Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
CGY247E |
DEVELOPMENTAL EVALUATION AND MONITORING |
3 |
3 |
3 |
5 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
İngilizce |
Dersin Düzeyi |
BACHELOR'S DEGREE, TYY: + 6.Level, EQF-LLL: 6.Level, QF-EHEA: First Cycle |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Assist.Prof. NURTEN ELKİN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Öğr.Gör. ÜNAL ERDEM ELLİ |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Definition and Importance of Developmental Identification, Definitions and Concepts Related to Developmental Assessment, Principles of Developmental Assessment and Identification, Factors that are Effective in Assessment and Identification, Developmental Screening, Developmental Monitoring and the importance of knowledge, skills and attitudes are aimed to gain. |
İçerik: |
Definition and Importance of Developmental Identification - Definitions and Concepts Related to Developmental Assessment - Principles of Developmental Assessment and Identification - Factors Affecting Assessment and Identification Developmental Screening - Developmental Monitoring and its Importance - Formal and Informal Assessment - Observation Methods - Final and Approximate Registration - Checklists Portfolio Assessment - Ratio Scales - Ethics of Developmental Assessment - Errors in Developmental Assessment - Developmental identification process and the forms used - Standard Developmental Assessment Tools Widely Used in the World - Standard Developmental Assessment Tools Widely Used in Turkey - Developmental Characteristics of Children, Developmental Assessment with Non-Standard Techniques - Development Report Preparation |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Explains the definition and importance of developmental identification. |
Tells the concepts related to developmental assessment and identification. |
Explains the importance of recognition and assessment for children with different characteristics. |
Orders the principles of recognizing and evaluating children. |
Explains child recognition and developmental assessment methods and techniques. |
Selects methods, techniques and assessment tools in accordance with the age, characteristics and needs of the child. |
Demonstrates the ability to use developmental assessment tools effectively. |
Evaluates developmental assessment with non-standard techniques appropriate to the developmental characteristics of children. |
Identifies developmental/educational by interpreting assessment results. |
Performs out applications for evaluation results, reports and guidance. |
Selects the necessary referrals in accordance with the assessment results. |
Plans follow-up as a result of developmental assessment and identification. |
Compares the characteristics of developmental assessment tools commonly used in the world and in Turkey. |
Analyzes and interprets various cases. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Literatür tarama |
Tanışma, İzlence ve Ders Tanıtımı, Değerlendirmesinin Önemi |
Anlatım |
2 |
Literatür tarama |
Gelişimsel Değerlendirme İle İlgili Tanım ve Kavramlar |
Anlatım |
3 |
Literatür tarama, web tabanlı öğrenme |
Gelişimsel Değerlendirme ve Tanımlamada İlkeler |
Anlatım |
4 |
Literatür tarama, web tabanlı araştırma |
Test Sonuçlarını Raporlama ve Yorumlama |
Anlatım, tartışma |
5 |
Literatür tarama |
Formal ve Informal Değerlendirme |
Anlatım, beyin fırtınası |
6 |
Literatür tarama |
Gözlem Çeşitleri I |
Anlatım, tartışma |
7 |
literatür tarama, web tabanlı araştırma |
Konu Tekrarı |
Anlatım, beyin fırtınası |
8 |
- |
MID-TERM EXAM |
- |
9 |
literatür tarama, grup araştırması, web tabanlı araştırma |
Gözlem Çeşitleri II |
Anlatım, tartışma, grup çalışması |
10 |
literatür tarama, grup araştırması, web tabanlı araştırma |
Gelişim Raporu Hazırlama |
Anlatım, grup çalışması |
11 |
literatür tarama, grup araştırması, web tabanlı araştırma |
Gelişim Raporu Hazırlama |
Anlatım, grup çalışması |
12 |
literatür tarama |
Gözlemcinin Rolü |
Anlatım, tartışma |
13 |
bireysel çalışma, grup çalışması |
Sunumlar |
Anlatım, tartışma, grup çalışması, bireysel çalışma |
14 |
bireysel çalışma, grup çalışması |
Sunumlar |
Anlatım, tartışma, grup çalışması, bireysel çalışma |
15 |
literatür tarama |
Konu Tekrarı |
Anlatım, tartışma |
16 |
- |
FINAL EXAM |
- |
17 |
- |
FINAL EXAM |
- |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Explains the global, regional and local differences using the basic concepts of human development based on relevant developmental theories.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
|
|
|
|
|
|
5 |
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Finds various solutions to individual and social problems using professional knowledge and skills and being objective.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Formulates the thoughts and practices in the field.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Practical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Joins actively to the teamwork.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Works independently in researches and practices related to the field.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Displays such a performance which shows that internalizing personal development and lifelong learning is an ongoing process.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
|
|
|
|
|
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Lecture & In-Class Activities |
14 |
3 |
42 |
Preliminary & Further Study |
14 |
1 |
14 |
Land Surveying |
0 |
0 |
0 |
Group Work |
14 |
2 |
28 |
Laboratory |
0 |
0 |
0 |
Reading |
14 |
1 |
14 |
Assignment (Homework) |
14 |
1 |
14 |
Project Work |
0 |
0 |
0 |
Seminar |
0 |
0 |
0 |
Internship |
0 |
0 |
0 |
Technical Visit |
0 |
0 |
0 |
Web Based Learning |
14 |
1 |
14 |
Implementation/Application/Practice |
0 |
0 |
0 |
Practice at a workplace |
0 |
0 |
0 |
Occupational Activity |
0 |
0 |
0 |
Social Activity |
0 |
0 |
0 |
Thesis Work |
0 |
0 |
0 |
Field Study |
0 |
0 |
0 |
Report Writing |
0 |
0 |
0 |
Final Exam |
1 |
1 |
1 |
Preparation for the Final Exam |
0 |
0 |
0 |
Mid-Term Exam |
1 |
1 |
1 |
Preparation for the Mid-Term Exam |
0 |
0 |
0 |
Short Exam |
0 |
0 |
0 |
Preparation for the Short Exam |
0 |
0 |
0 |
TOTAL |
86 |
0 |
128 |
|
Genel Toplam |
128 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
5,0 |
|