Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
SHY245 |
SOSYAL HİZMET GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ |
3 |
3 |
3 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. İSMET GALİP YOLCUOĞLU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Prof.Dr. İSMET GALİP YOLCUOĞLU |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Bir disiplin ve meslek olarak sosyal hizmetin işlevleri, sosyal hizmette görüşme tekniklerinin rol ve fonksiyonlarına ilişkin bilgi, becerileri/davranış ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: |
Sosyal hizmette görüşmenin önemi, görüşme ilke ve teknikleri, görüşmeyi sonlandırma, çokkültürlü gruplarla görüşme. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Sosyal hizmet kapsamında görüşmeyi tanımlar. |
Görüşmede kullanılan teknikleri açıklar. |
Özel grupları inceler. |
Çok kültürlü gruplarla görüşme tekniklerini açıklar. |
Sosyal hizmet kapsamında görüşme düzenler. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Literatür Tarama |
İletişim, Görüşme ve Mülakat Kavramları |
Anlatım, Tartışma |
2 |
Literatür Tarama |
Sosyal Hizmette Görüşme Teknikleri Türleri |
Anlatım, Tartışma |
3 |
Literatür Tarama |
Müracaatçıyı Dinleme |
Anlatım, Tartışma |
4 |
Literatür Tarama |
Sözsüz İletişimin Önemi |
Anlatım, Tartışma |
5 |
Literatür Tarama |
Görüşme Sürecinin Aşamaları ve İlgili Teknikler |
Anlatım, Tartışma |
6 |
Literatür Tarama |
Görüşme Sürecinin Aşamaları ve İlgili Teknikler |
Anlatım, Tartışma |
7 |
Ara Sınava Hazırlık |
Genel Tekrar |
Anlatım, Tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür Tarama |
Görüşme Sürecinin Aşamaları ve İlgili Teknikler |
Anlatım, Tartışma |
10 |
Literatür Tarama |
Görüşme Sürecinin Aşamaları ve İlgili Teknikler |
Anlatım, Tartışma |
11 |
Literatür Tarama |
Görüşmeyi Sonlandırma |
Anlatım, Tartışma |
12 |
Literatür Tarama |
Görüşmede Özel Problemler |
Anlatım, Tartışma |
13 |
Literatür Tarama |
Çokkültürlülük Açısından Görüşme |
Anlatım, Tartışma |
14 |
Genel Tekrar |
Çokkültürlülük Açısından Görüşme |
Anlatım, Tartışma |
15 |
Genel Tekrar |
Genel Tekrar |
Anlatım, Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Kadushin, A. ve Kadushin, G. (2016). Sosyal Hizmette Görüşme İlke ve Teknikleri. Ankara: Nika Yayınevi. |
Karakuş, B. ve Yanardağ, U. (2019). Sosyal Hizmette Kayıt ve Raporlama. Ankara: Nika Yayınevi. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sosyal hizmetler alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenilirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir.
|
|
|
2 |
|
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sosyal hizmetler alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
|
|
|
|
|
4 |
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sosyal hizmetler alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Sosyal hizmetler ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanır.
|
|
1 |
|
|
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sosyal hizmetler alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik eğitim yapar.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sosyal hizmet alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğin gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır, ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek, ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
|
|
|
|
3 |
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
5 |
65 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
10 |
3 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
5 |
2 |
10 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
44 |
0 |
149 |
|
Genel Toplam |
149 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5,8 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|