Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
CGY419 |
ÇOCUK VE HUKUK |
7 |
3 |
3 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Çocuk ve hukuk ile ilgili kavramlar ve ilkeler ile çocuk haklarının korunmasına yönelik kanunlara ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: |
Hukuk ile ilgili kavramlar ve ilkeler, çocuk haklarının korunmasına yönelik kanunlar, hukukta çocuğun yeri, çocuk hakları sözleşmesinin uygulanmasına yönelik tedbirler, çocuğun yüksek yararı, çocuğun yaşama, yaşamını sürdürme ve gelişme hakkı, isim ve vatandaşlık hakkı, kimliğin korunması, anne babadan ayrılma, suç işleyen/suça sürüklenen/suç mağduru/şahit çocuklar, ülkelerin çocuk hakları konusunda yaptırımları, çocuk mahkemeleri, aile mahkemeleri, devletin çocukların haklarının korunmasına yönelik görevleri, çocuk haklarının korunmasına yönelik kurumlara düşen sorumluluklar, dünyada ve Türkiye’ de çocuk hukuku. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Hukuk ile ilgili temel kavram ve ilkeleri açıklar. |
Çocuk haklarının korunmasına ilişkin kanunları karşılaştırır. |
Çocuklarla ilgili yasaları ifade eder. |
Dünya’da ve Türkiye’deki çocuk hukukunu karşılaştırır. |
Çocuk hakları ile ilgili aileyi ve eğitim kurumlarını destekler. |
Çocuğun yüksek yararını tehdit eden durumları ifade eder. |
Çocuğun yüksek yararını koruma amaçlı gerekli girişimleri gösterir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Literatür tarama |
Hukuk İle İlgili Kavramlar ve İlkeler |
Anlatım |
2 |
Literatür tarama |
Hukukta Çocuğun Yeri |
Anlatım, Tartışma |
3 |
Literatür tarama |
Çocuk Haklarının Korunmasına Yönelik Kanunlar (Çocuk Hakları Sözleşmesi ve Çocuk Koruma Kanunu) |
Anlatım |
4 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
Çocuk Hakları Sözleşmesinin Uygulanmasına Yönelik Tedbirler |
Anlatım, Bireysel çalışma |
5 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
Çocuğun Yüksek Yararı |
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
6 |
Web tabanlı araştırma |
Çocuğun Yaşama, Yaşamını Sürdürme ve Gelişme Hakkı |
Anlatım |
7 |
Grup Çalışması |
İsim ve Vatandaşlık Hakkı, Kimliğin Korunması, Anne Babadan Ayrılma |
Anlatım, Tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür tarama |
Suç İşleyen ve Suça Sürüklenen Çocuklar |
Anlatım, Tartışma |
10 |
Bireysel araştırma |
Suç Mağduru ve Şahit Çocuklar |
Anlatım, Örnek olay |
11 |
Grup çalışması |
Ülkelerin Çocuk Hakları Konusunda Yaptırımları |
Anlatım, Tartışma |
12 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
Çocuk Mahkemeleri ve Aile Mahkemeleri |
Bireysel çalışma |
13 |
Grup çalışması |
Devletin Çocukların Haklarının Korunmasına Yönelik Görevleri |
Proje tabanlı öğrenme |
14 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
Çocuk Haklarının Korunmasına Yönelik Kurumlara Düşen Sorumluluklar |
Anlatım |
15 |
Grup çalışması |
Dünyada ve Türkiye’ de Çocuk Hukuku |
Anlatım, Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Akyüz, E. (2018). Çocuk Hukuku-Çocukların Hakları ve Korunması. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık |
Merey, Z. (2018). Çocuk Hakları. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanıyla ilgili temel kavramları açıklar, bunları gelişimi açıklayan kuramlarla ilişkilendirir.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Alanıyla ilgili ve ilişkili alanların temel kavramlarını kullanarak, insan gelişimindeki küresel, bölgesel ve yerel farklılıkları ilgili gelişim kuramları temelinde açıklar.
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
Alanıyla ilgili akademik çalışmalarda ve saha uygulamalarında kullanabileceği mesleki sınırlılıklarını, yeterliklerini, yetki ve sorumluluklarını tanımlar ve bunları uygular.
|
|
|
|
|
4 |
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanıyla ilgili konularda, ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yapabilecek düzeyde yazılı ve sözlü ifade becerisine sahiptir.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Alanıyla ilgili diğer disiplinlerin temel olgularını, ilke ve süreçlerini, uygulamada kullanılan yöntemleri açıklar, lisans düzeyinde analiz ve değerlendirme yapabilir.
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
Alanıyla ilgili çalışmalarda meslek bilgi ve becerilerini kullanarak ve objektif tutum sergileyerek, bireysel ve sosyal sorunlara çeşitli çözümler bulur.
|
|
|
|
|
4 |
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanıyla ilgili bir düşünce ya da uygulamayı formüle eder.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Ekip çalışması gerektiren işlerde fikirleriyle katkıda bulunur, ortaya konan düşünceleri tartışır.
|
|
|
|
3 |
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanıyla ilgili çalışmalarda ekip çalışmasında aktiftir.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Alanıyla ilgili bir çalışmayı baştan sona planlayıp, uygular ve bulguları çözümleyerek rapor halinde sunar.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Alanıyla ilgili ortak bir çalışmada ekip üyesi olarak üzerine düşen görevi yerine getirerek sorumluluğunu tamamlar.
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanıyla ilgili araştırma ve uygulamalarda bağımsız olarak çalışabilir.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Alanıyla ilgili araştırma ve uygulamalarda ekip üyesi veya ekip lideri olarak farklı görevler alır ve bunları başarıyla tamamlar.
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Kişisel gelişim ve öğrenmenin yaşamboyu devam eden bir süreç olduğunu içselleştirdiğini çalışmalarındaki performansıyla ortaya koyar.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir birey olarak kişişel, sosyal ve mesleki sorumluluklarının farkındadır.
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanıyla ilgili temel ve spesifik konu, olgu ve kuramları düzenleyerek, bunları mesleki uygulamalarında kullanır.
|
|
|
|
|
4 |
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
14 |
1 |
14 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
14 |
4 |
56 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
1 |
1 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
60 |
0 |
158 |
|
Genel Toplam |
158 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
6,2 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|