Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SHY242 | İNSAN DAVRANIŞI VE SOSYAL ÇEVRE II | 4 | 3 | 3 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İSMET GALİP YOLCUOĞLU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Sosyal hizmet mesleğinin en etkin şekilde yerine getirilebilmesinde insan davranışı ve sosyal çevre arasındaki ilişkiyi kavramaya yönelik bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | İnsan davranışı ve sosyal çevreyi açıklamaya yönelik temel kavramlar, İnsan davranışı ve sosyal çevre arasındaki etkileşimi anlamaya ve açıklamaya yönelik kuramlar/yaklaşımlar, genç, orta ve geç yetişkinlik dönemlerinin biyolojik, psikolojik, sosyolojik özellikleri ve sosyal sorunları. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
İnsan davranışı ve sosyal çevreye ilişkin kavramları açıklar. |
İnsan davranışı ve sosyal çevreye ilişkin kuramları açıklar. |
Psikososyal gelişim aşamalarını kategorize eder. |
Psikososyal gelişim aşamalarından yetişkinlik dönemini kategorize eder. |
Genç yetişkinlik döneminin özelliklerini açıklar. |
Orta yetişkinlik döneminin özelliklerini açıklar. |
Geç yetişkinlik döneminin özelliklerini açıklar. |
Genç, orta ve geç yetişkinlik dönemlerinin sorunlarını analiz eder. |
Genç, orta ve geç yetişkinlik dönemlerine yönelik sorunları keşfeder. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma | Tanışma, Ders İçeriği ve Dersin İşlenişi Hakkında Bilgilendirme | Tartışma (Dersin işlenişine ilişkin görüş ve önerilerin alınması) |
2 | Literatür Tarama, bireysel çalışma | İnsan Davranışını Açıklamaya Yönelik Kavramlar | Anlatım - Tartışma |
3 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma | İnsan Davranışını Anlamaya Yönelik Geliştirilen Yaklaşımlar | Anlatım - Tartışma |
4 | Literatür Tarama, bireysel çalışma | Psikososyal Gelişim Aşamaları, Genç Yetişkinlik Dönemi, Biyolojik Özellikler, Psikolojik Özellikler | Anlatım - Tartışma |
5 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma | Genç Yetişkinlik Dönemi, Sosyolojik özellikler, Sosyal Sorunlar | Anlatım - Tartışma |
6 | Literatür Tarama, bireysel çalışma | Orta Yetişkinlik Dönemi, Biyolojik Özellikler, Psikolojik Özellikler | Anlatım - Tartışma |
7 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma | Orta Yetişkinlik Dönemi, Sosyolojik Özellikler, Sosyal Sorunlar, Yoksulluk | Anlatım - Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, bireysel çalışma | Geç Yetişkinlik Dönemi, Biyolojik Özellikler, Psikolojik Özellikler | Anlatım - Tartışma |
10 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma | Geç Yetişkinlik Dönemi, Sosyolojik Özellikler | Anlatım - Tartışma |
11 | Literatür Tarama, bireysel çalışma | Geç Yetişkinlik Dönemi, Yaşam Olayları ve Yaşlılık | Anlatım - Tartışma |
12 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma | Mezzo Düzey Sosyal Hizmet Uygulamaları, Aile Sorunları ve Sosyal Hizmet, Aile | Anlatım - Tartışma |
13 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma | Mezzo Düzey Sosyal Hizmet Uygulamaları, Mezzo Düzey Sosyal Hizmet Rolleri, Aile Danışmanlığı | Anlatım - Tartışma |
14 | Literatür Tarama, bireysel çalışma | Genel Tekrar | Anlatım - Tartışma |
15 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma | Genel Tekrar | Anlatım - Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Zastrow C., Karen K., Kirst-Ashman İnsan Davranışı ve Sosyal Çevre I |
Zastrow C., Karen K., Kirst-Ashman İnsan Davranışı ve Sosyal Çevre II |
Geçtan E. Çağdaş Yaşam ve Normal Dışı Davranışlar |
Cüceloğlu D. İnsan ve Davranışı |
Şahin Taşğın N. Yoksulluk İnsan Hakları ve Sosyal Hizmetler |
Oktay. M. (2000). Davranış Bilimlerine Giriş.İstanbul. Der Yayınları. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sosyal hizmetler alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
3 | |||||
2 |
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenilirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir.
|
3 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sosyal hizmetler alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sosyal hizmetler alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar.
|
4 | |||||
2 |
Sosyal hizmetler ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanır.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sosyal hizmetler alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik eğitim yapar.
|
4 | |||||
2 |
Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
3 | |||||
2 |
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
4 | |||||
3 |
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sosyal hizmet alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
4 | |||||
2 |
Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğin gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır, ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler.
|
3 | |||||
2 |
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek, ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
4 | |||||
2 |
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
|
5 | |||||
3 |
Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 3 | 3 | 9 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 3 | 9 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 50 | 0 | 104 |
Genel Toplam | 104 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |