalite Yönetim Sistemi Temel Eğitimi, TSE, 17 Nisan 2017 / Rev 02 |
TS EN ISO 9001:2015 Kalite Yönetim Sistemi İç Tetkik Eğitimi, TSE, 17 Nisan 2017 / Rev 02 |
E. Esatoğlu, T. Yıldırım. Sağlık Kurumları Yönetimi, Ankara Üniversitesi Uzaktan Eğitim Yayınları; 2010 |
TS EN ISO 9001:2015 Kalite Yönetim Sistemi Dokümantasyon Eğitimi, TSE, 17 Nisan 2017 / Rev 02 |
TS EN ISO 9001:2015 Risk Tabanlı Proses Yönetimi Eğitimi, TSE, 17 Nisan 2017 / Rev 02 |
S. Söyük, A.Ü. Yenidikici. Sağlık İşletmelerinde Kalite Yönetimi, İÜ Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Yayını |
http://kddb.gelisim.edu.tr/ |
S. Kaya, D. Tengilimoğlu ve ark. Sağlık Kurumlarında Kalite Yönetimi; T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2864 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she has the advanced theoretical and practical knowledge supported by books including main and current knowledge on Health Management's field, practical tools, multimedia educational tools and other supported resources.
|
3 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she has the knowledge to attain scientific information, track current literature, evaluate and execute datas about Health Management.
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can interpret and evaluate scientifically proven datas by using his/her advanced knowledge and skills on Health Management, he/she can identify the problems, analyze them, and solve them with the aid of researches and evidences based his/her professional ethical norms, by sharing the knowledge and being an excellent member of a team.
|
3 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can train individuals, families and society by using his/her advanced theoretical and practical knowledge on Health Management studies.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can perform a study independently and take responsibility bycooperating with other groups of professions via using his/her advanced knowledge on Health Management.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can evaluatecritically the advanced knowledge and skills on Health Management.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can inform people and institutions relevant to Health Management by citing his/her suggestions about solutions both written and orally, and he/she can listen the requests and expectancies of those contacts.
|
2 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can gather, interpret, and execute information about Health Management field, and cooperate with people from other relevant disciplines in order to announce the information gathered by paying attention to social, cultural and ethical norms.
|
1 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 4 | 3 | 12 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 4 | 3 | 12 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 2 | 3 | 6 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 2 | 3 | 6 |
Sosyal Faaliyet | 2 | 3 | 6 |
Tez Hazırlama | 2 | 3 | 6 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 35 | 0 | 101 |
Genel Toplam | 101 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |