Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
SYY411 |
İLAÇ EKONOMİSİ |
7 |
3 |
3 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi BUMİN ÇAĞATAY AKSU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Ders kapsamında ilaç israfının azaltılması, sağlık alanında sunulacak ilaç tedavilerinin sonuçlarının değerlendirilmesi, sonuçların karşılaştırılması, toplum yararına olacak sonuçların aranması konularında bilgi verilmesine ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: |
Genel Bilgi ve Kavramlar, İlaç Harcanmalarının Kontrol Altında Tutulması, Önceliklendirme, Maliyet Kazanç Tipleri, Farmakoekonomik Denemelerde Kullanılan Analiz Tipleri, İlaç Harcamalarının Kontrol Altında Tutulması, Geri Ödeme, Formüler ve Tedavi Kılavuzları, İlaç Endüstrisini Etkilemeye Yönelik Düzenlemeler, Fiyat Kontrolü, Eşdeğer İlaç Uygulamaları, İlaç Utilizasyonu İncelemeleri. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
İlaç ekonomisi konusunda genel bilgileri tanımlar |
İlaç harcanmalarının kontrol altında tutulması konusunda sorgular |
Farmakoekonomik değerlendirmelerde maliyetler ve tipleri, maliyet ölçümü, amortisman, maliyet kazanç tiplerini açıklar |
Farmakoekonomik denemelerde kullanılan analiz tiplerini sıralar |
İlaç endüstrisini etkilemeye yönelik düzenlemeleri yorumlar |
Fiyat kontrolü, eşdeğer ilaç uygulamaları konusunu sorgular |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Literatür Tarama |
Genel Bilgi ve Kavramlar |
Anlatım |
2 |
Literatür Tarama |
İlaç Harcanmalarının Kontrol Altında Tutulması, Önceliklendirme, Verimlilik ve Çeşitleri |
Anlatım |
3 |
Literatür Tarama |
İlaç Geliştirme Fazları Sırasında Farmakoekonomik Denemeler, |
Anlatım |
4 |
Literatür Tarama |
Farmakoekonomik Değerlendirmelerde Maliyetler ve Tipleri, Maliyet Ölçümü, Amortisman, Maliyet Kazanç Tipleri |
Anlatım |
5 |
Literatür Tarama |
Farmakoekonomik Değerlendirmelerde Maliyetler ve Tipleri, Maliyet Ölçümü, Amortisman, Maliyet Kazanç Tipleri |
Anlatım |
6 |
Literatür Tarama |
Farmakoekonomik Değerlendirmelerde Maliyetler ve Tipleri, Maliyet Ölçümü, Amortisman, Maliyet Kazanç Tipleri |
Anlatım |
7 |
Literatür Tarama |
İnsan Sermaye Yaklaşımı, Ödeme İstekliliğinin Ölçülmesi, Toplu İstem ğrisi, İfade Edilen Net Seçim Modelleme Tekniği |
Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür Tarama |
Kalite Ayarlanmış Yaşam Yıllarının Ölçümü, Sağlıklı Yıllar Eşdeğerleri, Duyarlılık Analizi, Görsel Analog Skala, Kalitece Ayarlanmış Yaşam Yıllarının Kazanımının Saptanması |
Anlatım |
10 |
Literatür Tarama |
Zaman Bakımından İskonto, Öncelik Saptama |
Anlatım |
11 |
Literatür Tarama |
İlaç Harcamalarının Kontrol Altında Tutulması, Geri Ödeme, Formüler ve Tedavi Kılavuzları |
Anlatım |
12 |
Literatür Tarama |
İlaç Endüstrisini Etkilemeye Yönelik Düzenlemeler |
Anlatım |
13 |
Literatür Tarama |
Fiyat Kontrolü, Eşdeğer İlaç Uygulamaları |
Anlatım |
14 |
Literatür Tarama |
İlaç Utilizasyonu İncelemeleri |
Anlatım |
15 |
Literatür Tarama |
Meta Analiz Çalışmaları |
Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Canay, O. (1975). Tıbbi Farmakoloji : İlaç Tanımı, İlaç İndeksi : 1982-1983. Nobel Yayıncılık. |
Abacıoğlu, N. (1998). Güncel Farmalist'99 : Türkiye Tıbbi İlaç Rehberi. Palme Yayıncılık. |
Ders Notları |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sağlık Yönetimi alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
|
|
|
|
4 |
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sağlık Yönetimi alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
|
|
|
|
|
4 |
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sağlık Yönetimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar.
|
|
|
|
|
4 |
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sağlık Yönetimi alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik eğitim yapar.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sağlık Yönetimi alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sağlık Yönetimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sağlık Yönetimi alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır, ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sağlık Yönetimi alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
|
|
|
|
4 |
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
5 |
10 |
50 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
5 |
12 |
60 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
26 |
0 |
154 |
|
Genel Toplam |
154 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
6 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|