TR EN

İŞ UĞRAŞI VE TERAPİSİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
FTY316 İŞ UĞRAŞI VE TERAPİSİ 6 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH KONAKOĞLU
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. BÜŞRA SAYİR
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Rehabilitasyonda takım çalışması içinde iş ve uğraşı tedavisinin(ergoterapi) rolünü anlayabilmek, performans alanlarında temel iş ve uğraşı değerlendirme yöntemlerini tanımlayabilmek, uygun iş ve uğraşı yaklaşımlarının geliştirilebilmesi konusunda temel bilgiler ve uygulama örneklerine ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: Takım çalışması içinde iş ve uğraşı tedavisinin (ergoterapi) rolü, günlük yaşam aktiviteleri değerlendirme ve eğitimi, transfer aktiviteleri prensip ve uygulamaları, el, duyu, duyu bütünlemesi değerlendirmeleri ve tedavisi, farklı problemlerde iş-uğraşı tedavi yaklaşım prensipleri.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

İş ve uğraşı tedavisindeki(Ergoterapi) genel performansı açıklar.
İş-uğraşı(Ergoterapi) performansı alanlarında temel değerlendirmeler yapar.
İş-uğraşı tedavisinin(Ergoterapi) temel prensiplerini farklı problemli hastalarla ilişkilendirir.
Değerlendirme sonuçlarına göre iş-uğraşı tedavi(Ergoterapi) yaklaşımlarını temel düzeyde uygular.
Kişinin problemine yönelik aktivitelerle eğitimi değerlendirir.
Kişinin duyu algı motor bütünlüğü, kognitif durumu, günlük yaşam aktivitelerini değerlendirir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Rehabilitasyonda Takım Çalışması İçinde İş ve Uğraşı Tedavisinin(Ergoterapi) Rolü Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
2 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Günlük Yaşam Aktiviteleri Değerlendirilmesi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
3 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Günlük Yaşam Aktiviteleri Değerlendirilmesi ve Pratik Uygulanması Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
4 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Günlük Yaşam Aktiviteleri Eğitimi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
5 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Transfer Aktiviteleri Biomekaniksel Prensipler Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
6 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Transfer Aktivitelerinde Pratik Uygulama - 1 Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
7 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Transfer Aktivitelerinde Pratik Uygulama - 2 Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma El Değerlendirmesi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
10 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma El Rehabilitasyonu Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
11 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Duyu Değerlendirmesi, Duyu Tedavisi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
12 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Duyu Bütünlemesi Değerlendirme ve Tedavi Yöntemleri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
13 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Duyu Bütünlemesi Değerlendirme ve Tedavi Yöntemleri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
14 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Farklı Problemlerde İş-Uğraşı Tedavi Yaklaşım Prensipleri(Hemipleji, Serebral Palsi, Zihinsel Engelli, Romatoloji, Az Gören vs.) Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
15 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Farklı Problemlerde İş-Uğraşı Tedavi Yaklaşım Prensipleri(Hemipleji, Serebral Palsi, Zihinsel Engelli, Romatoloji, Az Gören vs.) Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

H. Kayıhan(1999), Hemiplejide İş ve Uğraşı Tedavisi, H.Ü. Fizik Tedavi Rehabilitasyon Y.O. Yayınları 23, Ankara.
H. Kayıhan, N. Kırdı, M. Uyanık, Tülin Düger, G. Hazar.(1995) Serebral Paralizili Çocuk ve Bağımsız Yaşam H. H.Ü. Fizik Tedavi Rehabilitasyon Y.O. Yayınları 15, Ankara.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki güncel kuram ve uygulamaları tanımlar.
5
2
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanıyla ilgili diğer tıp bilimlerinin temel kavramlarını açıklar
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Fizyoterapi ve rehabilitasyonun alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, temel düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
4
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle fizyoterapi ve rehabilitasyon programını planlama becerisine sahiptir.
5
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Fizyoterapi ve rehabilitasyon programını etik prensiplere uygun olarak uygular, takibini yapar, gerektiğinde programı değiştirir veya sonlandırır.
5
2
Edindiği ileri düzey bilgilerini toplum sağlığını korumaya yönelik çalışmalarda kullanır.
5
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanarak mesleki ve akademik çalışmaları bağımsız olarak yürütür, karşılaştığı sorunlara çözüm üretir.
5
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kişisel gelişim ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser.
5
2
Öğrenme gereksinimlerini gidermek için gereken kaynaklara nasıl ulaşacağını bilir.
4
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Fizyoterapi ve rehabilitasyon hizmetleri sırasında konuyla ilgili diğer meslek gruplarıyla etkin iletişim kurar.
5
2
Mesleğiyle ilgili kalite geliştirme, eğitim ve tanıtım programlarına katkı verir.
4
3
Farklı disiplerin gerçekleştirdiği ortak çalışmalarda ekip üyesi olarak sorumluluk alır, konusuyla ilgili katkıda bulunur.
5
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki otonomisini kullanabilecek yeterlilikte klinik uygulama deneyimine sahiptir.
5
2
Fizyoterapi ve rehabilitasyon kliniğindeki tüm ekipman ve donanımı kullanır, kliniğin çevresel ve görev akışıyla ilgili düzenini sağlar.
4
3
Hizmet kalitesinin izlenmesi ve bilimsel araştırmalar için gereken kayıtları tutar, rapor hazırlar, proje uygulamalarında yer alır.
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 5 35
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 5 35
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 156
Genel Toplam 156
Toplam İş Yükü / 25.5 6,1
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0