TR EN

ÇOCUK VE HUKUK DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
CGY419 ÇOCUK VE HUKUK 7 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Çocuk ve hukuk ile ilgili kavramlar ve ilkeler ile çocuk haklarının korunmasına yönelik kanunlara ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: Hukuk ile ilgili kavramlar ve ilkeler, çocuk haklarının korunmasına yönelik kanunlar, hukukta çocuğun yeri, çocuk hakları sözleşmesinin uygulanmasına yönelik tedbirler, çocuğun yüksek yararı, çocuğun yaşama, yaşamını sürdürme ve gelişme hakkı, isim ve vatandaşlık hakkı, kimliğin korunması, anne babadan ayrılma, suç işleyen/suça sürüklenen/suç mağduru/şahit çocuklar, ülkelerin çocuk hakları konusunda yaptırımları, çocuk mahkemeleri, aile mahkemeleri, devletin çocukların haklarının korunmasına yönelik görevleri, çocuk haklarının korunmasına yönelik kurumlara düşen sorumluluklar, dünyada ve Türkiye’ de çocuk hukuku.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Hukuk ile ilgili temel kavram ve ilkeleri açıklar.
Çocuk haklarının korunmasına ilişkin kanunları karşılaştırır.
Çocuklarla ilgili yasaları ifade eder.
Dünya’da ve Türkiye’deki çocuk hukukunu karşılaştırır.
Çocuk hakları ile ilgili aileyi ve eğitim kurumlarını destekler.
Çocuğun yüksek yararını tehdit eden durumları ifade eder.
Çocuğun yüksek yararını koruma amaçlı gerekli girişimleri gösterir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama Hukuk İle İlgili Kavramlar ve İlkeler Anlatım
2 Literatür tarama Hukukta Çocuğun Yeri Anlatım, Tartışma
3 Literatür tarama Çocuk Haklarının Korunmasına Yönelik Kanunlar (Çocuk Hakları Sözleşmesi ve Çocuk Koruma Kanunu) Anlatım
4 Literatür tarama, Bireysel araştırma Çocuk Hakları Sözleşmesinin Uygulanmasına Yönelik Tedbirler Anlatım, Bireysel çalışma
5 Literatür tarama, Bireysel araştırma Çocuğun Yüksek Yararı Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
6 Web tabanlı araştırma Çocuğun Yaşama, Yaşamını Sürdürme ve Gelişme Hakkı Anlatım
7 Grup Çalışması İsim ve Vatandaşlık Hakkı, Kimliğin Korunması, Anne Babadan Ayrılma Anlatım, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama Suç İşleyen ve Suça Sürüklenen Çocuklar Anlatım, Tartışma
10 Bireysel araştırma Suç Mağduru ve Şahit Çocuklar Anlatım, Örnek olay
11 Grup çalışması Ülkelerin Çocuk Hakları Konusunda Yaptırımları Anlatım, Tartışma
12 Literatür tarama, Bireysel araştırma Çocuk Mahkemeleri ve Aile Mahkemeleri Bireysel çalışma
13 Grup çalışması Devletin Çocukların Haklarının Korunmasına Yönelik Görevleri Proje tabanlı öğrenme
14 Literatür tarama, Bireysel araştırma Çocuk Haklarının Korunmasına Yönelik Kurumlara Düşen Sorumluluklar Anlatım
15 Grup çalışması Dünyada ve Türkiye’ de Çocuk Hukuku Anlatım, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Akyüz, E. (2018). Çocuk Hukuku-Çocukların Hakları ve Korunması. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
Merey, Z. (2018). Çocuk Hakları. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili temel kavramları açıklar, bunları gelişimi açıklayan kuramlarla ilişkilendirir.
3
2
Alanıyla ilgili ve ilişkili alanların temel kavramlarını kullanarak, insan gelişimindeki küresel, bölgesel ve yerel farklılıkları ilgili gelişim kuramları temelinde açıklar.
2
3
Alanıyla ilgili akademik çalışmalarda ve saha uygulamalarında kullanabileceği mesleki sınırlılıklarını, yeterliklerini, yetki ve sorumluluklarını tanımlar ve bunları uygular.
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili konularda, ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yapabilecek düzeyde yazılı ve sözlü ifade becerisine sahiptir.
3
2
Alanıyla ilgili diğer disiplinlerin temel olgularını, ilke ve süreçlerini, uygulamada kullanılan yöntemleri açıklar, lisans düzeyinde analiz ve değerlendirme yapabilir.
2
3
Alanıyla ilgili çalışmalarda meslek bilgi ve becerilerini kullanarak ve objektif tutum sergileyerek, bireysel ve sosyal sorunlara çeşitli çözümler bulur.
4
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili bir düşünce ya da uygulamayı formüle eder.
3
2
Ekip çalışması gerektiren işlerde fikirleriyle katkıda bulunur, ortaya konan düşünceleri tartışır.
3
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili çalışmalarda ekip çalışmasında aktiftir.
2
2
Alanıyla ilgili bir çalışmayı baştan sona planlayıp, uygular ve bulguları çözümleyerek rapor halinde sunar.
4
3
Alanıyla ilgili ortak bir çalışmada ekip üyesi olarak üzerine düşen görevi yerine getirerek sorumluluğunu tamamlar.
3
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili araştırma ve uygulamalarda bağımsız olarak çalışabilir.
2
2
Alanıyla ilgili araştırma ve uygulamalarda ekip üyesi veya ekip lideri olarak farklı görevler alır ve bunları başarıyla tamamlar.
3
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kişisel gelişim ve öğrenmenin yaşamboyu devam eden bir süreç olduğunu içselleştirdiğini çalışmalarındaki performansıyla ortaya koyar.
4
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bir birey olarak kişişel, sosyal ve mesleki sorumluluklarının farkındadır.
3
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili temel ve spesifik konu, olgu ve kuramları düzenleyerek, bunları mesleki uygulamalarında kullanır.
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 14 1 14
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 4 56
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 1 1
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 1 1
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 60 0 158
Genel Toplam 158
Toplam İş Yükü / 25.5 6,2
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0