TR EN

DEVELOPMENT, EDUCATION AND FAMILY COUNSELING FOR DISABLED CHILDREN DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
CGY443E DEVELOPMENT, EDUCATION AND FAMILY COUNSELING FOR DISABLED CHILDREN 7 3 3 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : İngilizce
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi TALAT SARIKAVAK
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Engelli çocuklara sahip ailelere danışmanlık yapabilecek donanıma sahip olmaya ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: Özel gereksinimli çocuğun aileye katılımı ve ailenin yaşadığı psikolojik süreçler, özel gereksinimli çocuğa sahip ailelerin gösterdikleri tepkileri açıklayan modeller, sürekli üzüntü modeli, kişisel yapılanma modeliü, güçsüzlük ve anlamsızlık modeli, özel gereksinimli çocuğa sahip ailelerde yaşanan stres ve ailelerin gereksinimleri, özel gereksinimli çocuğa sahip aileleri desteklemek için geliştirilen programlar, aile destek, aile katılımı, anne-baba eğitimi, anne,baba ve eğitimcinin iletişimini destekleyen programlar, özel gereksinimli çocuğa sahip aileler için program hazırlarken dikkat edilmesi gereken noktalar, özel gereksinimli çocuğa sahip ailelerle yapılan görüşmelerde dikkat edilmesi gereken noktalar, çocuk odaklı aile danışmanlığında görüşme süreci.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Özel gereksinimli çocukların aileleri ile ilgili yapılan çalışmaları inceler.
Özel gereksinimli çocukların aileye katılım süreci ve ailelerin yaşadığı psikolojik süreçleri inceler.
Ailelerin gösterdikleri tepkileri anlatan modelleri açıklar.
Özel gereksinimli çocuğa sahip aileleri destekelemek için uygun destek programını seçer.
Özel gereksinimli çocuğa sahip aileleri desteklemek için hazırlanan programlara destekler.
Aile danışmalık kuramlarını ve danışmanlık sürecini açıklar.
Çocuk odaklı aile görüşme süreçlerini başlatır.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür Tarama Özel Gereksinimi Olan Çocukların Aileleri İle Yapılan Çalışmalar Giriş Anlatım, Soru Cevap, Gözlem, Vaka Tartışması
2 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Özel Gereksinimli Çocuğa Sahip Ailelerin Gösterdikleri Tepkileri Açıklayan Modeller Anlatım, Soru Cevap
3 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Sürekli Üzüntü Modeli, Kişisel Yapılanma Modeli, Güçsüzlük ve Anlamsızlık Modeli Anlatım, Gözlem, Beyin Fırtınası
4 Literatür Tarama Özel Gereksinimli Çocuğa Sahip Ailelerde Yaşanan Stres, Ailelerin Gereksinimleri Anlatım, Soru Cevap, Gözlem, Vaka Tartışması, Beyin Fırtınası
5 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Grup Araştırma Ebeveynlerin ve Kardeşlerin tepkileri Soru Cevap, Beyin Fırtınası
6 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma Engelli çocuğa sahip aile tutumları Anlatım, Soru Cevap, Gözlem
7 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Grup Araştırma Ailelere destek hizmetler Anlatım, Soru Cevap, Gözlem, Vaka Tartışması, Beyin Fırtınası
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Özel Gereksinimli Çocuğa Sahip Aileler İçin Eğitim Programı Hazırlarken Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar Anlatım, Soru Cevap, Gözlem, Vaka Tartışması, Beyin Fırtınası
10 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Ailelerle Yapılan Görüşmeler Anlatım, Gözlem, Vaka Tartışması
11 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Bilgi edinme ve Bilgi Verme Görüşmeleri Anlatım
12 Bireysel Araştırma Duyguların Tanımlanması ve İfadesi Görüşmeleri Soru Cevap, Beyin Fırtınası
13 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Problemleri Çözümleme Görüşmeleri, Gelecekteki Etkinlikleri Planlama Görüşmeleri Anlatım, Gözlem, Vaka Tartışması, Beyin Fırtınası
14 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Özel Gereksinimli Çocuğa Sahip Ailelerle Yapılan Görüşmelerde Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar Anlatım, Soru Cevap, Gözlem, Beyin Fırtınası
15 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Kaynaştırma Programlarında Aile Katılımı, BEP Aile Katılımı Anlatım, Beyin Fırtınası
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Aral N., Gürsoy F. (2020).Özel Gereksinimli Çocuklar ve Eğitimleri: Özel Eğitim. Ankara: Hedef Yayıncılık
Aral N., Gürsoy F. (2020).Özel Gereksinimli Çocuklar ve Eğitimleri: Özel Gereksinimli Çocuklar. Ankara:Hedef Yayıncılık

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili temel kavramları açıklar, bunları gelişimi açıklayan kuramlarla ilişkilendirir.
5
2
Alanıyla ilgili ve ilişkili alanların temel kavramlarını kullanarak, insan gelişimindeki küresel, bölgesel ve yerel farklılıkları ilgili gelişim kuramları temelinde açıklar.
5
3
Alanıyla ilgili akademik çalışmalarda ve saha uygulamalarında kullanabileceği mesleki sınırlılıklarını, yeterliklerini, yetki ve sorumluluklarını tanımlar ve bunları uygular.
5
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili konularda, ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yapabilecek düzeyde yazılı ve sözlü ifade becerisine sahiptir.
4
2
Alanıyla ilgili diğer disiplinlerin temel olgularını, ilke ve süreçlerini, uygulamada kullanılan yöntemleri açıklar, lisans düzeyinde analiz ve değerlendirme yapabilir.
5
3
Alanıyla ilgili çalışmalarda meslek bilgi ve becerilerini kullanarak ve objektif tutum sergileyerek, bireysel ve sosyal sorunlara çeşitli çözümler bulur.
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili bir düşünce ya da uygulamayı formüle eder.
5
2
Ekip çalışması gerektiren işlerde fikirleriyle katkıda bulunur, ortaya konan düşünceleri tartışır.
5
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili çalışmalarda ekip çalışmasında aktiftir.
5
2
Alanıyla ilgili bir çalışmayı baştan sona planlayıp, uygular ve bulguları çözümleyerek rapor halinde sunar.
5
3
Alanıyla ilgili ortak bir çalışmada ekip üyesi olarak üzerine düşen görevi yerine getirerek sorumluluğunu tamamlar.
5
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili araştırma ve uygulamalarda bağımsız olarak çalışabilir.
4
2
Alanıyla ilgili araştırma ve uygulamalarda ekip üyesi veya ekip lideri olarak farklı görevler alır ve bunları başarıyla tamamlar.
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kişisel gelişim ve öğrenmenin yaşamboyu devam eden bir süreç olduğunu içselleştirdiğini çalışmalarındaki performansıyla ortaya koyar.
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bir birey olarak kişişel, sosyal ve mesleki sorumluluklarının farkındadır.
5
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili temel ve spesifik konu, olgu ve kuramları düzenleyerek, bunları mesleki uygulamalarında kullanır.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 1 14
Ödev 14 1 14
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 58 0 100
Genel Toplam 100
Toplam İş Yükü / 25.5 3,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0