Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
SHY203 |
SOSYAL SORUNLAR |
3 |
2 |
2 |
4 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. İSMET GALİP YOLCUOĞLU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Dr.Öğr.Üyesi YONCA GÜNEŞ YÜCEL ATALAY |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Sorunlara bakış açısı ve sosyal sorunlara ilişkin temel kavramlar, kuramsal yaklaşımlar, Dünya’da ve Türkiye’deki çeşitli sosyal sorunlar ve çözümlerine ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: |
Sosyal sorunların tanımlanması, sosyal sorunların tarihçesi, sosyal sorunların çeşitleri ve çözümleri. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Makro ve mikro sosyal sorunları açıklar. |
Sosyal devlet ve sosyal refah kavramlarını açıklar. |
Sosyal devlet ve sosyal refah kavramlarını ilişkilendirir. |
Sosyal sorunlarla mücadele etme yöntemlerini açıklar. |
Sosyal sorunları deneyimleyen dezavantajlı grupları adil ve etik bir yaklaşımla savunur. |
Sosyal sorunları teorik arka planlı açıklar. |
Dezavantajlı bireylere yaşadıkları sosyal sorunların çözüm yollarını gösterir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Literatür Tarama |
Sosyal sorun nedir? Sosyal sorun bakış açısının tartışılması |
Anlatım, Tartışma |
2 |
Literatür Tarama |
Sosyal sorunlar ve tarihsel gelişmesi, tarım devrimi, sanayi devrimi |
Anlatım, Tartışma |
3 |
Literatür Tarama |
Sosyal sorunlara kuramsal yaklaşımlar, sosyal sorun tanımları ve çeşitleri |
Anlatım, Tartışma |
4 |
Literatür Tarama |
Sosyal sorunlarla mücadele, sosyal politikalar ve sosyal refah devleti |
Anlatım, Tartışma |
5 |
Literatür Tarama |
İşsizlik |
Anlatım, Tartışma |
6 |
Literatür Tarama |
Türkiye'de İşsizlik |
Anlatım, Tartışma |
7 |
Literatür Tarama |
Yoksulluk |
Anlatım, Tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür Tarama |
Vize Değerlendirme |
Anlatım, Tartışma |
10 |
Literatür Tarama |
Engellilik |
Anlatım, Tartışma |
11 |
Literatür Tarama |
Suçluluk |
Anlatım, Tartışma |
12 |
Literatür Tarama |
Cinsiyetçilik |
Anlatım, Tartışma |
13 |
Literatür Tarama |
Yaşlılık |
Anlatım, Tartışma |
14 |
Literatür Tarama |
Uyuşturucu ve madde bağımlılığı
İç ve dış göç |
Anlatım, Tartışma |
15 |
- |
Final |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Güven,H.S. (1998). Türkiye'de Sosyal Sorunlar ve Sosyal Politika. Ezgi Kitabevi |
Zastrow,C.(2013).Sosyal Hizmete Giriş. Nika Yayınevi. |
Sisman, Yener, and others. 2013. "Social Issues". Anadolu University Publications, Eskişehir. |
Kut, Sema.(1988) Social Work Profession - Qualifications, Basic Elements, Intervention Methods, Ankara. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sosyal hizmetler alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenilirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir.
|
|
|
|
3 |
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sosyal hizmetler alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
|
|
|
|
|
4 |
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sosyal hizmetler alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Sosyal hizmetler ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanır.
|
|
|
|
3 |
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sosyal hizmetler alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik eğitim yapar.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sosyal hizmet alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğin gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır, ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek, ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
|
|
|
|
3 |
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
12 |
2 |
24 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
4 |
4 |
16 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
3 |
3 |
9 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
49 |
0 |
107 |
|
Genel Toplam |
107 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
4,2 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
4,0 |
|