Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
SHY443 |
SOSYAL HİZMET ETİĞİ |
7 |
2 |
2 |
5 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. İSMET GALİP YOLCUOĞLU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Prof.Dr. İSMET GALİP YOLCUOĞLU |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Sosyal hizmet etiği, sosyal hizmet mesleğinin evrensel etik kodları ve meslekle ilgili ahlaksal kurallara ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: |
İnsani hizmetlerde değerler ve etik, sosyal hizmet etiğinin felsefi temelleri, sosyal hizmet etiği, sosyal hizmette Kant Etiği, insan hakları ve sosyal hizmet etiği, sosyal hizmet mesleğinin etik ilkeleri, sosyal hizmet mesleğinin etik değerleri, sosyal hizmet uygulamalarında etik karar verme süreci, sosyal hizmette etik ikilemler. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Sosyal hizmet etiğinin felsefi temellerini açıklar. |
Sosyal hizmet mesleğinin etik ilkeleri ve değerlerini bağlantılandırır. |
Sosyal hizmet uygulamalarında etik karar verme sürecini örneklendirir. |
Mesleki uygulamaları etik ilkeler temelinde değerlendirir. |
Mesleki uygulamada karşılaşabilecek etik ikilemleri değerlendirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Literatür Tarama |
Tanışma, Ders İçeriği ve Kaynak Tanıtımı |
Anlatım, Tartışma |
2 |
Literatür Tarama |
İnsan Hakları, Evrensel Değerler, Etik (Mesleki Ahlak) ve Sorumluluk |
Anlatım, Tartışma |
3 |
Literatür Tarama |
İnsan Hakları ve Sosyal Hizmet Etiği |
Anlatım, Tartışma |
4 |
Literatür Tarama |
Sosyal Hizmetin Temel Değerleri ve Etik İlkeler |
Anlatım, Tartışma |
5 |
Literatür Tarama |
Sosyal Hizmet Mesleğine İlişkin Etik İlkeler ve Sorumluluklar |
Anlatım, Tartışma |
6 |
Literatür Tarama |
Sosyal Hizmet Uygulamalarında Etik Karar Verme Süreci |
Anlatım, Tartışma |
7 |
Literatür Tarama |
Etik Karar Vermeye İlişkin Modeller |
Anlatım, Tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür Tarama |
Yanlış Uygulamalar, Etik İhlal, Etik İkilem, Etik Sorunlar I |
Anlatım, Tartışma |
10 |
Literatür Tarama |
Yanlış Uygulamalar, Etik İhlal, Etik İkilem, Etik Sorunlar II |
Anlatım, Tartışma |
11 |
Literatür Tarama |
Yanlış Uygulamalar, Etik İhlal, Etik İkilem, Etik Sorunlar Örnek Olay İncelemesi I |
Anlatım, Tartışma |
12 |
Literatür Tarama |
Yanlış Uygulamalar, Etik İhlal, Etik İkilem, Etik Sorunlar Örnek Olay İncelemesi II |
Anlatım, Tartışma |
13 |
Literatür Tarama |
Yanlış Uygulamalar, Etik İhlal, Etik İkilem, Etik Sorunlar Örnek Olay İncelemesi III |
Anlatım, Tartışma |
14 |
Literatür Tarama |
Yanlış Uygulamalar, Etik İhlal, Etik İkilem, Etik Sorunlar Örnek Olay İncelemesi IV |
Anlatım, Tartışma |
15 |
Literatür Tarama |
Genel Tekrar |
Anlatım, Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Duyan, V. Sosyal Hizmet |
Kuçuradi, İ. İnsan Hakları: Kavramları ve Sorunları |
Zengin O., Altındağ Ö. Bir İnsan Hakları Mesleği Olarak Sosyal Hizmet |
Charles Zastrow Sosyal Hizmete Giriş |
Kuçuradi, İ. İnsan ve Değerleri |
Gökçearslan, Çiftçi, E. Gönen, E. Sosyal Hizmet Uygulamalarında Etik Karar Verme Süreci |
Ralph Dolgoff, Donna Harrington, Frank M. Loewenberg 3) Ethical Decisions for Social Work Practice |
Ife, J. İnsan Hakları ve Sosyal Hizmet |
Rothman J. From the Front Lines Student Cases in Social Work Ethics |
Sosyal Hizmetlerde Yanlış Uygulamalar, Etik İhlaller ve Sorunlara İlişkin Bir Araştırma |
Sosyal Hizmet Mesleğinin Etik İlkeleri ve Sorumlulukları |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sosyal hizmetler alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenilirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir.
|
|
|
|
|
|
5 |
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sosyal hizmetler alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sosyal hizmetler alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Sosyal hizmetler ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanır.
|
|
|
|
3 |
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sosyal hizmetler alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik eğitim yapar.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sosyal hizmet alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğin gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir.
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır, ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek, ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
|
|
|
|
|
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
1 |
14 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
9 |
2 |
18 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
14 |
1 |
14 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
14 |
2 |
28 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
14 |
1 |
14 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
7 |
1 |
7 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
88 |
0 |
125 |
|
Genel Toplam |
125 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
4,9 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
5,0 |
|