TR EN

SOSYAL HİZMET ARAŞTIRMASI II DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SHY346 SOSYAL HİZMET ARAŞTIRMASI II 6 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. İSMET GALİP YOLCUOĞLU
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Sosyal hizmet alanında etik değerlere uygun, doğru ve güncel bilimsel bilginin üretilmesinin yöntemlerine ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: Bilimsel araştırmalarda etik, bilimsel araştırmalarda kalitatif ve kantitatif tekniklerin uygulama örnekleri üzerinden analizi, bilimsel araştırma fikrinin projeye dönüştürülmesi, bilimsel araştırma önerisi hazırlama.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Sosyal hizmet araştırmalarında etik kurallara bağlı kalır.
Bilimsel araştırmalarda kullanılan kalitatif teknikleri açıklar.
Bilimsel araştırmalarda kullanılan kantitatif teknikleri açıklar.
Farklı sosyal sorun alanlarına yönelik olarak tasarlanan bilimsel araştırmaları değerlendirir.
Araştırma problemine uygun araştırma önerisi tasarlar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Dersin süreç ve işleyişi, bir önceki dönemin analizi, bilimsel araştırma yeterliliğine ilişkin SWOT analizi uygulaması. Bilimsel araştırma stratejisi ve bilimsel araştırma yaklaşımları Anlatım, Bireysel uygulamalar, Örnek olay inceleme, Tartışma
2 Web tabanlı araştırma, bireysel araştırma ve grup araştırmaları Bilimsel araştırmada yöntem, Araştırma modeli ve türleri, Araştırma modeli belirleme I: Tarama Modelleri: Temel Nitelikleri ve Türleri - Genel Tarama Modeli, Örnek Olay Tarama Modeli Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip-yaptırma
3 Web tabanlı araştırma, bireysel araştırma ve grup araştırmaları Bilimsel araştırmada yöntem, Araştırma modeli ve türleri, Araştırma modeli belirleme II: Deneme Modelleri: Deneme Modelleri, Tanımı, Temel Nitelikleri, Tek Değişken Yasası ve Nedensellik, Değişkenlerin Kategorileri ve Kontrolü Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip-yaptırma
4 Web tabanlı araştırma, bireysel araştırma ve grup araştırmaları Bilimsel araştırmada yöntem, Araştırma modeli ve türleri, Araştırma modeli belirleme II: Deneme Modelleri: Deneme Modellerinin Türleri. Nitel Araştırmalarda Geçerlik ve Güvenilirlik Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip-yaptırma
5 Web tabanlı araştırma, bireysel araştırma ve grup araştırmaları Nitel Araştırmalara Giriş; Nitel Araştırmaların Temel Özellikleri; Tasarım Aşamaları Nitel Araştırma Teknikleri I: Örnek İçerik Analizinin Değerlendirilmesi Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip-yaptırma
6 Web tabanlı araştırma, bireysel araştırma ve grup araştırmaları Nitel Araştırma Teknikleri II: Görüşme, Görüşmenin Temel Özellikleri, Türleri, Güçlü ve Zayıf Yönleri, Görüşme Formunun Hazırlanması, Örnek Görüşme Uygulamasının Analizi Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip-yaptırma
7 - Vize Sınavı Öncesi Değerlendirme Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip-yaptırma
8 - ARA SINAV -
9 Web tabanlı araştırma, bireysel araştırma ve grup araştırmaları Vize Sınav Sonrası Değerlendirme Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip-yaptırma
10 Web tabanlı araştırma, bireysel araştırma ve grup araştırmaları Nitel Araştırma Teknikleri III: Odak Grup Görüşmesi, Yöntemin Tarihsel Gelişimi, Temel Özellikleri, Sürecin Organizasyonu, Güçlü ve Zayıf Yönleri, Örnek Odak Grup Uygulamasının Analizi Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip-yaptırma
11 Web tabanlı araştırma, bireysel araştırma ve grup araştırmaları Nitel Araştırma Teknikleri IV: Gözlem, Gözlem Yönteminin Temel Özellikleri, Türleri, Güçlü ve Zayıf Yönleri, Örnek Gözlem Formunun ve Gözlem Uygulamasının Analizi Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip-yaptırma
12 Web tabanlı araştırma, bireysel araştırma ve grup araştırmaları Nitel Araştırma Teknikleri V: Mecazlar Yoluyla Veri Toplama, Mecaz: Tanım ve İçerik, Mecazların Nitel Veri Toplamada Kullanılması, Örnek Araştırma Uygulamasının Analizi Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip-yaptırma
13 Web tabanlı araştırma, bireysel araştırma ve grup araştırmaları Nitel Araştırma Teknikleri VI: Eylem Araştırması, Eylem Araştırmasının Temel Özellikleri, Sürecin Yönetilmesi, Eylem Araştırmasının Eğitim-Öğretimde Kullanılması Örnek Uygulamanın Analizi Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip-yaptırma
14 Web tabanlı araştırma, bireysel araştırma ve grup araştırmaları Nitel Araştırma Teknikleri VII: Doküman İncelemesi, Temel Özellikleri; Doküman Türleri (Film, Video ve Fotoğraf vd.), Güçlü ve Zayıf Yönleri, Aşamaları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip-yaptırma
15 - Final Sınavı Öncesi Değerlendirme Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip-yaptırma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Creswell, J. W. (2013). Nitel Araştırma Yöntemleri. Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni.Ankara. Siyasal Kitabevi
Krysik, J. L. ve Finn, J. (2015). Etkili Uygulama için Sosyal Hizmet Araştırması ( E. Erbay, Çev. Edt.) Ankara: Nika.
Kuş, E. (2009). Nicel – Nitel Araştırma Teknikleri. Sosyal Bilimlerde Araştırma Teknikleri Nicel mi? Nitel mi? . Ankara: Anı.
Mayring, P. (2000). Nitel Sosyal Araştırmaya Giriş. (A. Gümüş ve M. S. Durgun, Çev.).Adana: Baki Kitabevi
Neuman, W. L. (2017). Toplumsal Araştırma Yöntemleri. Nitel ve Nicel Yaklaşımlar 1 (S. Özge, Çev.) Ankara: Yayın Odası.
Neuman, W. L. (2014). Toplumsal Araştırma Yöntemleri. Nitel ve Nicel Yaklaşımlar 2 (S. Özge, Çev.) Ankara: Yayın Odası.
Yıldırım A. , Şimşek H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri.Ankara. Seçkin.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sosyal hizmetler alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
5
2
Sosyal hizmetler alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
5
3
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenilirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir.
5
4
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenilirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir.
5
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sosyal hizmetler alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
5
2
Sosyal hizmetler alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sosyal hizmetler alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar.
4
2
Sosyal hizmetler alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar.
4
3
Sosyal hizmetler ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanır.
5
4
Sosyal hizmetler ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanır.
5
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sosyal hizmetler alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik eğitim yapar.
3
2
Sosyal hizmetler alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik eğitim yapar.
3
3
Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
5
4
Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
5
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
4
2
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
4
3
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
3
4
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
3
5
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
4
6
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sosyal hizmet alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
4
2
Sosyal hizmet alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
4
3
Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğin gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir.
4
4
Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğin gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir.
4
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır, ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler.
4
2
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır, ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler.
4
3
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek, ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
5
4
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek, ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
5
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
4
2
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
4
3
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
3
4
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
3
5
Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
4
6
Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 4 2 8
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 12 2 24
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 60 0 132
Genel Toplam 132
Toplam İş Yükü / 25.5 5,2
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0