TR EN

DEVELOPMENTAL EVALUATION AND MONITORING DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
CGY247E DEVELOPMENTAL EVALUATION AND MONITORING 3 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : İngilizce
Dersin Düzeyi BACHELOR'S DEGREE, TYY: + 6.Level, EQF-LLL: 6.Level, QF-EHEA: First Cycle
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Assist.Prof. NURTEN ELKİN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. ÜNAL ERDEM ELLİ
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Definition and Importance of Developmental Identification, Definitions and Concepts Related to Developmental Assessment, Principles of Developmental Assessment and Identification, Factors that are Effective in Assessment and Identification, Developmental Screening, Developmental Monitoring and the importance of knowledge, skills and attitudes are aimed to gain.
İçerik: Definition and Importance of Developmental Identification - Definitions and Concepts Related to Developmental Assessment - Principles of Developmental Assessment and Identification - Factors Affecting Assessment and Identification Developmental Screening - Developmental Monitoring and its Importance - Formal and Informal Assessment - Observation Methods - Final and Approximate Registration - Checklists Portfolio Assessment - Ratio Scales - Ethics of Developmental Assessment - Errors in Developmental Assessment - Developmental identification process and the forms used - Standard Developmental Assessment Tools Widely Used in the World - Standard Developmental Assessment Tools Widely Used in Turkey - Developmental Characteristics of Children, Developmental Assessment with Non-Standard Techniques - Development Report Preparation

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Explains the definition and importance of developmental identification.
Tells the concepts related to developmental assessment and identification.
Explains the importance of recognition and assessment for children with different characteristics.
Orders the principles of recognizing and evaluating children.
Explains child recognition and developmental assessment methods and techniques.
Selects methods, techniques and assessment tools in accordance with the age, characteristics and needs of the child.
Demonstrates the ability to use developmental assessment tools effectively.
Evaluates developmental assessment with non-standard techniques appropriate to the developmental characteristics of children.
Identifies developmental/educational by interpreting assessment results.
Performs out applications for evaluation results, reports and guidance.
Selects the necessary referrals in accordance with the assessment results.
Plans follow-up as a result of developmental assessment and identification.
Compares the characteristics of developmental assessment tools commonly used in the world and in Turkey.
Analyzes and interprets various cases.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama Tanışma, İzlence ve Ders Tanıtımı, Değerlendirmesinin Önemi Anlatım
2 Literatür tarama Gelişimsel Değerlendirme İle İlgili Tanım ve Kavramlar Anlatım
3 Literatür tarama, web tabanlı öğrenme Gelişimsel Değerlendirme ve Tanımlamada İlkeler Anlatım
4 Literatür tarama, web tabanlı araştırma Test Sonuçlarını Raporlama ve Yorumlama Anlatım, tartışma
5 Literatür tarama Formal ve Informal Değerlendirme Anlatım, beyin fırtınası
6 Literatür tarama Gözlem Çeşitleri I Anlatım, tartışma
7 literatür tarama, web tabanlı araştırma Konu Tekrarı Anlatım, beyin fırtınası
8 - MID-TERM EXAM -
9 literatür tarama, grup araştırması, web tabanlı araştırma Gözlem Çeşitleri II Anlatım, tartışma, grup çalışması
10 literatür tarama, grup araştırması, web tabanlı araştırma Gelişim Raporu Hazırlama Anlatım, grup çalışması
11 literatür tarama, grup araştırması, web tabanlı araştırma Gelişim Raporu Hazırlama Anlatım, grup çalışması
12 literatür tarama Gözlemcinin Rolü Anlatım, tartışma
13 bireysel çalışma, grup çalışması Sunumlar Anlatım, tartışma, grup çalışması, bireysel çalışma
14 bireysel çalışma, grup çalışması Sunumlar Anlatım, tartışma, grup çalışması, bireysel çalışma
15 literatür tarama Konu Tekrarı Anlatım, tartışma
16 - FINAL EXAM -
17 - FINAL EXAM -

KAYNAKLAR

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
5
2
Explains the global, regional and local differences using the basic concepts of human development based on relevant developmental theories.
5
3
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
5
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
5
2
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
5
3
Finds various solutions to individual and social problems using professional knowledge and skills and being objective.
5
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Formulates the thoughts and practices in the field.
5
2
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
5
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Joins actively to the teamwork.
5
2
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
5
3
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
5
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Works independently in researches and practices related to the field.
5
2
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
5
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Displays such a performance which shows that internalizing personal development and lifelong learning is an ongoing process.
5
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
5
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Lecture & In-Class Activities 14 3 42
Preliminary & Further Study 14 1 14
Land Surveying 0 0 0
Group Work 14 2 28
Laboratory 0 0 0
Reading 14 1 14
Assignment (Homework) 14 1 14
Project Work 0 0 0
Seminar 0 0 0
Internship 0 0 0
Technical Visit 0 0 0
Web Based Learning 14 1 14
Implementation/Application/Practice 0 0 0
Practice at a workplace 0 0 0
Occupational Activity 0 0 0
Social Activity 0 0 0
Thesis Work 0 0 0
Field Study 0 0 0
Report Writing 0 0 0
Final Exam 1 1 1
Preparation for the Final Exam 0 0 0
Mid-Term Exam 1 1 1
Preparation for the Mid-Term Exam 0 0 0
Short Exam 0 0 0
Preparation for the Short Exam 0 0 0
TOTAL 86 0 128
Genel Toplam 128
Toplam İş Yükü / 25.5 5
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0