TR EN

SAĞLIK KURUMLARINDA KALİTE YÖNETİMİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SYY344 SAĞLIK KURUMLARINDA KALİTE YÖNETİMİ 6 3 3 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi BUMİN ÇAĞATAY AKSU
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Sağlık kurumlarında kalite yönetimine ilişkin temel teorik bilgileri ve becerilerin kavranması, değişen günümüz koşullarında, sağlık kurumlarında kalitenin etkili bir şekilde yönetilmesi için gerekli olan temel kavramlar, prensipler ve tekniklerin anlaşılması ve hasta ve çalışan güvenliği ilkeleri ışığında Türkiye’nin sağlık bakım sistemindeki kalite süreçleri ve uygulamaları ile ilgili anlayış kazandırılmasına ilişkin bilgi, beceri/ davranışların kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: Sağlık Kurumlarında Kalite Yönetimi dersi, Kalite kavramı, Kalitenin Tarihsel Gelişimi, Toplam Kalite Yönetimi, Kalite ve Liderlik, Özsaygı- Etik, Süreç Yönetimi, Sağlık Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi, Sağlık Kurumlarında Müşteri Memnuniyeti, Kalite Ölçümü, Ekip Çalışması, Resmi Yazışma Kuralları, Sağlıkta Sürekli Kalite İyileştirme, Hasta Hakları ve Akreditasyon konularını içermektedir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Sağlık hizmetlerinde kalite kavramını tanımlar
Kalite ile liderlik, kurum kültürü ve takım çalışmasını ilişkilendirir
Sürekli kalite iyileştirmenin sağlık hizmetlerine katkısını yorumlar
Kalite güvence sistemlerini açıklar ve kalite güvence sistemlerinin özelliklerini sorgular
Ulusal ve uluslararası hasta güvenliği hedeflerini sıralar
Toplam Kalite Yönetimi felsefesini tanımlar
Akreditasyon kavramını açıklar ve akreditasyon standartlarını açıklar
Sağlık hizmetlerinde kalite sürecinde yönetsel sorumlulukları açıklar

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Giriş, Ders Tanıtımı ve Tartışma Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi.
2 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Kalite ve Toplam Kalite Anlayışı Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi.
3 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Kalite ve Toplam Kalite Anlayışı Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi.
4 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma PUKÖ Döngüsü Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi.
5 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Risk Tabanlı Proses Yönetimi Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi.
6 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Müşteri Memnuniyeti Yönetimi Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi.
7 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Hastanelerde Bilgi Yönetimi ve Akreditasyon Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi.
8 - ARA SINAV -
9 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Kalitede Ölçme ve Değerlendirme Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi.
10 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Kalite Yönetiminde Ekip Anlayışı Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi.
11 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Resmî Yazışma Kuralları Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi.
12 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Kalite Odaklı İnsan Hakları Anlayışı Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi.
13 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Hasta Hakları Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi.
14 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Sağlık Kurumlarında Problem Çözme Teknikleri Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi.
15 - FİNAL SINAVI -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Kavuncubaşı, Ş. Yıldırım, S. (2018), Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, Siyasal Kitabevi, Ankara.
Küçük, O. (2012), Kalite Kontrol ve Kalite Güvence Sistemleri. Seçkin Yayıncılık.
Sümer, G. (2003). Kalite ve Standardizasyon. Ak Ofset Yayıncılık.
S. Kaya. Sağlık Hizmetlerinde Sürekli Kalite İyileştirme, Pelikan Yayınları; 2005
S. Kıngır. Toplam Kalite Yönetimi, Nobel Yayınevi; 2006.
A. Kovancı. Toplam Kalite Yönetimi Fakat Nasıl?, Sistem Yayıncılık; 2004.
M. Tekin. Toplam Kalite Yönetimi, Selçuk Üniversitesi İİBF; 2004.
M. Şimşek. Toplam Kalite Yönetimi, Alfa Yayınevi; 2004.
Efil. Toplam Kalite Yönetimi, Alfa Aktüel; 2006.
Uluslararası Sağlıkta Performans ve Kalite Kongresi Bildiriler Kitabı, Mart; 2009
TS EN ISO 9001:2015 Kalite Yönetim Sistemi Temel Eğitimi, TSE, 17 Nisan 2017 / Rev 02
TS EN ISO 9001:2015 Kalite Yönetim Sistemi İç Tetkik Eğitimi, TSE, 17 Nisan 2017 / Rev 02
E. Esatoğlu, T. Yıldırım. Sağlık Kurumları Yönetimi, Ankara Üniversitesi Uzaktan Eğitim Yayınları; 2010
TS EN ISO 9001:2015 Kalite Yönetim Sistemi Dokümantasyon Eğitimi, TSE, 17 Nisan 2017 / Rev 02
TS EN ISO 9001:2015 Risk Tabanlı Proses Yönetimi Eğitimi, TSE, 17 Nisan 2017 / Rev 02
S. Söyük, A.Ü. Yenidikici. Sağlık İşletmelerinde Kalite Yönetimi, İÜ Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Yayını
http://kddb.gelisim.edu.tr/
S. Kaya, D. Tengilimoğlu ve ark. Sağlık Kurumlarında Kalite Yönetimi; T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2864

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
He/she has the advanced theoretical and practical knowledge supported by books including main and current knowledge on Health Management's field, practical tools, multimedia educational tools and other supported resources.
3
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
He/she has the knowledge to attain scientific information, track current literature, evaluate and execute datas about Health Management.
4
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
He/she can interpret and evaluate scientifically proven datas by using his/her advanced knowledge and skills on Health Management, he/she can identify the problems, analyze them, and solve them with the aid of researches and evidences based his/her professional ethical norms, by sharing the knowledge and being an excellent member of a team.
3
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
He/she can train individuals, families and society by using his/her advanced theoretical and practical knowledge on Health Management studies.
3
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
He/she can perform a study independently and take responsibility bycooperating with other groups of professions via using his/her advanced knowledge on Health Management.
4
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
He/she can evaluatecritically the advanced knowledge and skills on Health Management.
3
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
He/she can inform people and institutions relevant to Health Management by citing his/her suggestions about solutions both written and orally, and he/she can listen the requests and expectancies of those contacts.
2
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
He/she can gather, interpret, and execute information about Health Management field, and cooperate with people from other relevant disciplines in order to announce the information gathered by paying attention to social, cultural and ethical norms.
1

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 4 3 12
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 4 3 12
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 1 3 3
Ödev 2 3 6
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 2 3 6
Sosyal Faaliyet 2 3 6
Tez Hazırlama 2 3 6
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 3 3
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 3 3
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 35 0 101
Genel Toplam 101
Toplam İş Yükü / 25.5 4
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0